Keyword Stuffing

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat is keyword stuffing en waarom is het slecht voor je SEO?

Keyword stuffing is het overmatig gebruiken van hetzelfde zoekwoord in de content van jouw website. Zoals binnen een webpagina, een artikel of een blog. Keyword stuffing komt onnatuurlijk over en wordt door Google bestraft als dit ontdekt wordt. Daarnaast is het slecht voor je SEO omdat je uiteindelijk een penalty van Google kunt krijgen en hierdoor zakt of verwijderd wordt uit de Google resultaten.

Zichtbare en onzichtbare keyword stuffing

Er zijn twee soorten keyword stuffing. Beiden hebben ze verschillende kenmerken.

Zichtbare keyword stuffing

Dit betreft stuffing die zichtbaar is voor zowel de lezer en bezoeker, als de zoekmachines. De zoekwoorden of zinnen worden herhaaldelijk gebruikt in de content van de website.

  • Het onnodig herhalen van dezelfde zoekwoorden of zinnen in de content. Let bijvoorbeeld op het gebruik van “beste” en “honden” als je het beste hondenspeelgoed van 2022 verkoopt.
  • Het gebruik van woorden of zinnen die niet passen bij het onderwerp van de blog. Ze passen dus vaak ook niet bij het product of de dienst die je aanbiedt. Met andere woorden, het gebruik van deze woorden is niet relevant voor de lezer.
  • Het (te) vaak gebruik van één woord in een stukje tekst.

Onzichtbare keyword stuffing

Stuffing kan ook onzichtbaar zijn. De woorden worden dan verwerkt in de CMS van een website of worden door middel van HTML en CSS onzichtbaar gemaakt, de woorden zijn dus voor de bezoeker niet zichtbaar op je website maar Google scant deze woorden wel, dit wordt ook wel een Black Hat Seo techniek genoemd. Hoewel de lezer dit niet ziet, wordt het wel opgemerkt door de zoekmachines.

Woorden of zinnen verbergen door gebruik te maken van witte tekst op een witte achtergrond. De lezer ziet deze stuffing niet maar de zoekmachine wel.

  • Een herhaaldelijk gebruiken van dezelfde keywords en tekst in alt-teksten.
  • Het verbergen van herhaald woordgebruik in de code van de webpagina.
  • Een veelvuldig gebruik van zinnen of keywords in de meta tags.

Wanneer is iets keyword stuffing?

Meestal wordt iets gezien als keyword stuffing als de zogeheten keyword density (ook wel zoekwoorddichtheid genoemd) meer dan 3% is. Dit houdt in dat een het zoekwoord waar je op wil scoren in Google meer dan drie keer genoemd wordt per 100 woorden. Een goede keyword density ligt ongeveer tussen de 1 á 2%.

Let op!

Staar je niet blind op een "goede" zoekwoorddichtheid. In sommige teksten ontkom je er niet aan om een perfecte zoekwoorddichtheid te creëren. En voor sommige woorden zul je misschien moeite hebben om op de 1% uit te komen. Google wordt hierin ook steeds slimmer, schrijf je artikelen en content dus altijd vanuit de gebruiker die het artikel leest. Probeer zoveel mogelijk waarde te leveren aan diegene en staar je niet blind op de perfecte keyword density.

Waarom is keyword stuffing slecht voor je SEO?

Vroeger was keyword stuffing wel een veel gebruikte en vaak ook succesvolle tactiek. Nu veroorzaakt een veelvuldig gebruik van dezelfde zoekwoorden wél allerlei problemen. Deze hebben vooral een negatieve invloed op de zoekmachine optimalisatie van jouw website.

  • Gebruikerservaring: keyword stuffing is gericht op de ranking binnen de zoekmachines. Het heeft dus niets te maken met het bieden van een positieve ervaring aan jouw klanten. Terwijl dat nou juist zo belangrijk is voor het succes van jouw onderneming.
  • Penalties: Google en andere zoekmachines identificeren websites die gebruik maken van stuffing. De betreffende webpagina of de hele website kan dus worden voorzien van een penalty. in de meest extreme gevallen kan Google jouw website zelfs uit de SERP's verwijderen.
  • Verlies van bezoekers: Een veelvuldig gebruik van dezelfde zoekwoorden kan ook het aantal klanten reduceren. Bezoekers hebben namelijk snel genoeg door wanneer de content gericht is op de rankings in plaats van het bieden van meerwaarde. 
  • Reputatieschade: keywords stuffing kan ook schade opleveren in de vorm van een slechte reputatie. Bijvoorbeeld als bezoekers jouw merk associëren met het bieden van een lage kwaliteit content. Dit heeft een negatief effect op het klantvertrouwen.

Conclusie

Natuurlijk wil je geen penalties ontvangen voor het gebruik van keyword stuffing. Dat geldt ook voor het oplopen van reputatieschade of het verliezen van bezoekers. Voorzie jouw klanten dus altijd van waardevolle content. Vermijd een overmatig gebruik van dezelfde zoekwoorden of zinnen in de content van jouw website.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81.