Brand awareness

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat is brand awareness?

Met brand awareness of merkbekendheid kun je uitdrukken hoe bekend je merk of bedrijf is binnen jouw doelgroep. Een merk met een hoge brand awareness wordt ook wel populair of trending genoemd. Het opbouwen van de merkbekendheid is belangrijk bij de marketing en de promotie van een bedrijf en zijn producten, zeker in de beginfase van je bedrijf.

Brand awareness is geen maatstaf die exact kan worden gemeten. Dat betekent niet dat het niet waardevol is. Het is belangrijk voor het bedrijfssucces en de marketingdoelstellingen.

Waarom is brand awareness belangrijk?

1. Brand awareness draagt bij aan het klantvertrouwen

Consumenten vertrouwen steeds vaker op onderzoeken en de mening van anderen. Dit nemen ze mee voordat ze overgaan tot een aankoop. Dat maakt merkbekendheid belangrijk. Als een consument zich eenmaal bindt aan jouw merk, vergroot dit de kans op herhaalaankopen zonder het inwinnen van informatie of advies.

Dit overbrugt de kloof tussen vertrouwen en loyaliteit. Brand awareness zorgt voor merkvertrouwen. Dat doet de consument nog makkelijker als jouw merknaam is voorzien van een gezicht. Merkbekendheid geeft jouw merk een persoonlijkheid. Het is een mogelijkheid om oprecht te zijn, feedback te ontvangen of een verhaal te vertellen. Zo wordt het vertrouwen van mens tot mens en van mens tot merk opgebouwd.

2. Brand awareness creëert associatie

Als je een dringende vraag hebt, heb je het antwoord vast wel eens opgezocht via Google. Als je ooit een wondje hebt gehad, heb je vast ook wel eens Betadine gebruikt. En als er een kleintje op komst is, dan ligt de kast waarschijnlijk ook vol met Pampers. Zowel Google, Betadine en Pampers zijn geen zelfstandige naamwoorden. Het zijn namelijk merknamen.

Als we merkloze termen willen gebruiken, dan verwijst Google naar een zoekmachine. Betadine moet eigenlijk jodium zijn en pampers zijn als vanzelfsprekend luiers. Toch refereren we veel vaker naar een merknaam. Zelfs als we geen Betadine of Pampers gebruiken.

Dat is precies wat brand awareness inhoudt. Het associeert handelingen en producten met bepaalde merken. Daardoor worden we onbewust aangemoedigd om gewone woorden te vervangen door merknamen. Wondjes en baby’s doen hier dus eigenlijk de marketing.

3. Brand awareness bouwt merkwaarde op

Merkwaarde beschrijft de waarde van een merk. Deze wordt bepaald door de ervaringen die de consument heeft met de algehele perceptie van het merk. Positieve ervaringen en perceptie staan gelijk aan een positieve merkwaarde. Dat geldt ook voor negatieve noties.

Dit zijn een aantal waardevolle dingen die voortkomen uit positieve merkwaarde:

  • Hogere prijzen als gevolg van een hogere waardering
  • Een hogere aandelenkoers
  • De mogelijkheid om het bedrijf uit te breiden. Met bijvoorbeeld een productlijn
  • Grotere sociale impact door de waarde van de merknaam

Hoe creëert en vergroot een merk de merkwaarde? Door brand awareness op te bouwen en het promoten van positieve ervaringen met het merk. Merkbekendheid is de basis van de merkwaarde. Als een consument zich bewust is van een merk zal hij dit herkennen.

De consument zoekt het merk op om een aankoop te doen. Ook verkiest de consument dit merk boven andere gelijkaardige merken. De consument bouwt een loyaliteit op die anderen aanzet tot het doen van een aankoop én het zal aanbevelingen doen bij familie en vrienden.

Dat is waarom merkbekendheid zo belangrijk is. Het zorgt voor vertrouwen bij jouw klanten. Daarnaast creëert het positieve associaties en bouwt het merkwaarde op. Daardoor wordt jouw merk een begrip en is het niet meer weg te denken bij de consument.

