Branded content

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat is branded content?

Branded content heeft het opbouwen van merkbekendheid als doel. Dat wordt gedaan door het bieden van waarde aan de gebruiker, de lezer of de kijker. Bijvoorbeeld door een merk te associëren met waardevolle visuele content zoals films of reclamecampagnes. Brandend content richt zich niet op een product of een dienst maar op een merk.

Branded content begrijpen

Bedrijven gebruiken branded content om hun waarden te benadrukken. Deze content is in eerste instantie niet bedoeld voor het promoten van producten of diensten. De content wordt wel zo gemaakt dat kijkers onbewust een verband leggen tussen een merk en een product.

Merken maken steeds vaker gebruik van branded content. Dat komt omdat de verdraagzaamheid van traditionele reclames steeds verder afneemt. Hoewel branded content wel degelijk een reclamedoeleinde heeft, is dat minder zichtbaar aanwezig.

Als je branded content op de juiste manier toepast, ontstaat er interactie zonder dat de kijker of de consument hier teveel over nadenkt. Dat doe je door het bieden van content die de tijd van de consument, de bezoeker of de lezer waard is.

Wat zijn de kenmerken van branded content?

1. Branded content gaat over verhalen van mensen en merkwaarden

Branded content kun je zien als het omgekeerde van traditionele reclame. Het vertelt een verhaal dat belangrijk is voor de doelgroep waarop het merk zich richt. Daarmee kan een merk zijn doelgroep koppelen aan de merkwaarden en uiteindelijk ook zijn producten.

2. Branded content laat mensen praten over een merk

Als een merk zich persoonlijk en emotioneel verbindt met zijn doelgroep, zorgt dat voor een gunstige reactie waardoor gebruikers over het merk gaan praten. Goede branded content krijgt dus veel vermeldingen. Bijvoorbeeld via social media maar ook offline.

3. Branded content richt zich op het bieden van waarde aan de gebruiker

Branded content draait de traditionele marketing ideeën om. Er wordt alleen content gebruikt die de doelgroep of de gebruiker direct voordelen en meerwaarde toont. Dit kan een verhaal zijn waar de doelgroep zich in kan vinden, een onderwerp waar ze in geïnteresseerd zijn of puur entertainment. Hoe de waarde wordt gepresenteerd is minder belangrijk.

4. Branded content speelt in op emoties

Om mensen te verbinden, te betrekken en actie te laten ondernemen wordt er gebruik gemaakt van emoties. Dit is één van de meest krachtige marketing strategieën. Branded content vermijd het gebruik van rationele argumenten om mensen te overtuigen. In plaats daarvan overtuigt branded content door in te spelen op ons gevoel. Als het aankomt op branded content, zijn emoties veel krachtiger dan rationele gedachten.

5. Branded content en UGS

Merken werken vaak samen met professionals om branded content te creëren van hoge kwaliteit. Eén van de populaire vormen van branded content is UGC. User-generated content is een krachtige en populaire marketingstrategie. Als consument zijn we namelijk sneller geneigd om te geloven wat andere mensen te zeggen hebben over een merk dan het merk zelf. Bedrijven moedigen gebruikers aan om hun verhalen te vertellen over het gebruik van de producten of de diensten van het merk. Daardoor krijgt de branded content een menselijk element waarmee anderen zich veel makkelijker kunnen verbinden.

6. Branded content is veelzijdig inzetbaar

Branded content kun je op elk platform en in elke vorm gebruiken. Daarbij kun je denken aan videogames, interactieve formats, apps, websites en sociale media kanalen. Social media platformen en websites zijn eenvoudig toegankelijk voor de gemiddelde bedrijfseigenaar.

3 bekende voorbeelden van branded content

Coca Cola

Natuurlijk ben je bekend met deze frisdrank. Maar kun jij je ook nog de campagne herinneren waarbij Coca Cola voornamen op cola flesjes laat drukken? Deze campagne was een wereldwijde hit. Het merk maakte gebruik van de inherente viraliteit van branded content. Hoe gaaf is het om je naam op de zijkant van een Cola flesje te zien staan?

Red Bull

Als één merk een ster is in branded content is het Red Bull. De "Skydiving From Space" campagne was goed voor een verdriedubbeling van de omzet. Red Bull laat zien hoe belangrijk het is om aandacht te schenken aan je publiek en je merkpersoonlijkheid.

Apple TV

Als je Apple TV hebt dan ben je vast ook op de hoogte van de manier waarop het product is gelanceerd. In 2019 creëert Apple branded content met The Morning Show. Een informatief programma dat exclusief te zien was op Apple TV+. De kwaliteit van het programma was zo hoog dat het zelfs een Emmy Award won. Dat terwijl de merknaam Apple regelmatig werd genoemd. Steeds meer consumenten praten over The Morning Show. Daartoe breidde Apple zijn gebruikersbestand uit via mond-tot-mondreclame.

