Website vernieuwen? Waar moet je op letten?

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Je wilt binnenkort je website gaan vernieuwen, hieronder vind je een aantal tips en veel gemaakte fouten. Wij hebben jaren lange ervaring met het bouwen van websites en helpen je graag verder.

Analyseer je oude website

Ga onderzoeken welke pagina's op je oude website veel verkeer opleveren. Dit kan vanuit Google zijn maar ook vanuit andere kanalen zoals social media. Een handige tool om te meten waar je website verkeer vandaan komt is Google Analytics.

Zorg er vervolgens voor dat de content (teksten en foto's) die op pagina's met veel bezoekers staan, ook op de nieuwe website aanwezig zijn. En nog belangrijker, zorg ervoor dat de pagina's automatisch doorverwezen worden naar elkaar. Stond op je oude website de over ons pagina op: www.jewebsite.nl/over-ons.php en op je nieuwe website op: www.jewebsite.nl/over-ons/? Google zal de oude pagina gaan bezoeken en concluderen dat deze niet meer bestaat en krijgt de zogeheten 404 melding terug (pagina bestaat niet). Vervolgens zal je oude pagina uit Google verwijderd worden. Conclusie: je bent alle waarde die je in Google hebt opgebouwd kwijt en kunt opnieuw beginnen met de nieuwe pagina. 

De oplossing? Gebruik maken van 301-redirects, hiermee kun je de oude pagina's automatisch doorverwijzen naar de nieuwe. Hiermee geef je aan Google aan dat de oude pagina een nieuwe plek heeft gekregen. Google zal vervolgens de oude pagina uit Google verwijderen en vervangen met de nieuwe pagina met dezelfde waarde als die je in alle tijd hebt opgebouwd.

Webdesign gericht op conversie

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat een potentiële website bezoeker zo makkelijk mogelijk contact met je kan opnemen of je product of dienst zo makkelijk mogelijk kan kopen. Daarom is het van belang om verschillende call to action buttons toe te voegen op je website. Waardoor de gebruiker precies weet welke stappen hij moet volgen om contact op te nemen of je product of dienst te bestellen. Heb je een heel verhaal over je product of dienst maar staat er onderaan deze tekst geen knop die aanzet tot actie? Grote kans dat je bezoeker niet converteert. Maar overdrijf uiteraard niet met CTA-buttons ;-)

Content, je wapen voor meer bezoekers

Door het plaatsen van relevante content op je website (denk aan blogberichten of landingspagina's) is de kans groot dat je meer bezoekers naar je website trekt, je wordt immers gevonden op meer zoektermen. Door middel van een zoekwoorden onderzoek kun je inzien hoe vaak er op een bepaalde zoekterm gezocht wordt. Vervolgens kun je nagaan of je een blog of landingspagina voor deze zoekterm kunt maken. Een handige gratis tool hiervoor is: keywordtool.io.

Maak gebruik van koppen en alinea's

Door gebruik te maken van zogeheten <h1> <h2> en <h3> koppen kun je Google aangeven wat de belangrijkste zoekwoorden van je website zijn. Ook door gebruik te maken van alinea's <p> kun je Google aangeven dat het om een stuk tekst gaat dat geïndexeerd moet worden.

Zorg voor schone code!

Niet zo vervelend voor Google om door hele lappen code heen te moeten met maar een paar regels aan content. Onderstaand voorbeeld geeft je een idee wat voor Google makkelijk leesbare code is, ook wel semantische code genoemd. En hoe moeilijk de "vervuilde" code te lezen is. Beide stukken code geven voor Google exact dezelfde uitkomst!

Schone code:

<h1>Titel van blogbericht</h1>
<p>De tekst van het blogbericht</p>

Vervuilde code:

<h1 style="box-sizing: inherit; color: rgb(0, 0, 0); font-family: source sans pro,sans-serif; font-size: inherit; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; line-height: 1.6; margin-bottom: 1rem; margin-left: 0px; margin-right: 0px; margin-top: 0px; orphans: 2; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; padding-right: 0px; padding-top: 0px; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px;">Titel van blogbericht</h1>
<p style="box-sizing: inherit; color: rgb(0, 0, 0); font-family: source sans pro,sans-serif; font-size: inherit; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; line-height: 1.6; margin-bottom: 1rem; margin-left: 0px; margin-right: 0px; margin-top: 0px; orphans: 2; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; padding-right: 0px; padding-top: 0px; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px;"><span style="font-family: &quot;Comic Sans MS&quot;;">De tekst van het blogbericht</span></p>

Meta omschrijvingen en titels

Meta omschrijvingen en titels is het stukje tekst waarmee je in de Google resultaten vertoont wordt, ook wel SERP-resultaten genoemd. Bijvoorbeeld:

Meer hierover kun je terug vinden in een eerdere blog:
Meta omschrijving SEO tips waarmee je scoort in Google.

Vindbaarheid verbeteren met online marketing

Je website is klaar en je hebt rekening gehouden met alle bovenstaande punten. Dan kun je gaan denken om meer bezoekers naar je website te krijgen door middel van online marketing. Bij online marketing wordt er vaak gedacht aan zoekmachine optimalisatie om gratis organische bezoekers naar je website te krijgen.

Een andere mogelijkheid is gebruik maken van Google Ads (voorheen Google Adwords). Met Google Ads heb je de mogelijkheid om direct bovenaan te staan met honderden verschillende (specifieke) zoektermen. Door Google Ads aan Google Analytics te koppelen kun je ook nog eens precies zien hoeveel bezoekers er daadwerkelijk een offerte aanvraag doen of het contactformulier invullen. Zo kun je precies bijhouden wat de Google Ads campagne je kost, maar nog veel belangrijker, wat deze je oplevert!

Afhankelijk van je branche en concurrentie plaatst Google tegenwoordig 3 tot 4 advertenties boven de organische resultaten. Deze advertenties zijn samen goed voor 40% van alle klikken! Reden genoeg dus om ook met Google Ads aan de slag te gaan.

Wil je advies over online marketing of het laten bouwen van een website? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81