Hoe kun je brand awareness opbouwen?

  • Gedraag je als een persoon en niet als een bedrijf
  • Wees sociaal
  • Vertel een verhaal
  • Maak delen eenvoudig

Brand awareness bij jouw doelgroep en het grote publiek ontstaat niet van de ene op de andere dag. Het komt ook niet voort uit een simpele advertentie of marketingcampagne.

Een hoge merkbekendheid is het resultaat van meerdere gelijktijdige inspanningen.

Deze gaan veel verder dan alleen het werven van betalende klanten. Je maakt je merk niet meer bekend door het plaatsen van een aantal productadvertenties op social media kanalen. Daarmee richt de consument zijn aandacht op het product in plaats van op het merk.

Hoe leg je een goede basis voor brand awareness en op welke manier maak je blijvende impact bij jouw doelgroep?

1. Gedraag je als een persoon en niet als een bedrijf

Als je nieuwe mensen ontmoet, wat zou je dan graag van die persoon willen weten? Wil je graag weten wat hun hobby’s zijn of welke interesses ze hebben? En op welke manier praten ze? En over welke onderwerpen praten ze extra gepassioneerd?

Deze eigenschappen moet jouw merk voor zichzelf bepalen en uitdragen. Je moet jezelf presenteren en definiëren als meer dan een bedrijf dat producten verkoopt. .Op deze manier laat je een blijvende impact achter bij je publiek. Hoe zou jij jezelf anders definiëren dan je bedrijf? Welke woorden gebruik je als je jouw merk voorstelt aan de mensen die je ontmoet?

2. Wees sociaal

Alle mensen hebben baat bij sociaal contact enwillen het liefst tijd met elkaar doorbrengen. Op deze manier blijven we verbonden, leren we nieuwe dingen en worden we bekend door anderen. Dat geldt precies hetzelfde voor jouw merk. Als je alleen contact maakt met anderen wanneer je iets wilt verkopen, wordt je niet bekend als iets anders dan een bedrijf met een enkelvoudige intentie. Hetzelfde geldt natuurlijk voor een persoon.

Om de bekendheid van je merk te vergroten moet je sociaal zijn. Post op sociale media over zaken die niets met jouw producten of diensten te maken hebben. Ga de interactie aan met jouw doelgroep. Dat kun je doen door het stellen van vragen of het geven van commentaar op posts. De content die je leuk vindt kun je natuurlijk ook delen.

Behandel jouw social media accounts alsof je een persoon bent die vrienden probeert te maken. Dat in plaats van een bedrijf dat geld probeert te verdienen. Een onderzoek toont aan dat ruim 50% van de brand awareness afkomstig is van online gezelligheid. Sociaal zijn leidt dus tot een grotere awareness en bekendheid.

3. Vertel een verhaal

Verhalen vertellen is een ongelooflijk krachtige marketingtactiek. Daarbij maakt het niet uit of je producten op de markt brengt of jouw merk promoot. Je geeft het publiek iets echts om zich aan vast te houden. Het creëren van een verhaal rond je merk creëert meer persoonlijkheid en diepte. Door een verhaal te verweven in je marketing, zorg je ervoor dat je merk naast jouw producten of diensten op de markt wordt gezet.

Jouw verhaal kan overal over gaan, zolang het maar echt waar is. Denk daarbij aan een verhaal over hoe je op het idee voor een specifiek product bent gekomen of welke route jouw bedrijf heeft afgelegd tot nu toe. Mensen luisteren heel graag naar verhalen over elkaar. Authenticiteit heeft een grote impact en boost de brand awareness enorm.

