Hoe doe je een zoekwoorden onderzoek?

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Hoe doe je een zoekwoorden onderzoek?

Het is belangrijk om te weten hoe je een zoekwoorden onderzoek doet. Je wilt immers worden gevonden in de zoekmachines én door jouw doelgroep. Een onderzoek naar de juiste zoekwoorden leert je welke trefwoorden je moet gebruiken. Je kunt ze bijvoorbeeld verwerken in blogs en landingspagina's. Deze plaats je vervolgens op jouw website of andere kanalen.

Met de onderstaande tips leer je hoe je zelf een zoekwoorden onderzoek moet uitvoeren. Je leert welke tactieken je kunt toepassen om fouten te voorkomen. Ook vertellen we je hoe je aan de hand van een trefwoord analyse sterke content kunt maken. Afgestemd op de zoekwijze en interesses van jouw doelgroep.

Waarom een zoekwoorden onderzoek doen?

Een zoekwoord analyse geeft je meer inzicht in de manier waarop jouw doelgroep zoekt. Naar een dienst of product bijvoorbeeld. Je krijgt antwoord op vragen zoals:

  • Hoeveel mensen zoeken hiernaar?
  • Wat is de intentie van iemand die op een bepaald zoekwoord zoekt?
  • Hoeveel concurrentie er is op een bepaald zoekwoord
  • Welke vragen stellen mensen als ze op een bepaald zoekwoord zoeken
  • Wat zijn andere relevante zoekwoorden waar mensen op zoeken

Zoekwoorden onderzoek voorbereiden? Vragen stellen!

Een zoekwoorden onderzoek wordt gedaan om een bedrijf of website te laten groeien. Wat extra inside information is dus een must. Je wilt immers weten wie jouw doelgroep is, waar je bedrijf voor staat en wat jouw doelstelling is. Een belangrijke eerste stap die niet mag worden overgeslagen. Ook wanneer je al weet op welke woorden je gevonden wilt worden.

De trefwoorden waar jij graag op gevonden wilt worden zijn misschien helemaal niet datgene wat jouw doelgroep eigenlijk wil. Gebruik dus niet zomaar willekeurige trefwoorden. Richt je aandacht in plaats daarvan op jouw doelgroep en gebruik analyses en data om je inzicht te verscherpen. Uiteindelijk levert dit meer succesvolle en doelgerichte campagnes op.

Een voorbeeld: je hebt een online webshop die gespecialiseerd is in dierenspeelgoed. Je kunt jezelf dan deze vragen stellen ter voorbereiding op het zoekwoorden onderzoek:

  • Naar welke soorten dieren speelgoed wordt het meest gezocht?
  • Op welke manier zoeken mensen naar dierenspeelgoed?
  • Welke zoektermen gebruiken ze daar vooral voor?
  • Welke vragen worden er veel gesteld?
  • Waarom zijn mensen op zoek naar speelgoed voor dieren?
  • Zoeken mensen ook naar specifieke dierenspeeltjes?
  • Wat kun je doen om de doelgroep content te geven die hun vragen beantwoord?

Het is belangrijk om te weten hoe jouw doelgroep of publiek zoekt. Bijvoorbeeld naar een specifiek product of een dienst. Welke termen gebruiken ze daarvoor? Want de woorden die je zelf gebruikt om jouw activiteiten te kunnen omschrijven, hoeven nog niet de zoektermen te zijn die jouw doelgroep het meest gebruikt. Weten naar welke termen wordt gezocht is de basis voor het uitvoeren van een goed en effectief zoekwoorden onderzoek.

Zoekwoorden ontdekken met SemRush

Vaak kun je zelf al wel een aantal zoekwoorden opnoemen waar je graag op gevonden zou willen worden. We nemen wederom honden speeltjes als voorbeeld. Zoekwoorden kunnen dan afkomstig zijn van de diensten die je aanbiedt, maar bijvoorbeeld ook van producten.

Deze zoekwoorden vormen een prima basis om het onderzoek mee te kunnen starten.

Door gebruik te maken van een research tool voor zoekwoorden, ontdek je eenvoudig het maandelijkse zoekvolume. Ook ontdek je gerelateerde zoekwoorden, termen en vragen die de doelgroep gebruikt. Welke zoekwoorden en termen worden het vaakst gebruikt? Had je deze zelf al in gedachten of zijn dat juist de variaties daarop? Een belangrijke ontdekking!

