Google Search Console

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat is de Google Search Console?

Google Search Console is een gratis tool van Google waarmee webmasters de prestaties van een website binnen Google kunnen monitoren. Met Google Search Console kun je het websiteverkeer meten en bijhouden hoe jouw zoekwoorden presteren. Ook geeft Search Console inzicht in de prestaties van organische zoekopdrachten. Daarnaast kun je aanpassingen maken aan de website binnen de Google index. Hoe werkt GSC precies?

Prestaties Google Search Console Voorbeeld prestatierapport Google Search Console

Hoe werkt Google Search Console?

Search Console is 15 jaar geleden door Google gelanceerd onder de naam Webmaster Tools. De functionaliteit van Search Console is veranderd, maar het doel is gelijk gebleven.

Met Search Console van Google kun je pagina’s indienen binnen de Google index. Bijvoorbeeld om de URL’s van de website te controleren of om jouw domein te checken op eventuele fouten. Search Console wordt ook gebruikt bij zoekmachine optimalisatie.

Binnen de SEO is Search Console een goed hulpmiddel bij het bepalen van de strategie. De gegevens helpen je bij het ontdekken van nieuwe kansen. Daarnaast kun je de huidige prestaties verbeteren en krijg je inzicht over hoe bezoekers op jouw website komen. GSC is dus een belangrijk hulpmiddel. Zeker voor bedrijven die hun website gebruiken voor het verbeteren van de gebruikerservaring én leadgeneratie door middel van organisch verkeer.

Waarom Google Search Console gebruiken?

Google Search Console is een ontzettend veelzijdig platform met veel krachtige tools. Deze kun je gebruiken voor verschillende doeleinden. Het helpt je om de online prestaties van jouw website te monitoren. Dit krachtige platform biedt veel verschillende tools voor allerlei doeleinden. Maar wat kun je eigenlijk allemaal met de Google Search Console?

Wat kun je met de Google Search Console?

Google Search Console voor verkeer

Voor veel online bedrijven is het prestatierapport van Google Search Console de meest waardevolle bron. Met deze functie heb je de beschikking over belangrijke informatie aangaande de organische prestaties. Het helpt je bij het volgen van belangrijke KPI's.

Het prestatierapport toont diverse statistieken. Over het organische verkeer dat naar jouw website komt bijvoorbeeld. Ook toont het elke individuele URL. Je hebt de beschikking over gedetailleerde informatie. Over clicks, impressies, de CTR en de keyword ranking.

  • Klikken: dit rapport geeft het aantal klikken weer van zoekopdrachten die resulteren in een bezoek aan jouw website. Een klik hoeft niet altijd een bezoek te vertegenwoordigen. Dat is de reden waarom het aantal clicks van Analytics en Search Console niet altijd overeenkomt.
  • Vertoningen: dit zijn het aantal links naar jouw website die de gebruiker krijgt te zien binnen de zoekresultaten van Google (ook wel SERP genoemd). Impressies staat voor het aantal keren dat jouw website verschijnt in de zoekresultaten. Ook wanneer een gebruiker niet klikt.
  • Gemiddelde CTR: deze afkorting staat voor click-through-rate. Het is een maatstaf voor het aantal clicks dat jouw website ontvangt, gedeeld door het aantal ontvangen impressies.
  • Gemiddelde positie: dit is de gemiddelde ranking van het bovenste resultaat van jouw website voor een specifiek zoekwoord. Er wordt een gemiddelde weergegeven omdat de ranking vaak schommelt. Deze statistieken kunnen veelzijdig worden gebruikt. Bedrijven kunnen hiermee het succes van een SEO campagne meten of hun strategieën afstemmen.

Met een goede SEO campagne kun je als bedrijf zoekwoorden ontdekken met een hoge CTR. Dit is belangrijk om te begrijpen welke mensen er via een zoekopdracht in de SERP op jouw website terechtkomen. Goede zoekwoorden met veel impressies maar een lage CTR kunnen duiden op een fout in de SERP. Zorg dus voor een goede meta title en description.

