Google Search Console is een gratis tool van Google waarmee webmasters de prestaties van een website binnen Google kunnen monitoren. Met Google Search Console kun je het websiteverkeer meten en bijhouden hoe jouw zoekwoorden presteren. Ook geeft Search Console inzicht in de prestaties van organische zoekopdrachten. Daarnaast kun je aanpassingen maken aan de website binnen de Google index. Hoe werkt GSC precies?
Voorbeeld prestatierapport Google Search Console
Search Console is 15 jaar geleden door Google gelanceerd onder de naam Webmaster Tools. De functionaliteit van Search Console is veranderd, maar het doel is gelijk gebleven.
Met Search Console van Google kun je pagina’s indienen binnen de Google index. Bijvoorbeeld om de URL’s van de website te controleren of om jouw domein te checken op eventuele fouten. Search Console wordt ook gebruikt bij zoekmachine optimalisatie.
Binnen de SEO is Search Console een goed hulpmiddel bij het bepalen van de strategie. De gegevens helpen je bij het ontdekken van nieuwe kansen. Daarnaast kun je de huidige prestaties verbeteren en krijg je inzicht over hoe bezoekers op jouw website komen. GSC is dus een belangrijk hulpmiddel. Zeker voor bedrijven die hun website gebruiken voor het verbeteren van de gebruikerservaring én leadgeneratie door middel van organisch verkeer.
Google Search Console is een ontzettend veelzijdig platform met veel krachtige tools. Deze kun je gebruiken voor verschillende doeleinden. Het helpt je om de online prestaties van jouw website te monitoren. Dit krachtige platform biedt veel verschillende tools voor allerlei doeleinden. Maar wat kun je eigenlijk allemaal met de Google Search Console?
Voor veel online bedrijven is het prestatierapport van Google Search Console de meest waardevolle bron. Met deze functie heb je de beschikking over belangrijke informatie aangaande de organische prestaties. Het helpt je bij het volgen van belangrijke KPI's.
Het prestatierapport toont diverse statistieken. Over het organische verkeer dat naar jouw website komt bijvoorbeeld. Ook toont het elke individuele URL. Je hebt de beschikking over gedetailleerde informatie. Over clicks, impressies, de CTR en de keyword ranking.
Met een goede SEO campagne kun je als bedrijf zoekwoorden ontdekken met een hoge CTR. Dit is belangrijk om te begrijpen welke mensen er via een zoekopdracht in de SERP op jouw website terechtkomen. Goede zoekwoorden met veel impressies maar een lage CTR kunnen duiden op een fout in de SERP. Zorg dus voor een goede meta title en description.
Wanneer zoekwoorden weinig impressies of clicks hebben, verschijnen ze misschien niet voor die specifieke zoekopdrachten. Het kan ook voorkomen dat het verkeer de weg naar uw website niet weet te vinden. SEO experts kunnen de gegevens ook gebruiken om te bepalen welke zoekwoorden de beste CTR bieden.
Op deze manier weet je precies welke intentie een bezoeker heeft wanneer hij jouw website bezoekt. Op deze manier kun je als bedrijf ook de on-page content optimaliseren of nieuwe content samenstellen. Bijvoorbeeld zodat deze beter aansluit bij de bestaande CTR.
Search Console kan ook worden gebruikt voor het aanpassen of afstemmen van SEO campagnes. Dat kan door gebruik te maken van terugkerende gegevens. Je kunt elke statistiek sorteren. Bijvoorbeeld van hoog naar laag of juist andersom. Daarnaast kun je gebruik maken van POP vergelijkingen. Daarmee kun je veranderende trends bepalen. Deze gegevens kun je tevens exporteren.
Google Search Console wordt ook gebruikt ter voorkoming van technische fouten die schadelijk kunnen zijn voor de ranking van jouw website. Daarvoor kun je gebruik maken van verschillende rapporten. Ze zorgen ervoor dat je de Google regels niet overtreed en dus ook geen penalties ontvangt. De rapporten zorgen er onder andere ook voor dat jouw website mobielvriendelijk is én niet traag wordt. De beschikbare rapporten in GSC zijn:
Met het dekkingsrapport kun je als website eigenaar zien op welke manier de website is opgenomen in de Google index. Je kunt controleren hoeveel websites er geïndexeerd en zichtbaar zijn. Naarmate de Googlebot meer pagina’s indexeert, moet ook het aantal geldige pagina’s geleidelijk toenemen. Er bestaat 4 statusberichten voor jouw website pagina’s:
Google Search Console stelt je niet direct in staat om problemen gelijk te kunnen oplossen. Wel kun je de gezondheid van jouw websites controleren. Ook biedt het opties voor het aanvragen van een verificatie zodra je het probleem hebt opgelost. Deze kun je ook gebruiken als je denkt dat de gevonden fouten niet correct zijn. Wel kun je de pagina’s indienen bij de index. Dat kan één voor één of door gebruik te maken van een sitemap.
Google Search Console: Index → Dekkingsrapport
Met het sitemap rapport van Search Console kun je de lijst met het totaal aantal pagina’s van een website indienen. Op deze manier kan Googlebot ze makkelijker en sneller crawlen. Dit wordt ook aanbevolen door Google zelf. Je kunt het rapport ook voor andere zaken gebruiken. Bijvoorbeeld om Google op de hoogte te stellen van nieuwe sitemaps voor je domein of om te zien hoe vaak ze worden gecrawld. Ook kun je de fouten inzien die Google tegenkomt bij het indexeren van je ingediende sitemaps. Het sitemap rapport voorziet je ook van informatie over de hoeveel nieuwe ontdekte URL’s. Direct vanuit je sitemap.