4. Maak delen eenvoudig

Jouw publiek moet jouw content heel eenvoudig kunnen delen. Ongeacht de branche waarin je actief bent, het productaanbod of de marketingstrategieën die je hanteert. Content die gedeeld kan worden kunnen blogs zijn, maar ook video;s, gesponsorde content, social media posts of productpagina's. Het maakt niet uit wat het is zolang het maar deelbaar is.

Mond-tot-mond marketing is de meest effectieve manier om vertrouwen te creëren bij klanten. Als iemand ziet dat een vriend of familielid een product of dienst aanbeveelt, zal hij of zij dat product én het merk opmerken. Is dit een merk dat het waard is om te ontdekken? Hebben ze andere producten waar ik op kan vertrouwen? Hoe ziet hun social media eruit?

Als je het makkelijk maakt om over uw producten te posten, zullen consumenten de merkbekendheid vergroten door de content simpelweg te delen. Brand awareness gaat over impact en de interactie. Dat doe je door niet alleen om geld, deelname of loyaliteit te vragen.

Stel je voor dat je een iemand ontmoet die je vriend wil worden. Als hij gelijk om geld of een deelname aan een club vraagt, dan zou je dit niet serieus nemen toch? Niet alleen is dat een oppervlakkige benadering van een vriendschap, maar het laat ook geen blijvende impact op je achter. Hetzelfde geldt voor het creëren en opbouwen van brand awareness.

Brand awareness strategie

  • Gastblogs plaatsen op andere niche websites
  • Co-marketing uitproberen
  • Veelvuldig adverteren via verschillende kanalen
  • Creëer een vast gezicht voor het bedrijf
  • Kies een afbeelding of symbool dat je vertegenwoordigt
  • Maak een pakkende slogan

Je weet nu hoe je moet beginnen met het opbouwen van de brand awareness vanaf de basis. Ook het samenstellen van een krachtige brand awareness strategie is belangrijk.

1. Gastblogs plaatsen op andere niche websites

Gastbloggen is één van de beste manieren om je merkbekendheid te vergroten met een minimale inspanning. Je profiteert van het verkeer dat al op een andere website komt. Daardoor zijn de ogen gericht op jouw merk terwijl je waardevolle content aanbiedt.

Je richt je dus niet op het creëren van verkopen. In plaats daarvan schrijf je in de stijl van jouw merk. Je presenteert jezelf in de eerste plaats als een persoon en daarna pas als een bedrijf. Een ander alternatief voor gastbloggen is het publiceren van gesponsorde content op niche websites.

2. Co-marketing uitproberen

Co-marketing is een uitstekende manier om brand awareness op te bouwen. Je profiteert niet alleen van het publiek van een ander merk, maar het benadrukt ook wie je bent en wat je aanbiedt. Als jouw bedrijf bijvoorbeeld kattenspeelgoed verkoopt, kun je samenwerken met een cattery of een kattenpension. De campagne kan op diverse manieren verschijnen.

Je zou bijvoorbeeld een gezamenlijke aanbieding kunnen maken of samen een Instagram live hosten. Door samen te werken met een ander merk kun je je bereik verdubbelen.

3. Veelvuldig adverteren via verschillende kanalen

Adverteren bouwt niet zozeer brand awareness of productbekendheid op. Toch is het één van de beste marketing middelen die je kunt gebruiken om mensen op een laagdrempelige manier te informeren over je merk. Overweeg om te beginnen met online adverteren.

Zoals betaalde social media advertenties en PPC. Als je echt overal wilt verschijnen en meer geavanceerde campagnes op grote schaal wilt lanceren, kun je programmatische advertentie campagnes starten.

4. Creëer een vast gezicht voor het bedrijf

Deze optie is misschien niet haalbaar voor kleinere bedrijven. Als je wel beschikt over voldoende budget, overweeg dan om een acteur of een influencer in te huren om het bedrijf te vertegenwoordigen. Denk maar eens aan Frank Lammers in de reclames van Jumbo.