Wanneer zoekwoorden weinig impressies of clicks hebben, verschijnen ze misschien niet voor die specifieke zoekopdrachten. Het kan ook voorkomen dat het verkeer de weg naar uw website niet weet te vinden. SEO experts kunnen de gegevens ook gebruiken om te bepalen welke zoekwoorden de beste CTR bieden.

Op deze manier weet je precies welke intentie een bezoeker heeft wanneer hij jouw website bezoekt. Op deze manier kun je als bedrijf ook de on-page content optimaliseren of nieuwe content samenstellen. Bijvoorbeeld zodat deze beter aansluit bij de bestaande CTR.

Search Console kan ook worden gebruikt voor het aanpassen of afstemmen van SEO campagnes. Dat kan door gebruik te maken van terugkerende gegevens. Je kunt elke statistiek sorteren. Bijvoorbeeld van hoog naar laag of juist andersom. Daarnaast kun je gebruik maken van POP vergelijkingen. Daarmee kun je veranderende trends bepalen. Deze gegevens kun je tevens exporteren.

Search Console voor de technische gezondheid van je website

Google Search Console wordt ook gebruikt ter voorkoming van technische fouten die schadelijk kunnen zijn voor de ranking van jouw website. Daarvoor kun je gebruik maken van verschillende rapporten. Ze zorgen ervoor dat je de Google regels niet overtreed en dus ook geen penalties ontvangt. De rapporten zorgen er onder andere ook voor dat jouw website mobielvriendelijk is én niet traag wordt. De beschikbare rapporten in GSC zijn:

1. Index dekkingsrapport

Met het dekkingsrapport kun je als website eigenaar zien op welke manier de website is opgenomen in de Google index. Je kunt controleren hoeveel websites er geïndexeerd en zichtbaar zijn. Naarmate de Googlebot meer pagina’s indexeert, moet ook het aantal geldige pagina’s geleidelijk toenemen. Er bestaat 4 statusberichten voor jouw website pagina’s:

  • Fout: deze status laat het aantal pagina's zien die niet geïndexeerd zijn. Wanneer je op de status klikt zie je een beschrijving van de specifieke fouten. Je kunt de problemen nu opsporen op de website. Het oplossen van deze problemen is een prioriteit.
  • Geldig met waarschuwing: deze status zegt dat de pagina is geïndexeerd door Google maar wel een probleem heeft dat opgelost moet worden.
  • Uitgesloten: deze pagina’s worden niet geïndexeerd. Vaak heeft dat een legitieme reden of omdat Google denkt dat je deze website bewust niet wilt laten indexeren. Het omvat niet-canonieke pagina's, pagina's die zijn uitgesloten door "no-index" tags of omdat het duplicaten zijn van andere geïndexeerde pagina's.
  • Geldig: Dit zijn pagina's die gezond én geïndexeerd zijn.

Google Search Console stelt je niet direct in staat om problemen gelijk te kunnen oplossen. Wel kun je de gezondheid van jouw websites controleren. Ook biedt het opties voor het aanvragen van een verificatie zodra je het probleem hebt opgelost. Deze kun je ook gebruiken als je denkt dat de gevonden fouten niet correct zijn. Wel kun je de pagina’s indienen bij de index. Dat kan één voor één of door gebruik te maken van een sitemap.

Google Search Console dekkingsrapport
Google Search Console: Index → Dekkingsrapport

2. Sitemap rapport

Met het sitemap rapport van Search Console kun je de lijst met het totaal aantal pagina’s van een website indienen. Op deze manier kan Googlebot ze makkelijker en sneller crawlen. Dit wordt ook aanbevolen door Google zelf. Je kunt het rapport ook voor andere zaken gebruiken. Bijvoorbeeld om Google op de hoogte te stellen van nieuwe sitemaps voor je domein of om te zien hoe vaak ze worden gecrawld. Ook kun je de fouten inzien die Google tegenkomt bij het indexeren van je ingediende sitemaps. Het sitemap rapport voorziet je ook van informatie over de hoeveel nieuwe ontdekte URL’s. Direct vanuit je sitemap.

