Zoekwoord intentie

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat betekent zoekwoord intentie?

Onder zoekwoord intentie verstaan we het doel dat een bezoeker heeft die zoekt op een bepaalde zoekterm in Google. Het is belangrijk om de intentie van een bepaalde zoekterm in je achterhoofd te houden bij het aanmaken van een landingspagina, advertentie, blog of andere content pagina van je website. Als de intentie van een bepaalde zoekterm aansluit bij de intentie van je landingspagina zal Google deze hoger in de resultaten tonen omdat deze relevanter zijn voor de zoeker.

Hoe achterhaal ik de intentie van een zoekterm?

SemRush heeft recent een nieuwe feature gelanceerd waarmee de intentie van een zoekterm wordt weergegeven. Let hierbij wel op dat je ook nog je gezonde verstand gebruikt, tools kunnen dit goed inschatten maar met jouw ervaring en kennis kun je die altijd beter! Let er ook op dat een zoekterm vaak ook meerdere intenties kan hebben en dat de exacte intentie ook afhankelijk is van degene die zoekt op een bepaalde zoekterm. Probeer je landingspagina daarom altijd zo goed mogelijk in te richten op de intentie van de zoeker maar óók op de doelgroep die jij wilt aanspreken met jouw bedrijf.

SemRush is een handige tool om de intentie van een zoekwoord te achterhalen.

Welke zoekwoord intenties zijn er?

In SemRush wordt er onderheid gemaakt in 4 soorten intenties, namelijk;

Informational

Hiermee worden bezoekers bedoeld die op zoek zijn naar informatie zoeken of antwoord op bepaalde vragen. Zoals bijvoorbeeld de zoekterm: "wat kost een scootmobiel"? Deze zoekers zijn op zoek naar informatie over de tarieven van een scootmobiel. Veel van de informational intenties zijn vragen die beginnen met: "wat betekent", "hoe werkt", "wat is" etc. Maar kan bijvoorbeeld ook een zoekwoord zijn over: "scootmobiel rijbewijs" waar informatie staat of je een rijbewijs nodig hebt voor een scootmobiel.

Navigational

Dit zijn bezoekers die op zoek zijn naar een specifieke pagina of website. Bijvoorbeeld zoals in het onderstaande voorbeeld op: "scootmobiel anwb" of "scootmobiel marktplaats".

Commercial

Bezoekers die producten, diensten of merken aan het onderzoeken zijn en in de nabije toekomst meestal over zullen gaan tot de aankoop hiervan. Dit kunnen zoektermen zijn zoals: "scootmobiel" of "scootmobiel huren".

Transactional

Tranactionele bezoekers zijn bezoekers die op het punt staan een aankoop te doen, dienst af te nemen etc. Zoals je goed kunt zien bij de zoekterm: "scootmobiel kopen".

Gebruik ook altijd je gezonde verstand, het kan goed zijn dat op de zoekterm: "scootmobiel" ook mensen zoeken die direct een scootmobiel willen kopen en mensen die zoeken op: "scootmobiel huren" direct een scootmobiel huren. Er zit altijd overlap in intenties en het is belangrijk je pagina zo goed mogelijk in te delen voor jouw doelgroep en diensten of producten die je aanbiedt. 

Zoekwoord intentie SemRush

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81.