Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat is een call to action?

Een call to action zet een gebruiker aan tot het ondernemen van een specifieke actie. Zoals het klikken op de koopknop of een link die de gebruiker doorverwijst naar een webpagina. Dit is een actie die jij als website eigenaar of bedrijf graag wilt dat een bezoeker op je website neemt. Je stuurt bezoekers Een call to action wordt ook wel een CTA of een oproep tot actie genoemd.

Waarom is een call to action belangrijk?

Een call to action is een belangrijk onderdeel van een webpagina. Het vertelt jouw bezoekers wat de eerstvolgende stap is die ze zouden moeten ondernemen. Dit kan het kopen van een product zijn, het afnemen van een dienst of een nieuwsbrief inschrijving.

Je voorkomt dat een bezoeker jouw website vroegtijdig verlaat of problemen ondervindt bij het doorlopen van de sales funnel. Zonder een oproep tot actie weten jouw bezoekers mogelijk niet wat ze moeten doen. Een webpagina kan meerdere call to actions bevatten.

Bijvoorbeeld als er meerdere acties zijn die een bezoeker zou moeten ondernemen. Door gebruik te maken van een CTA ontstaat er ook meer interactie tussen de website en de bezoeker. Bijvoorbeeld als je een call to action gebruikt onder een artikel.

Met een CTA knop kun je de bezoeker attenderen op andere artikelen die mogelijk interessant zijn. Ook kun je bezoeker met een call to action aanmoedigen om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief. Bijvoorbeeld als ze een e-mailnotificatie willen ontvangen als er nieuwe content beschikbaar is op jouw website.

Voorbeelden van call to actions

Er zijn veel verschillende call to actions. Welke je gebruikt is afhankelijk van de context. Een oproep tot actie kan bijvoorbeeld een koopknop zijn op een webpagina of een link in een e-mail. Ook een slotzin onderaan een blog kan een call to action zijn. Enkele voorbeelden:

  • Voorbeelden van call to actions binnen B2C (Business to Consument)
  • Lees meer blogs
  • Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
  • Deel dit bericht op social media

Voorbeelden van call to actions binnen e-commerce websites

  • Nu afrekenen
  • Nu bestellen
  • Toevoegen aan winkelwagentje
  • Toevoegen aan verlanglijstje

Voorbeelden van call to actions binnen B2B (Business to Business)

  • Nu inschrijven
  • Direct aan de slag
  • Gratis demoversie
  • Neem contact op met ons verkoopteam

Een oproep tot actie spreekt duidelijke taal. De bezoeker weet dus precies wat hij kan verwachten bij het klikken op de knop of link.

CTR verhogen door middel van een duidelijke CTA

Met een CTA kun je tevens de Click Through Rating van jouw website verbeteren. Bijvoorbeeld met Google Ads advertenties door een offerte formulier toe te voegen. Of een sitelink met: "Neem contact op", "Vrijblijvende offerte" of "Download gratis brochure".

Hoe maak je een call to action op je website?

Er zijn een aantal strategieën die je helpen bij het maken van een effectieve CTA. Neem de onderstaande methoden in overweging als je zelf een call to action op je website wilt maken.

  • Zichtbaarheid: een call to action moet goed zichtbaar zijn op de website of de webpagina. Gebruik daarom niet alleen opvallende kleuren maar ook grote letters.
  • Design: een goede oproep tot actie moet de aandacht van de gebruiker trekken. Gebruik een kleur die contrasteert met de andere kleuren van jouw website, webpagina of e-mail.
  • Aantrekkelijk maken: een CTA moet aantrekkelijk genoeg zijn om te klikken. Het moet de bezoeker van een duidelijk voordeel voorzien als de transactie wordt voltooid.
  • Aanzetten tot actie: een call to action moet als vanzelfsprekend ook een tekst bevatten die aanzet tot actie. Zoals “lees meer" of “nu bestellen”.
  • Korte actiewoorden: goede call to actions gebruiken korte actiewoorden. Zoals bijvoorbeeld “nu kopen” of “meer info aanvragen”. Een CTA bevat vaak tussen de 1-5 actiewoorden.
  • Urgentie: een effectieve oproep tot actie bevat ook de nodige urgentie. Zoals een aanbieding met een tijdslimiet. Op deze manier zet je bezoekers aan tot het direct ondernemen van actie. Daarmee voorkom je dat ze toch kiezen voor de concurrent.
  • A/B-testen: om te bepalen welke CTA het beste werkt op jouw website of webpagina, kun je gebruik maken van A/B testen. Je kunt verschillende versies maken en de kleuren of de tekst van de CTA veranderen. Op deze manier weet je precies welke oproep tot actie het beste past bij jouw website en doelgroep.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81