Above the fold

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat betekent above the fold?

Je bent de term "above the fold" vast al eens tegengekomen. Het kan zijn dat je niet precies weet waar deze term voor bedoeld is en hoe het je kan helpen om meer klanten aan te trekken. Na het lezen van dit artikel weet je wat above the fold inhoudt en kun je ermee aan de slag zodat jij ook het optimale uit jouw webpagina gaat halen.

Above the fold

Above the fold betekent letterlijk "boven de vouw". Het is een term waarmee het bovenste gedeelte van een webpagina wordt bedoeld. Het deel dat zichtbaar is zonder te hoeven scrollen.

Deze term komt uit de krantenindustrie. In deze industrie wordt above the fold gebruikt voor het stuk tekst dat zichtbaar is als de krant gevouwen is. Dit is het deel wat je ziet als je de krant op jouw deurmat ziet liggen. Dit is het eerste wat je van de krant ziet en daardoor eigenlijk een soort visitekaartje van de krant.

Ditzelfde geldt voor jouw website, de term above the fold is dus erg belangrijk. Dit is het deel van je webpagina dat iemand kan zien zonder te scrollen. Alles wat je ziet zodra je begint met scrollen noemen we ook wel "below the fold".

Boven de vouw en onder de vouw

  • Boven de vouw
  • Onder de vouw

Wat zet je above the fold?

De meeste websites hebben het bedrijfslogo bovenaan de webpagina staan. Zo weet een bezoeker meteen van welk bedrijf hij de website bezoekt. Daarnaast worden de belangrijkste navigatielinks ook vaak bovenaan gezet, net als verkoopargumenten (de meest unieke, belangrijkste), een slogan die duidelijk omschrijft wat je voor producten of diensten aanbiedt of een call to action. Een call to action is een begrip dat in de marketing wordt gebruikt om potentiële kopers tot een specifieke handeling over te halen (bijvoorbeeld het bestellen van een product, het bellen van een telefoonnummer of het downloaden van een bestand). Dit is wat je uiteindelijk van de bezoekers wilt, dus de plek waar jij jouw call to action button plaatst is erg belangrijk!

Onderzoek wijst uit dat bezoekers het meest bezig zijn met de inhoud die bovenaan de webpagina staat, het is dan ook verstandig om hier jouw belangrijkste informatie te delen. Als er onbelangrijke informatie op deze plek staat zul je snel bezoekers verliezen.

Mobiele website

Geldt dit ook voor een website die ontworpen is om op een mobiele telefoon bekeken te worden? Ja, zeker. Alles above the fold is nog steeds het eerste wat de bezoeker ziet als deze op de webpagina terecht is gekomen. Het blijkt wel dat, anders dan mensen die surfen op de computer, mobiele bezoekers meer gewend zijn om te scrollen, dus in dit geval lijkt het minder belangrijk om een duidelijke call to action bovenaan te plaatsen. Om uniek te zijn, zou je het juist weer wel kunnen doen.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81