Conversiepercentage

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat betekent conversiepercentage?

Het conversiepercentage is het totaal aantal bezoekers dat hun doel bereikt op jouw website. Zoals het plaatsen van een bestelling of het invullen van een aanvraagformulier. Een hoog conversiepercentage betekent dat bezoekers geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt. Daarnaast kunnen zij eenvoudig vinden waarnaar ze op zoek zijn. Wanneer je maandelijks 50 verkopen hebt en 200 bezoekers ontvangt, is het conversiepercentage 25%. Om het percentage te berekenen, deel je het aantal verkopen door de website bezoeken.

Wat is een goed conversiepercentage?

Een goed conversiepercentage ligt gemiddeld op 2%. Dat betekent dat 2 van de 200 bezoekers een actie ondernemen. Het percentage is niet alleen afhankelijk van de bezoekers en het aantal verkopen of acties die zij ondernemen. Het conversiepercentage wordt ook bepaald door de producten die je aanbiedt, de markt, het publiek en hun doelen.

Toch hoeft een lager percentage niet altijd te betekenen dat jouw webshop slecht converteert. Want hoewel je minder verkopen hebt, kan de orderwaarde wel hoger liggen.

Hoe bereken je het conversiepercentage?

Het conversiepercentage berekenen is niet moeilijk. Dit kun je doen door het aantal conversies dat je hebt ontvangen te delen door het totaal aantal bezoekers. Bijvoorbeeld per maand. Het conversiepercentage kun je berekenen door dit cijfer vervolgens te vermenigvuldigen met 100%. Hieronder zie je een voorbeeld van een berekening:

Bezoekers per maand Conversies Conversiepercentage
3550 72 2,3%

Jouw website heeft de afgelopen maand 3550 bezoekers ontvangen. Daarvan hebben 72 mensen hun doel kunnen voltooien. Ze hebben bijvoorbeeld een bestelling geplaatst, telefonisch contact met je opgenomen of een formulier ingevuld voor meer informatie. Je deelt nu de 72 conversies door de 3550 bezoekers. De uitkomst vermenigvuldig je met 100.

Om het conversiepercentage van jouw webshop te kunnen verbeteren, is CRO belangrijk. Dit staat voor Conversion Rate Optimization. Conversie optimalisatie is belangrijk om het aantal bezoekers dat overgaat tot het ondernemen van een actie te kunnen verhogen.

Het conversiepercentage kan worden berekend op verschillende marketing aspecten. Dat betekent dat je de prestaties van jouw webshop én de conversie op verschillende manieren kunt berekenen. Hieronder zie je een acties waarvan je de conversie kunt onderzoeken:

Algehele conversiepercentage

Dit conversiepercentage vertelt je iets over hoeveel bezoekers overgaan tot het ondernemen van actie. Ongeacht van welke bron of kanaal zij afkomstig zijn.

Advertentie of campagne conversiepercentage

Dit percentage zegt wat over hoe succesvol een lopende advertentie is. Met ander woorden, of een advertentie voldoende converteert. Voorziet de ad je van meer gekwalificeerde website bezoeken of is het beter om de tekst in de advertentie aan te passen? Ook het conversiepercentage van campagnes kun je berekenen. Bijvoorbeeld als je wilt weten of je wijzigingen moet aanbrengen in de targets die je gebruikt.

Marketingkanaal conversiepercentage

Je kunt ook de conversie per marketingkanaal berekenen. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat het verkeer via Facebook beter converteert dan de bezoekers die je ontvangt via de zoekmachine. Zoals Google, Bing of YouTube.

Pagina conversiepercentage

Je kunt ook de conversie per website pagina berekenen. Welke pagina wordt het meest bezocht en leidt het vaakst tot een conversie? Een mooie manier om erachter te komen of en waar je gebruik zou moeten maken van conversie optimalisatie.

Conversiepercentage van je webshop meten

Het is belangrijk om het conversiepercentage van je webshop te meten. Aan de hand daarvan weet je welke acties je moet ondernemen. Wanneer je een webshop hebt, kun je ook gebruik maken van Google Analytics om het percentage te meten. Nadat je een account hebt aangemaakt, kun je beginnen met het instellen van jouw doelen. Je doelen vertegenwoordigen datgene wat je wilt meten. Zoals het aantal verkopen of inschrijvingen.

Wanneer je jouw doelen hebt ingesteld kun je het conversiepercentage van je webshop meten. Je ziet precies hoeveel bezoekers je hebt ontvangen en welk aantal het bestelproces heeft voltooid. Dit kan natuurlijk ook een inschrijving, aanvraag of e-mailcontact zijn. Aan de hand van deze analyses kun je jouw webshop én het conversiepercentage optimaliseren.

Bijvoorbeeld door het aanpassen van de checkout of de kassaomgeving. Dat is nuttig wanneer je ziet dat bezoekers juist hier afhaken. Weet je niet precies hoe je het conversiepercentage van je webshop moet meten maar wil je wél betere resultaten? Conversie optimalisatie kun je natuurlijk ook overlaten aan een marketing specialist.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81.