Kennisbank

0162 - 22 31 61

Wat is een call-to-action (CTA)?

Een call-to-action is een marketing term die de stap inhoudt die je wil dat de gebruiker of bezoeker gaat nemen. Bijvoorbeeld een product kopen, dienst afnemen of contactformulier invullen. Het is van belang dat een call-to-action erg duidelijk is, zodat de marketingboodschap goed nagevolgd kan worden.

Inzicht in calls-to-action (CTA)

Er kunnen verschillende calls-to-action worden ingezet en het verschilt per advertentiemedium. Een advertentie die op televisie wordt uitgezonden voor een goed doel zou bijvoorbeeld kunnen eindigen met een call-to-action die mensen opdraagt een 0-800 nummer te bellen of een webpagina te bezoeken, terwijl de maandelijkse e-mail nieuwsbrief van een goed doel alleen een knop waar 'doneer nu' op staat in het hoofdgedeelte kan bevatten.

Er zijn zowel harde als zachte calls-to-action, afhankelijk van wat de motivatie van de klant is om een bepaald product te kopen. Een zachtere call-to-action is bijvoorbeeld simpelweg leren over een nieuw product of merk dat hen kan uitnodigen om meer te leren. Andere, meer directe CTA’s bevatten taalgebruik zoals 'koop nu.

CTA's en A/B-testen

Adverteerders zijn erachter gekomen dat de data van de CTA een uitgelezen kans vormen voor A/B-tests, die de effectiviteit van marketingmethoden testen. Formulering en uiterlijk zijn belangrijk voor conversies. Mensen die de term 'gratis proefperiode' uit de weg gaan, zouden een andere reactie kunnen geven op 'probeer dit nu' of 'je hebt nu toegang'. Met name in de digitale marketingwereld kunnen tests in bijna realtime uitgevoerd worden, bijvoorbeeld met Google Optimize. De CTA kan dan worden aangepast naarmate gegevens over klikfrequenties binnenkomen.

Het verzamelen en converteren van leads wordt gedaan bij verkoopfilters die over verschillende CTA's beschikken. Een proces zou kunnen starten met een CTA om een proefabonnement te testen en daarna volgen met een aantal CTA's in het midden om een upgrade aan te moedigen. Dit kan worden gevolgd met een 'definitieve' CTA om de toegang te blijven behouden wanneer een lead niet zou converteren. Vervolgens kan er binnen een bepaalde periode na de "laatste" CTA een extra CTA met een korting verzonden worden of andere verlokkingen. Elke CTA-actie zou anders kunnen worden geformuleerd gebaseerd op de laatste call-to-action die de prospect heeft genegeerd en de feedback van alle potentiële klanten van AB-tests.

Digitale marketing maakt gebruik van analytische feedback om niet alleen de frequentie van calls-to-action te wijzigen, maar ook het uiterlijk van de calls-to-action. Gedrukte en andere traditionele media missen feedbackmechanismen die aan zo'n directheid kunnen voldoen, maar er zijn ook groepen die via deze traditionele kanalen kunnen worden bereikt. Of het nu digitaal of traditioneel is, Zowel digitaal of traditioneel is het moeilijk om het publiek in klanten te veranderen als een advertentie geen duidelijke CTA heeft.

Complete brochure inclusief prijzen downloaden?