Een abri is een overdekte ruimte met drie gesloten zijden. Ze worden gebruikt als wachtruimte. Je ziet een abri dan ook vaak bij een bus of tramhalte. Een abri wordt ook wel gebruikt als rookruimte of op andere plaatsen waar mensen in de buitenlucht wachten.
Omdat een abri ook wel een wachthuisje wordt genoemd, zijn ze zeer interessant voor marketingdoeleinden. Je hebt vast wel eens de opvallende posters bestudeerd terwijl je moest wachten op de bus. In en rondom een abri is er veel doorloop. Mensen die voorbij lopen, passagiers die uit de tram stappen of moeten wachten op de volgende trein.
De reclameboodschappen op of aan een abri worden dus gezien. De reclame bevindt zich op een strategische plek. Daarnaast zijn de boodschappen vaak opvallend en voorzien van interactie. Zoals bijvoorbeeld een QR code of AR. Zo wordt de aandacht niet alleen getrokken, maar ook vastgehouden. Omdat mensen in een abri vooral te maken hebben met wachttijd, is de kans dat ze een website bezoeken om de tijd op te vullen behoorlijk groot.
Inmiddels zijn we gewend geraakt aan wachttijd. In een abri, maar ook online. Denk maar eens aan de advertenties die je moet bekijken voordat je een spel kunt spelen. Ook de laadtijd van een website of een webpagina is een voorbeeld van digitale wachttijd. In een abri wordt deze wachttijd ingevuld met fysieke reclameboodschappen en posters. Net zoals dit online het geval is, kan ook hier de zichtbaarheid worden bijgehouden en geanalyseerd.