Dit stelt je niet alleen in staat om jouw merk te vermenselijken. Het creëert ook een gevoel van de vriendelijke en deskundige service die klanten kunnen verwachten. Natuurlijk hoeft het gezicht van jouw bedrijf niet altijd een persoon te zijn. Dit kan ook een geanimeerde mascotte zijn. Zoals het beertje uit de Robijn reclames. Het gebruik van een animatie kan een kostenefficiënte maar effectieve manier zijn om jouw merk een gezicht te geven.

5. Kies een afbeelding of symbool dat je vertegenwoordigt

Nike is eigenlijk een vinkje. Op het moment dat je dit symbool ziet weet je dat het Nike is. Dat is hetzelfde voor de gele M van McDonald's of de appel van Apple.

Werk samen met je branding team of een grafisch ontwerper om een symbool te creëren. Deze moet je overal in jouw marketing, reclame en organische campagnes gebruiken. Je kunt ook overwegen om het symbool te verwerken in je productverpakking en ontwerpen.

6. Maak een pakkende slogan

Als we Nike als voorbeeld nemen denk je meteen aan het merk als je "Just do it" hoort. Een korte slogan is het fundament van een sterke brand awareness strategie. Daarnaast is het een gemakkelijke en eenvoudige manier om de merkbekendheid te vergroten.

Heel eenvoudig is dat niet. Je moet alles waar je voor staat samenvatten in één korte zin. Het moet uitleggen dat je uniek bent, wat je aanbiedt en waarom klanten voor jou zouden moeten kiezen.

Hoe kun je de brand awareness vergroten?

  • Bied freemium aan
  • Creëer gratis content
  • Sponsor een evenement
  • Geef je merk een persoonlijkheid
  • Produceer een podcast

Jouw brand awareness of naamsbekendheid is nu van de grond. Mensen praten over jouw merk zonder dat ze daarvoor een advertentie hoeven te zien. Maar hoe kun je de gevestigde brand awareness uitbreiden en voortborduren op een sterke en solide basis?

Wat kun je als merk doen om campagne te voeren voor brand awareness en deze voortdurend vergroten? Hier zijn een paar campagne ideeën om de merkbekendheid te stimuleren buiten jouw initiële strategie.

1. Bied freemium aan

Freemium is een bedrijfsmodel dat een basisproduct of productlijn gratis aanbiedt. Het vraagt alleen geld voor producten die als premium of enterprise level worden beschouwd.

Door een freemium optie aan te bieden krijgen klanten een voorproefje van jouw merk en het product voordat ze overgaan tot een aankoop. Het is feitelijk gezien een eerst-proberen-dan-pas-kopen mogelijkheid. Technische gezien zit hier geen tijdslimiet aan. Dat in tegenstelling tot het aanbieden van gratis proefperiodes.

Het is gebruikelijk om een freemium optie met zichtbaar watermerk aan te bieden. Deze wordt getoond op alle delen van het product of de dienst die naar buiten toe zichtbaar zijn. Dit maakt van freemium een win-win situatie. De consument krijgt het product gratis en het merk krijgt gratis reclame als consumenten het gebruiken.

2. Creëer gratis content

Tegenwoordig is het creëren van content makkelijker dan ooit. Dat is goed nieuws, want de consument van vandaag wendt zich tot het internet voor al zijn vragen, zorgen en doe-het-zelf projecten. Content is een leuke manier om jouw merk bekendheid te geven.

Mede omdat het de makkelijkste manier is om persoonlijkheid te tonen en meningen en standpunten over onderwerpen te delen. Dit zijn twee belangrijke componenten die jouw merk personifiëren en vermenselijken.

Content hoef je ook niet perse te schrijven. Je kunt ook video's, infographics en podcasts creëren. Geschreven content zoals blogs en gidsen zijn misschien wel het eenvoudigst, maar zeker niet de enige optie. De content hoeft ook niet alleen op jouw website te staan.

