Keyword difficulty

Wat is keyword difficulty?

Keyword difficulty betekend hoe moeilijk het is om op een bepaalde zoekterm te scoren in Google. En wordt aangeduid met een cijfer tussen de 0 en 100. Een getal dicht bij 0 geeft aan dat er weinig concurrentie is, en het dus vrij eenvoudig is om bovenaan te komen voor deze zoekterm. En een getal dicht bij 100 geeft aan dat er extreem veel concurrentie is en het heel moeilijk is om bovenaan te komen in Google.

De cijfers uitgelegd:

0 - 14 Heel makkelijk
15 - 29 Makkelijk
30 - 49 Goed te doen
50 - 69 Moeilijk
70 - 84 Heel moeilijk
85 - 100 Extreem moeilijk

Veel zoektermen hebben een hele hoge keyword difficulty?

Als je alleen zoektermen hebt met een hoge keyword difficulty dan heb je waarschijnlijk alleen short tail zoektermen. Slecht 25% van de zoekopdrachten binnen Google zijn short tail, tegenover 75% voor de long tail zoektermen. Op short tail zoektermen wordt weliswaar meer gezocht, alleen zijn dit vaak hele algemene termen. Termen die veel specifieker zijn hebben een veel hoger conversie percentage.

Meer hierover lees je in de blog: "Long tail of short tail zoekwoorden".

Short tail

Neem bijvoorbeeld de zoekterm: "website" hier wordt elke maand 12.100 keer op gezocht en heeft een keyword difficulty van 92. Stel dat je al bovenaan komt te staan op deze zoekterm, dan is de kans klein dat de bezoeker ook echt vindt wat hij zoekt. Misschien zoekt hij wel een Yoomla website of een Wordpress website, terwijl jij maatwerk websites aanbiedt.

Long tail

De zoekterm: "Wordpress website laten maken" wordt elke maand 1.300 keer op gezocht in Google. Met een keyword difficulty van 61 is het met deze zoekterm makkelijker om hoog in Google te komen.

Daarnaast heb je nog een tweede voordeel, de gebruiker is specifiek op zoek naar een Wordpress website. De kans is dus veel groter dat dit een klant van je wordt.

Keyword difficulty checken

Een handige tool om gratis de keyword difficulty te checken is deze website. Hij is niet zo accuraat als de betaalde tools die wij gebruiken maar geeft je al wel een goede indicatie. Je hebt ook betaalde tools zoals SemRush en Ahrefs die een beter beeld geven.

Waarom het belangrijk is om de keyword difficulty te onderzoeken voordat je een website gaat bouwen

Het onderzoeken van keyword difficulty is niet alleen belangrijk voor SEO maar ook voor het ontwerp van een nieuwe website. Door vooraf te bepalen welke zoektermen haalbaar zijn, kun je de structuur van je site beter inrichten. Denk aan de menubalk of de indeling van categorieën. Als je bijvoorbeeld ziet dat een breed zoekwoord als "website" te moeilijk is, kun je kiezen voor gerichtere zoekwoorden zoals "WordPress website laten maken" of "maatwerk webshop bouwen". Deze termen zijn specifieker en passen beter bij wat je aanbiedt. Door de juiste zoekwoorden al bij het ontwerp mee te nemen, zorg je dat bezoekers sneller vinden wat ze zoeken en verhoog je de kans dat ze klant worden.

Of als je bijvoorbeeld twijfelt tussen de naam van een dienst, en je ziet dat op de ene benaming veel meer gezocht wordt dan de andere, dan kun je ervoor kiezen om je menu-structuur hierop aan te passen zodat deze goed aansluit bij de zoekintentie van de bezoeker.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81