De status en de functie van de individuele URL’s op je website kun je controleren. Dat doe je door ze te testen in de URL inspectietool van Google Search Console. Met deze tool kun je controleren of de pagina wel of niet is opgenomen in de Google index. Ook kun je hier een aanvraag doen voor een indexering. Je kunt ook testen of Googlebot de pagina’s kan lezen, een gerendeerde versie aanvragen of bronnen bekijken. De URL inspectietool van Google Search Console biedt ook voordelen binnen de SEO. Pagina’s kunnen individueel worden geïnspecteerd. Bijvoorbeeld voor het diagnosticeren van problemen of het aanvragen van een indexering. Op deze manier worden recente wijzigingen sneller opgepikt.
Heeft jouw website een handmatige penalty gekregen van een Google medewerker? Dan kan het voorkomen dat jouw website gedeeltelijk of zelfs helemaal niet wordt weergegeven in de zoekresultaten. In dat geval kun je dit rapport raadplegen. Een website krijgt een handmatige actie als deze niet voldoet aan de richtlijnen. Bijvoorbeeld als je de ranking in de zoekresultaten probeert te manipuleren of door het gebruik van verboden SEO technieken.
Handmatige acties Google Search Console.
Met deze tool kun je jouw pagina's tijdelijk verwijderen uit de zoekresultaten. Deze tool zorgt ervoor dat Google de pagina's niet meer crawlt. Ook verschijnen ze voor circa 6 maanden niet meer in de zoekopdrachten binnen de zoekmachine. Deze tool kun je beter niet gebruiken voor het permanent verwijderen van een pagina uit de zoekresultaten. Je kunt de pagina in dit geval beter verwijderen en de toegang blokkeren met een wachtwoord. Ook kun je een noindex tag toevoegen om te voorkomen dat Googlebot de pagina indexeert.
Met dit rapport kun je de LCP (Largest Content Paint), de FID (First Input Delay) en de CLS (Cumulative Layout Shift) voor pagina’s op het domein meten. Het geeft je de informatie die je nodig hebt om te weten hoe jouw website presteert op het gebied van gebruikerservaring. Dit wordt steeds belangrijker voor Google en is ook opgenomen in het algoritme. Naar verluidt worden ook LCP, FID en CLS hierin opgenomen. Deze statistieken houden in:
Ook kun je de laadsnelheid van de pagina’s op jouw website bekijken. De prestatiegegevens worden berekend aan de hand van de gebruiksgegevens die Google verzameld. Ook binnen de SEO biedt het Core Web Vitals rapport van Google Search Console voordelen. Google ziet de paginasnelheid als een ranking factor. Voor zowel desktop- als mobiele resultaten.
Pagina's met een extreem slechte laadtijd krijgen uiteindelijk een lagere ranking. Google vindt de gebruikerservaring nu nog belangrijker dan ooit. Daardoor neemt het ook andere UX-statistieken op in het algoritme. Lange laadtijden van pagina's kunnen immers ook een slechte gebruikerservaring betekenen. Daarnaast verhoogt dit het bouncepercentage.
Het mobiele bruikbaarheid rapport van Search Console biedt uitgebreide informatie over de mobiel vriendelijkheid en eventuele mobiele problemen op jouw website. Het voorziet je van een lijst met pagina's die problemen veroorzaken wanneer ze via een mobiel apparaat worden bekeken. De pagina’s die onder het tabblad “fout” staan hebben een probleem.
Mogelijk zijn ze niet mobielvriendelijk. De rest van de pagina’s wordt weergegeven onder “geldig”. Op deze manier kun je de mobiele configuraties op jouw website herzien. Zo kun je ervoor zorgen dat jouw website ook mobiel voorziet in een uitstekende gebruikerservaring. Mobiel Vriendelijke websites presteren ook beter in de mobiele zoekresultaten van Google.
De bovenstaande rapporten zijn een paar van de belangrijke bronnen die je kunt gebruiken binnen Google Search Console. Je hebt mogelijk nog meer rapporten tot je beschikking. Dat is afhankelijk van het soort bedrijf dat je hebt en op welke manier jouw website is opgezet.
Search Console wordt bijvoorbeeld ook gebruikt voor het verkrijgen van informatie over structured data, producten, bread-crumbs en review snippets. Deze rapporten verschijnen alleen wanneer je specifieke functies binnen jouw website hebt gecodeerd.
Google Search Console geeft je toegang tot vertrouwelijke informatie. Bijvoorbeeld over de prestaties van jouw website of applicatie. Google wil dus eerst verifiëren of je de rechtmatige eigenaar bent. Je moet minimaal één geverifieerde eigenaar per GSC eigendom hebben.
Het verifiëren van jouw eigendom heeft geen invloed op de pagina ranking of de prestaties binnen Google zoekopdrachten. Je kunt de gegevens van GSC gebruiken voor het uitstippelen van een strategie om hoger in de ranking te komen. Jouw website toevoegen aan de Google Search Console zal er niet automatisch voor zorgen dat jouw ranking stijgt.
GSC biedt diverse verificatiemethodes. Websites die door Google worden gehost worden automatisch geverifieerd. Dat geldt ook voor Blogger en Sites pagina's.