Het ontdekken van nieuwe trefwoorden en populaire termen ten behoeve van zoekwoorden onderzoek, doe je door het invoeren van het basis zoekwoord in een tool. Je ontdekt dan al heel snel relevante keywords en zoekopdrachten die de doelgroep vaak gebruikt.

Tools die je kunt gebruiken om een zoekwoorden onderzoek te doen zijn:

  • Google Zoekwoordplanner, deze kun je vinden in Google Ads onder het kopje: "Tools en instellingen" en daarna bij: "Zoekwoordplanner" (je moet lopende advertenties hebben om deze te kunnen gebruiken)
  • SemRush (dit is een betaalde tools die wij zelf gebruiken)
  • Ubersuggest (deels een gratis tool)

In onderstaand voorbeeld heb ik in SemRush gezocht op: "honden speeltjes", hiermee krijg je in eerste instantie 3 soorten zoekwoorden terug:

  1. Zoekwoord variaties (hier vind je alle variaties die gebruikt worden voor de zoekterm: "honden speeltjes")
  2. Vragen (hier kun je bijvoorbeeld blog artikelen over schrijven)
  3. Gerelateerde zoekwoorden (deze kun je gebruiken om een nieuw zoekwoorden onderzoek te starten met vergelijkbare zoektermen)

Zoekwoorden overzicht van SemRush

Het zoekvolume kan per term of zoekwoord verschillen. Natuurlijk wil je graag de keywords gebruiken waar het meest naar wordt gezocht. Toch hebben deze automatisch ook meer concurrentie. In plaats daarvan kun je ook trefwoorden met een laag zoekvolume gebruiken. Zowel hoge als lage volumes zijn interessant.

Het ontdekken van zoekvolumes

Het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek draait ook om het ontdekken van zoekvolumes. Trefwoorden waar veel naar wordt gezocht (hoog zoekvolume), eisen meer inspanning van jouw kant om te kunnen ranken in de zoekmachines. Dit wordt ook wel trefwoord moeilijkheid genoemd. Je zult ook merken dat de top 10 van zoekresultaten vaak wordt gedomineerd door bekende bedrijven en merken. Probeer ze niet te verslaan met dezelfde zoekwoorden. Dit kost je behoorlijk wat inspanning, zonder een succesgarantie.

Zoekwoorden gebruiken met een zoekvolume van 0 per maand wordt echter ook niet aangeraden. Je wilt immers wel organisch kunnen ranken én voldoende websiteverkeer ontvangen. De meest verstandige en effectieve keuze is om gebruik te maken van specifieke zoektermen met weinig concurrentie. Deze zoekwoorden staan ook wel bekend als longtail zoekwoorden.

In onderstaand overzicht zie je een voorbeeld van alle zoekwoord combinaties van de zoekterm: "honden speeltjes".

  1. Zoekwoord waar mensen op zoeken
  2. De intentie van het zoekwoord (hieronder vind je meer uitleg over de intentie)
  3. Hoe vaak er per maand op gezocht wordt
  4. De trend tijdens het seizoen (denk aan sinterklaas in december en moederdag in mei, meer uitleg vind je in deze blog)
  5. Hoeveel concurrentie er is en hoe moeilijk het is om bovenaan te komen (meer hierover vind je in deze blog)
  6. Kosten per klik als je wilt adverteren op deze zoekterm

Zoekwoorden onderzoek SemRush

Wat zijn longtail zoekwoorden en waarom gebruik je ze?

Natuurlijk klinkt het aantrekkelijk om zoekwoorden met hoge zoekvolumes te gaan gebruiken. Hier wordt immers het vaakst op gezocht in Google. Toch beslaan deze populaire trefwoorden maar een fractie van het aantal zoekopdrachten binnen de zoekmachines. Ook loop je met het gebruik van termen zoals “dieren speelgoed” waar bijvoorbeeld 1.900 keer per maand op gezocht wordt het risico dat je verkeer trekt dat niet geïnteresseerd is in wat jij aanbiedt. Dit worden ook wel shorttail zoekwoorden genoemd (korter dan 3 woorden) Iemand die zoekt op dieren speeltjes is misschien wel geïnteresseerd in speeltjes voor katten. Daarnaast is ook de concurrentie op de zoekterm erg groot.

De kracht van longtail zoekwoorden met een laag zoekvolume mag dus zeker niet worden onderschat. Ze zijn vele malen specifieker dan populaire keywords met hoge zoekvolumes. Wanneer iemand zoekt naar “speeltjes voor grote honden”, en jij hebt een landingspagina op je website die daar perfect bij aansluit, is de kans dat je hiermee goed gaat scoren in Google veel groter. Daarnaast is de kans op conversie velen malen groter omdat de bezoeker precies vindt waarnaar hij of zij naar op zoek is.