3. URL inspectietool

De status en de functie van de individuele URL’s op je website kun je controleren. Dat doe je door ze te testen in de URL inspectietool van Google Search Console. Met deze tool kun je controleren of de pagina wel of niet is opgenomen in de Google index. Ook kun je hier een aanvraag doen voor een indexering. Je kunt ook testen of Googlebot de pagina’s kan lezen, een gerendeerde versie aanvragen of bronnen bekijken. De URL inspectietool van Google Search Console biedt ook voordelen binnen de SEO. Pagina’s kunnen individueel worden geïnspecteerd. Bijvoorbeeld voor het diagnosticeren van problemen of het aanvragen van een indexering. Op deze manier worden recente wijzigingen sneller opgepikt.

4. Handmatige acties

Heeft jouw website een handmatige penalty gekregen van een Google medewerker? Dan kan het voorkomen dat jouw website gedeeltelijk of zelfs helemaal niet wordt weergegeven in de zoekresultaten. In dat geval kun je dit rapport raadplegen. Een website krijgt een handmatige actie als deze niet voldoet aan de richtlijnen. Bijvoorbeeld als je de ranking in de zoekresultaten probeert te manipuleren of door het gebruik van verboden SEO technieken.

Google Search Console handmatige acties
Handmatige acties Google Search Console.

5. Verwijdering tool

Met deze tool kun je jouw pagina's tijdelijk verwijderen uit de zoekresultaten. Deze tool zorgt ervoor dat Google de pagina's niet meer crawlt. Ook verschijnen ze voor circa 6 maanden niet meer in de zoekopdrachten binnen de zoekmachine. Deze tool kun je beter niet gebruiken voor het permanent verwijderen van een pagina uit de zoekresultaten. Je kunt de pagina in dit geval beter verwijderen en de toegang blokkeren met een wachtwoord. Ook kun je een noindex tag toevoegen om te voorkomen dat Googlebot de pagina indexeert.

6. Core Web Vitals rapport

Met dit rapport kun je de LCP (Largest Content Paint), de FID (First Input Delay) en de CLS (Cumulative Layout Shift) voor pagina’s op het domein meten. Het geeft je de informatie die je nodig hebt om te weten hoe jouw website presteert op het gebied van gebruikerservaring. Dit wordt steeds belangrijker voor Google en is ook opgenomen in het algoritme. Naar verluidt worden ook LCP, FID en CLS hierin opgenomen. Deze statistieken houden in:

  • LCP: meet hoe lang het duurt voordat er relevante content op een pagina verschijnt.
  • FID: meet hoe lang het duurt voordat een gebruiker kan reageren op de pagina.
  • CLS: meet hoeveel de lay-out van de pagina verschuift tijdens het laden.

Ook kun je de laadsnelheid van de pagina’s op jouw website bekijken. De prestatiegegevens worden berekend aan de hand van de gebruiksgegevens die Google verzameld. Ook binnen de SEO biedt het Core Web Vitals rapport van Google Search Console voordelen. Google ziet de paginasnelheid als een ranking factor. Voor zowel desktop- als mobiele resultaten.

Pagina's met een extreem slechte laadtijd krijgen uiteindelijk een lagere ranking. Google vindt de gebruikerservaring nu nog belangrijker dan ooit. Daardoor neemt het ook andere UX-statistieken op in het algoritme. Lange laadtijden van pagina's kunnen immers ook een slechte gebruikerservaring betekenen. Daarnaast verhoogt dit het bouncepercentage.

  • Toename laadtijd van 1 tot 3 seconden: het bounce percentage stijgt met 32%.
  • Toename laadtijd van 1 tot 6 seconden: het bounce percentage stijgt met 106%.

