Bait en switch adverteren maakt gebruik van een misleidende prijs techniek. Een artikel wordt bijvoorbeeld voor een lage prijs geadverteerd. Als de klant vervolgens wil overgaan tot het doen van een aankoop, is het artikel vaak niet meer leverbaar of nét uitverkocht.
Soms zie je wel eens een product voor een prijs die eigenlijk te mooi is om waar te zijn. Vaak is dit ook zo. De kans is namelijk groot dat je te maken hebt met bait en switch marketing. Deze advertenties kom je zowel in fysieke folders als online tegen. Bijvoorbeeld als een e-mailcampagne of een social media advertentie. Deze techniek is gericht op een specifieke en vaak grote doelgroep. Wie wil er nu niet flink wat geld kunnen besparen?
Een artikel wordt aangeboden voor een spotprijs. Vaak is deze prijs flink lager dan de normale winkelwaarde. Toch is de kans dat je dit product voor deze prijs kunt kopen klein of zelfs nihil. Wanneer je actie onderneemt is een artikel vaak niet meer leverbaar. Vervolgens krijg je een ander en vaak duurder product aangeboden. Dit wordt upselling genoemd.
De bait en switch verkoper overtuigt je graag van de kwaliteit van het duurdere product. Deze aankoop is vele malen beter dan het “lokkertje” waarin je eigenlijk geïnteresseerd was. Click en switch marketing voorziet een bedrijf van hogere winsten. Ook wanneer dit over de rug van de consument gaat. Deze prijs techniek is bedrieglijk en bovenal misleidend.
Er zijn verschillende sectoren die gebruik maken van bait en switch adverteren. Zoals bijvoorbeeld makelaars. Let maar eens op hoe vaak er aantrekkelijk geprijsde appartementen worden aangeboden die allang verkocht zijn. Als je geïnteresseerd bent en contact opneemt, hoor je dat dit droomappartement nét van eigenaar is gewisseld. Uiteraard krijg je wel andere woningen in een duurder prijssegment aangeboden.