Waarin verschilt branded content van andere marketing?

Branded content versus traditionele marketing

  • Promoot geen product of dienst: branded content promoot producten of diensten niet op een actieve manier. Dat wil niet zeggen dat merkproducten niet kunnen verschijnen in branded content. Toch richt de focus zich op het bieden van waarde.
  • Is niet opdringerig: in tegenstelling tot traditionele marketing, zoals pop ups en banners, is branded content niet opdringerig. De content is zo ontworpen dat mensen de inhoud willen lezen omdat ze er voordeel bij hebben. Het is niet opdringerig en probeert je niet te overtuigen tot het ondernemen van een actie met betrekking tot het product of de dienst.

Branded content versus content marketing

Onderdeel van content marketing: content marketing is de content dat een merk gebruikt binnen zijn algehele strategie om het merk of een product te kunnen promoten. Branded content is hier een onderdeel van. Het is een subcategorie binnen de content marketing.

Branded content versus product placement

  • Subtiel en minder zichtbaar: product placement laat niets aan het toeval over. Je herkent het product namelijk direct. Een voorbeeld daarvan is de Wilson volleybal uit de film Cast Away met Tom Hanks. Branded content is daarentegen veel subtieler. Het product is nooit zo duidelijk zichtbaar.
  • Merk beslist niet over product placement: wanneer een merk akkoord gaat met een product placement deal, bijvoorbeeld in een serie of een film. Dan komt de zeggenschap van het merk meestal te vervallen. Het merk zelf bepaalt dus niet hoe of waar het product verschijnt.
  • Niet gebaseerd op een relativerend verhaal: als er sprake is van product placement, doen merken geen moeite om een verhaal op te bouwen rond het product. Dit is namelijk niet de reclamestrategie. Het gaat niet zozeer om het product of het merk. In welke situatie het merk of het product wordt gebruikt en door wie is bij product placement veel belangrijker.
  • Geen actieve aandacht van de kijker: product placement is niet iets waar consumenten per se actief op letten. Vaak missen we de producten zelfs. Een andere keer valt het oog van de kijker er direct op. Branded content heeft niet het verkopen van een item als doel. Branded content attendeert de lezer of gebruiker er op de achtergrond wel op dat het product bestaat.

Hoe maak je succesvolle branded content?

1. Onderzoeken welke content jouw doelgroep interessant vindt

Branded content maken begint natuurlijk met het uitkiezen van een goed onderwerp. Daarbij is het belangrijk om jezelf af te vragen waarom jouw doelgroep dit zou delen en waarom ze de content leuk of waardevol vinden. Je moet dus weten welke soort onderwerpen het meest door jouw doelgroep of binnen jouw branche wordt gedeeld.

2. Creëer content met een vermakelijke en waardevolle toon

Om ervoor te zorgen dat jouw branded content de emoties van de kijker raakt, moet je directe verkoop vermijden. Zoals een call-to-action. Het gaat erom dat je contact maakt op een persoonlijke manier. Houd de toon menselijk en vermijd een verkoopgerichte stijl.

3. Branded content is onderhoudend, waardevol en gedenkwaardig

Des te waardevoller en vermakelijker de content is voor je gebruikers, des te memorabeler je branded content campagnes zullen zijn. Je bouwt een band op tussen je merk en de kijkers. Dat doe je door middel van wederzijdse waarden en interesses. Goede en succesvolle branded content vertelt altijd verhalen die het publiek kunnen prikkelen. Deze content zorgt ervoor dat kijkers die emotie kunnen relateren aan jouw merk.

4. Gebruik een methode die de zintuigen visueel prikkelt

Branded content wordt het best gebruikt in mediaformaten waarin visuele elementen een belangrijke rol spelen. Bijvoorbeeld bij het overbrengen van de beoogde emotionele boodschap. Video en audio zorgen ervoor dat branded content uitblinkt door het creëren van een emotionele ervaring voor de kijkers waardoor ze kunnen interageren met de content. 

5. Mobiele betrokkenheid door het gebruik van cross-channel

In de meeste gevallen is brandend content voorzien van video of audio. De meeste kijkers zullen jouw branded content zien vanaf een mobiel apparaat. Maak de content toegankelijk om het te beluisteren en te bekijken vanaf social media platformen en andere websites.

6. Zorg voor betrokkenheid en loyaliteit

Het doel van branded content is om op een emotioneel niveau contact te maken met jouw doelgroep of kijkers. Als je dat niveau van verbondenheid hebt bereikt kun je gebruikers aansporen tot het geven van reacties. Bijvoorbeeld via social media platformen.

7. Zoek naar mogelijkheden om samen te werken met bekende merken

Onderzoek de mogelijkheden om samen te werken met andere merken. Samenwerken en branded content produceren met andere merken die dezelfde interesses en waarden delen, is een uitstekende manier om aandacht en interactie te krijgen bij een groter publiek.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81.