SEO Content

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat is SEO content en waarom is dat zo belangrijk?

SEO content is inhoud die gemaakt is om te ranken binnen Google of andere zoekmachines. Zoals bijvoorbeeld een blog, een video of landingspagina. SEO content bevat over het algemeen informatie dat antwoord geeft op vragen waar veel naar wordt gezocht. Bijvoorbeeld met behulp van een zoekwoorden onderzoek. Goede SEO content heeft een positieve invloed op het organische verkeer. Dit zorgt voor een hogere ranking én meer potentiële klanten.

Kan alle inhoud SEO content zijn?

Ja, vrijwel alle inhoud kan SEO content zijn. Mits ze op deze manier worden geschreven of gemaakt. Blog berichten worden het meest gebruikt. Maar ook een productpagina, een instructievideo of een landingspagina kunnen invloed hebben op de positie binnen Google. Ook evergreen content of user generated content dragen bij aan zoekmachine optimalisatie.

Content maken op basis van een bewezen SEO framework

SEO content schrijf én maak je op basis van een bewezen SEO framework. Een stappenplan dat je helpt bij het creëren van content dat zijn doel bereikt.

  • Onderwerp bepalen
  • Zoekintentie onderzoeken
  • SEO content schrijven
  • SEO content bewerken
  • Visuals toevoegen
  • Metadata creëren (afbeeldingen of video's)
  • SEO content plaatsen

Zelf SEO content creëren in 7 duidelijke stappen

1. Onderwerp bepalen

Het onderwerp bepalen voor SEO content is een belangrijke eerste stap. Kies een onderwerp met voldoende potentie en relevantie. Wat vindt jouw doelgroep mogelijk interessant om te lezen en naar welke informatie wordt veel gezocht? Noteer de zoekwoorden die bij het onderwerp horen. Daarbij mag je best breed inzetten.

Laat je niet misleiden door de zoekvolumes. Een onderwerp dat meer maandelijkse zoekopdrachten heeft, hoeft niet direct de beste keuze te zijn. Dat komt omdat een top-ranking pagina meer zoekopdrachten en verkeer krijgt toegewezen. Dat terwijl een andere pagina juist meer organische zoekopdrachten ontvangt.

2. Zoekintentie onderzoeken

Natuurlijk wil je SEO content creëren dat voldoet aan de zoekintentie. Op deze manier kun je de ranking binnen de zoekmachines domineren. De zoekintentie kun je op verschillende manieren achterhalen. Bijvoorbeeld door te kijken naar het type content van de hoogst geplaatste pagina’s. Scoren zijn over het algemeen met blogs of met landingspagina’s?

Ook moet je kijken naar de opmaak en de inhoud van deze content. Zijn het bijvoorbeeld nieuwsartikelen of lijsten die het beste scoren? Zoals bijvoorbeeld een top 5 of how-to lijst. Door te kijken naar de opmaak én de titel, weet je ook welke doelgroep hier naar zoekt. Weten ze al iets van het onderwerp? Of is een eenvoudig stappenplan meer populair?

3. SEO content schrijven

Nu je precies weet welke zoekwoorden en welk type inhoud scoort, is het tijd om te beginnen met het schrijven van SEO content. Houd je tijdens het schrijven niet te veel bezig zoekmachine optimalisatie. Uiteindelijk moet de post ook nog natuurlijk overkomen. Daarvoor kun je het beste schrijven op de manier zoals je ook praat.

Correcties en bewerkingen kun je toepassen in de volgende stap. Neem vooral de tijd. Het schrijven van een SEO blog of artikel van circa 1000 woorden neemt doorgaans 60 tot 90 minuten in beslag. Klinkt dit als een behoorlijk opgave? Verdeel de content dan in 3 x 20 minuten. Je hebt dan dus 3 doelen die je moet behalen. Dit heet de pomodoro techniek.

4. SEO content bewerken

Jouw concept moet ook worden bewerkt. Je wilt immers een aantrekkelijk artikel plaatsen dat de aandacht van de lezer vasthoudt. Dat heeft een positieve invloed op de conversie en uiteindelijk de ranking binnen de zoekmachine. Een goed bewerkt artikel verlengt de tijd die de bezoeker op de pagina doorbrengt. Ook verlaagd dit het bounce percentage.

SEO content bewerken doe je door het verbeteren of corrigeren van de spelling en grammatica. Let ook op de flow van de tekst. Leest het makkelijk en logisch voor de lezer? Vermijd het gebruik van lange zinnen of ingewikkelde woorden. Laat de SEO content die je hebt geschreven ook proofreaden. Bijvoorbeeld door een vriend of een familielid.

5. Visuals toevoegen

Niemand vindt het lezen van een lang stuk tekst leuk om te doen. Maak de SEO content daarom visueel aantrekkelijk. Gebruik voldoende subkoppen en witregels. Natuurlijk kun je ook relevante afbeeldingen of video’s toevoegen. Visuals houden de aandacht van de lezer vast. Daarnaast zorgen afbeeldingen of video’s ervoor dat de informatie beter wordt begrepen en onthouden. Een goede gebruikerstevredenheid heeft ook invloed op de positie binnen de zoekmachine.

6. Metadata creëren

Metadata bestaat uit een meta titel en een meta beschrijving. Dit zijn de titel én de beschrijving van de pagina waarop je de content plaatst. Aan de hand van deze informatie weet Google precies waar jouw content over gaat. Zowel de titel als de beschrijving moeten de zoeker aanzetten tot het ondernemen van actie. In dit geval is dat klikken op de pagina.

Stel de meta titel en de beschrijving handmatig in. Voorzie de titel van informatie die belangrijk is voor de zoeker én wat ze van de post kunnen verwachten. Datzelfde geldt voor de beschrijving. Je hebt hier meer karakters tot je beschikking. Benut deze ruimte dus goed.

7. SEO content plaatsen

Als laatste stap moet je jouw meesterwerk plaatsen. Dit kun je handmatig doen, maar je kunt ook gebruik maken van Wordable. Je kunt jouw content het beste schrijven en opmaken in Google Docs. Wanneer je WordPress gebruikt, kun je de content heel eenvoudig uploaden met Wordable. Zelfs de afbeeldingen die je hebt toegevoegd worden overgenomen.

Herschrijven of her-publiceren?

Niet alles hoeft in één keer goed te gaan. Ook niet wanneer je een bewezen SEO framework gebruikt. Oefening baart immers kunst. SEO content kun je ook herschrijven en opnieuw plaatsen. Bijvoorbeeld wanneer een post niet de gewenste resultaten geeft of als het verkeer na verloop van tijd afneemt. Het creëren van een SEO meesterwerk kost tijd én ervaring.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81.