Een call to action zet een gebruiker aan tot het ondernemen van een specifieke actie. Zoals het klikken op de koopknop of een link die de gebruiker doorverwijst naar een webpagina. Dit is een actie die jij als website eigenaar of bedrijf graag wilt dat een bezoeker op je website neemt. Je stuurt bezoekers Een call to action wordt ook wel een CTA of een oproep tot actie genoemd.
Een call to action is een belangrijk onderdeel van een webpagina. Het vertelt jouw bezoekers wat de eerstvolgende stap is die ze zouden moeten ondernemen. Dit kan het kopen van een product zijn, het afnemen van een dienst of een nieuwsbrief inschrijving.
Je voorkomt dat een bezoeker jouw website vroegtijdig verlaat of problemen ondervindt bij het doorlopen van de sales funnel. Zonder een oproep tot actie weten jouw bezoekers mogelijk niet wat ze moeten doen. Een webpagina kan meerdere call to actions bevatten.
Bijvoorbeeld als er meerdere acties zijn die een bezoeker zou moeten ondernemen. Door gebruik te maken van een CTA ontstaat er ook meer interactie tussen de website en de bezoeker. Bijvoorbeeld als je een call to action gebruikt onder een artikel.
Met een CTA knop kun je de bezoeker attenderen op andere artikelen die mogelijk interessant zijn. Ook kun je bezoeker met een call to action aanmoedigen om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief. Bijvoorbeeld als ze een e-mailnotificatie willen ontvangen als er nieuwe content beschikbaar is op jouw website.
Er zijn veel verschillende call to actions. Welke je gebruikt is afhankelijk van de context. Een oproep tot actie kan bijvoorbeeld een koopknop zijn op een webpagina of een link in een e-mail. Ook een slotzin onderaan een blog kan een call to action zijn. Enkele voorbeelden:
Een oproep tot actie spreekt duidelijke taal. De bezoeker weet dus precies wat hij kan verwachten bij het klikken op de knop of link.
Met een CTA kun je tevens de Click Through Rating van jouw website verbeteren. Bijvoorbeeld met Google Ads advertenties door een offerte formulier toe te voegen. Of een sitelink met: "Neem contact op", "Vrijblijvende offerte" of "Download gratis brochure".
Er zijn een aantal strategieën die je helpen bij het maken van een effectieve CTA. Neem de onderstaande methoden in overweging als je zelf een call to action op je website wilt maken.