De rel="sponsored"-attribuut in HTML wordt gebruikt om aan te geven dat een link gesponsord is, wat betekent dat deze is gecreëerd als onderdeel van een advertentie, sponsoring of andere compensatieovereenkomst. Dit attribuut helpt zoekmachines te begrijpen dat de link betaald is en geen natuurlijke, redactionele link is.
Het doel van dit attribuut is om de integriteit van zoekresultaten te behouden door te voorkomen dat betaalde links de rangschikking van zoekmachines onterecht beïnvloeden. Dit maakt deel uit van Google's inspanningen om transparantie te bevorderen en manipulatie van zoekresultaten tegen te gaan.
Hier is een voorbeeld van hoe het gebruikt kan worden:
<a href="https://www.wecaremedia.nl" rel="sponsored">weCare Media</a>
In dit voorbeeld geeft het rel="sponsored"-attribuut aan zoekmachines aan dat de link een gesponsorde link is. Dit helpt bij het onderscheiden van betaalde links van natuurlijke links, wat belangrijk is voor een eerlijke zoekresultatenrangschikking.
Beide attributen helpen zoekmachines om de kwaliteit en eerlijkheid van zoekresultaten te waarborgen door duidelijk te maken dat links geen invloed mogen hebben op de rangschikking van webpagina's. Zo gebruiken wij de rel=nofollow bijvoorbeeld in footer links van websites die wij hebben gemaakt. Op deze manier geven we aan Google aan dat de link geen waarde door mag geven en houden we ons aan de richtlijnen van Google. Maar kunnen we toch een link onderaan een website plaatsen die door ons ontwikkelt is.
rel="ugc": Dit attribuut staat voor User Generated Content en wordt gebruikt voor links die door gebruikers zijn geplaatst, zoals in reacties en forumberichten.
<a href="https://www.wecaremedia.nl" rel="sponsored">Bezoek onze sponsor</a>
<a href="https://www.beslist.nl/product" rel="sponsored">Koop nu via onze partner</a>
<a href="https://www.dimenno.nl" rel="sponsored">Bekijk dit geweldige product</a>