Gastblogs en gesponsorde content bieden mogelijkheden om nieuwe en meer gediversifieerde doelgroepen te bereiken. Afhankelijk van de content die je maakt. Als jouw merk geen content creëert mis je een aantal belangrijke kansen voor brand awareness.

Content is een geweldige manier om op een authentieke manier contact te maken met je publiek. Tegelijkertijd breng je jouw merknaam onder de aandacht van mensen.

3. Sponsor een evenement

Op hoeveel festivals, concerten, beurzen en tentoonstellingen ben je al geweest? Dit soort evenementen zijn meestal niet mogelijk zonder de hulp van merk sponsoring. Denk maar eens aan de merchandise die je koopt op een dergelijk evenement.

Het sponsoren van een evenement is een efficiënte manier om jouw merk onder de aandacht te brengen bij honderden, duizenden of miljoenen mensen. Deze behoren zeer waarschijnlijk tot jouw doelgroep. Denk aan sponsoring in de vorm van banners, flyers of producten. Als je een evenement sponsort, is jouw merknaam overal te zien.

Het sponsoren van een evenement stelt je ook in staat om jouw merknaam te verbinden aan een evenement dat past bij jouw persoonlijkheid en interesses. Dit betekent dat consumenten jouw merk zullen associëren met dat evenement en het karakter ervan.

Het helpt je bedrijf ook brand awareness op te bouwen bij een zeer gespecialiseerd en gekwalificeerd publiek. Professionals wonen evenementen niet alleen bij voor hun plezier. Ze gaan naar evenementen om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen.

Door een evenement te sponsoren, nestel jij je in de hoofden van de aanwezigen. De sleutel tot succes is om consistent te zijn in de sponsoring die je doet. Denk maar aan Red Bull.

Red Bull is een energiedrank. De marketing van het merk Red Bull is tot het uiterste gedreven. Dan doen ze door het consistent sponsoren van extreme sport evenementen. Zoals motorcross bijvoorbeeld. Ze sponsoren ook atleten. Nu associëren we Red Bull onlosmakelijk met durf en avontuur. We geloven dat als we het drinken we nét zo zijn.

4. Geef je merk een persoonlijkheid

Het behandelen van jouw merk als een persoon en het definiëren van jouw verhaal zijn de eerste stappen om jouw merk een persoonlijkheid te geven. De volgende stap is het integreren van deze persoonlijkheid in jouw marketingactiviteiten. Wanneer je jouw producten met persoonlijkheid op de markt brengt, vergroot je de merkbekendheid.

Jouw merk schijnt namelijk direct door. Natuurlijk nemen consumenten kennis nemen van het kattenspeelgoed dat je op de markt brengt, maar ze zullen ook jouw persoonlijkheid ervaren via jouw promotie en reclame. Dit is een goede strategie voor het mengen van jouw traditionele marketing campagnes met brand awareness campagnes.

5. Produceer een podcast

Meer dan één derde van de consumenten luistert regelmatig naar podcasts. Er is geen twijfel dat podcasts een belangrijke rol spelen in ons leven en de marketing inspanningen. Vroeger waren podcasts een nogal ingewikkeld proce. Ze werden alleen gemaakt door mensen met een studio. Nu is het makkelijker dan ooit om een podcast te maken en uit te brengen.

Dit doet wonderen voor de brand awareness. Net zoals geschreven of visuele content, bieden ook podcasts een manier om op een unieke manier contact te leggen met jouw publiek. Podcasts bieden je de kans om jouw publiek te informeren en amuseren. Zo bouw je vertrouwen op in plaats van dat je onbeschaamd een product of dienst promoot.

Brand awareness opbouwen en vergroten is een eindeloos proces. Net zoals het onderhouden van een vriendschap of een relatie. Jouw merkbekendheid vergroten via campagnes geeft je de kans om je voordeel te doen met marketing- en reclame mogelijkheden waarin je anders niet zou investeren. Dit betekent nieuwe en krachtige manieren om in contact te komen met jouw publiek.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81.