Strategie in zoekvolume onderzoek uitbreiden

Hierboven hebben we je uitgelegd hoe je relevante zoekwoorden en zoekvolumes kunt ontdekken als je een zoekwoorden onderzoek wilt doen. Deze strategie kun je nog verder uitdiepen. Bijvoorbeeld door te ontdekken of een bepaalde woonplaats, een locatie of seizoen verschillende zoekopdrachten met zich meebrengt. Om dat te kunnen ontdekken, is het verstandig om een kritische blik op de concurrentie te werpen.

Zoekwoorden van de concurrentie

Ook jouw concurrenten scoren op zoekwoorden. Om te kunnen bepalen welke trefwoorden jij het beste kunt gebruiken, kun je 2 verschillende methoden gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld voorrang geven aan zoekwoorden met een hoog zoekvolume die nog niet door de concurrentie wordt gebruikt. Zo maak je optimaal gebruik van gemiste kansen.

Een tweede mogelijkheid is het gebruik van dezelfde zoekwoorden als waar jouw concurrenten al gebruik van maken. Deze methode vergt een meer agressieve aanpak, maar stelt je wel in staat om de concurrentie op zijn eigen grondgebied te kunnen verslaan.

Met SemRush kun je precies zien op welke zoekwoorden je concurrent goed scoort. Dit kun je doen door te zoeken op de domeinnaam van je concurrent bij het tabblad: "Domain overview" en vervolgens bij: "Posities". In onderstaand voorbeeld heb ik de Google posities van brekz.nl opgezocht:

Google posities Brekz.nl

Welke intentie heeft de zoeker?

Het is belangrijk om te weten in welk format de zoeker informatie tot zich wil nemen. Bijvoorbeeld informatie die naar voren komt na het ingeven van een zoekwoord. SERP-kenmerken spelen een belangrijke rol bij dit inzicht. Hierbij kun je denken aan featured snippets, carrousels en grafieken. Elke zoekopdracht die wordt ingegeven kent zijn eigen unieke intentie. Hierop stemt Google de weergave indeling van zoekresultaten af. Deze intenties worden uiteengelegd in de Quality Rater Guidelines en zijn bijvoorbeeld:

  • Informational: Zoekwoorden met een informerende zoekintentie, denk aan zoekopdrachten waar: "wat is", "wat betekent", "hoe" etc. in voorkomt.
  • Navigational: navigerende intentie, denk bijvoorbeeld aan mensen die zoeken op: "Efteling" en op zoek zijn naar de website van de efteling. Of "openingstijden Hornbach" etc.
  • Commercial: zoekers die aan het onderzoeken zijn naar commerciële producten, diensten of merken. Maar vaak in de toekomst pas een actie gaan uitvoeren. Bijvoorbeeld "goede wandelschoenen"
  • Transactional: zoekers die op het punt staan om een aankoop te voltooien of dienst af te nemen. Bijvoorbeeld: "wandelschoenen kopen".

SemRush schat zelf de intentie aan de hand van alle data die ze hebben over zoekwoorden. Probeer zelf ook je verstand te gebruiken en niet 100% af te gaan op de intentie van SemRush. Alleen Google heeft een veel beter beeld bij bezoekers, zij weten immers op welke zoekopdrachten een gebruiker al heeft gedaan. Als je bijvoorbeeld al weken aan het zoeken bent op huizen kopen en hypotheken dan kan het zijn dat Google je na een bepaalde periode alsnog als een transactional bezoeker gaat zien, Google geeft hier zelf geen data over vrij en gebruikt de intentie van een bezoeker voor adverteerders in Google Ads.

Ook het analyseren van het SERP landschap is belangrijk bij het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek. Zo krijg je een goed inzicht in de intentie van de doelgroep. Google evalueert het zoekgedrag van veel zoekopdrachten. Zo kan voor vrijwel elk zoekwoord de gewenste content worden getoond. Zoals zoekopdracht “honden speeltjes”.

Afhankelijk van de zoekopdracht, biedt Google heel veel resultaten die het kan weergeven. Richt je dus altijd op de SERP wanneer je de focus richt op een bepaald zoekwoord. Daarmee leer je Google begrijpen welke intentie jouw landingspagina en SERP resultaat heeft.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81