7. Mobiele bruikbaarheid rapport

Het mobiele bruikbaarheid rapport van Search Console biedt uitgebreide informatie over de mobiel vriendelijkheid en eventuele mobiele problemen op jouw website. Het voorziet je van een lijst met pagina's die problemen veroorzaken wanneer ze via een mobiel apparaat worden bekeken. De pagina’s die onder het tabblad “fout” staan hebben een probleem.

Mogelijk zijn ze niet mobielvriendelijk. De rest van de pagina’s wordt weergegeven onder “geldig”. Op deze manier kun je de mobiele configuraties op jouw website herzien. Zo kun je ervoor zorgen dat jouw website ook mobiel voorziet in een uitstekende gebruikerservaring. Mobiel Vriendelijke websites presteren ook beter in de mobiele zoekresultaten van Google.

De bovenstaande rapporten zijn een paar van de belangrijke bronnen die je kunt gebruiken binnen Google Search Console. Je hebt mogelijk nog meer rapporten tot je beschikking. Dat is afhankelijk van het soort bedrijf dat je hebt en op welke manier jouw website is opgezet.

Search Console wordt bijvoorbeeld ook gebruikt voor het verkrijgen van informatie over structured data, producten, bread-crumbs en review snippets. Deze rapporten verschijnen alleen wanneer je specifieke functies binnen jouw website hebt gecodeerd.

Website toevoegen aan GSC

  1. Meld je aan met jouw Google account. Heb je een zakelijke website? Meld je dan aan met je zakelijke Google account.
  2. Ga naar het Google webmaster hulpprogramma en klik op “eigenschap toevoegen.”
  3. Kies in het keuzemenu voor “website” en voer de bijbehorende URL in. Gebruik de URL die ook wordt weergegeven in de browser. Klik nu op “doorgaan.”
  4. Kies een verificatiemethode om te bewijzen dat jij de eigenaar bent van de website.
  5. Ondersteunt jouw website http:// als https://? Voeg beide websites dan apart toe. Heb je meerdere domeinen (zoals .nl of .com)? Voer deze dan ook apart van elkaar in.

Website verifiëren binnen GSC

Google Search Console geeft je toegang tot vertrouwelijke informatie. Bijvoorbeeld over de prestaties van jouw website of applicatie. Google wil dus eerst verifiëren of je de rechtmatige eigenaar bent. Je moet minimaal één geverifieerde eigenaar per GSC eigendom hebben.

Het verifiëren van jouw eigendom heeft geen invloed op de pagina ranking of de prestaties binnen Google zoekopdrachten. Je kunt de gegevens van GSC gebruiken voor het uitstippelen van een strategie om hoger in de ranking te komen. Jouw website toevoegen aan de Google Search Console zal er niet automatisch voor zorgen dat jouw ranking stijgt.

Verificatiemethodes binnen Google Search Console

GSC biedt diverse verificatiemethodes. Websites die door Google worden gehost worden automatisch geverifieerd. Dat geldt ook voor Blogger en Sites pagina's.

  • HTML bestand: HTML-bestand uploaden naar een locatie op jouw website.
  • Domeinnaam provider: meld je aan bij je domein provider. Verifieer je website rechtstreeks vanuit GSC of voeg je in de DNS een TXT of CNAME record toe.
  • HTML-tag: voeg een <meta> tag toe aan de <HEAD> -sectie van de HTML-code van een specifieke pagina.
  • Google Analytics trackingcode: kopieer de GA trackingcode die je op de website gebruikt (je hebt hiervoor wel toestemming nodig om te mogen "bewerken").
  • Google Tag Manager container snippet code: kopieer de GTM container snippet code die gekoppeld is aan jouw website. (Voor deze optie heb je GTM machtigingen nodig voor het weergeven, bewerken en beheren van container snippet codes).

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81.