Long tail of Short tail zoekwoorden?

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Als je bezig bent met de SEO of online marketing van je website dan kom je voor de keuze te staan: "op welke zoektermen ga ik mij richten?". Hiervoor is het belangrijk om het verschil te weten tussen long tail en short tail zoekwoorden.

Short tail zoekwoorden bestaan uit één of twee woorden en zijn vaak algemeen. Long tail zoekwoorden bestaan uit vier of meer woorden en zijn vaak veel specifieker. Veel bedrijven focussen zich alleen op short tail zoekwoorden, terwijl het aantal zoekopdrachten op long tail groter is en de concurrentie lager is.

Dit zijn een aantal voorbeelden van short- en long tail zoekwoorden:
Short tail: hypotheek
Long tail: hypotheek met de laagste rente
Long tail: wat is de beste hypotheek op dit moment?

70% van alle zoekopdrachten binnen Google zijn long tail

Als je aan iemand vraagt: "op welke zoekterm wil je gevonden worden"? Dan krijg je 9 van de 10 keer een antwoord bestaande uit een zoekterm met één of twee woorden. Terwijl 70% van alle zoekopdrachten binnen Google gedaan wordt op long tail zoekwoorden (vier of meer woorden en langer). Slechts 30% van alle zoekopdrachten wordt gedaan op short tail zoekwoorden. 

Long tail of short tail zoekwoorden

Waarom richten op long tail zoekwoorden?

Bij long tail zoekwoorden ligt het conversiepercentage over het algemeen ook hoger. Als iemand bijvoorbeeld zoekt op: "hypotheek" is dit een vrij algemeen zoekwoord. De kans is groot dat de gebruiker nog in de oriënterende fase is.
Terwijl als iemand op: "hypotheek met nationale hypotheek" zoekt is de kans op conversie een stuk groter, de gebruiker weet al precies waar hij naar op zoek is.

Hoe vind je long tail zoekwoorden?

Er zijn verschillende tools waarmee je een diepgaand zoekwoorden onderzoek kunt doen. Vaak geef je een short tail zoekwoord in en komt de tool automatisch met verwante zoekwoorden. Ook krijg je een overzichtelijk hoeveel concurrentie er op een bepaalde zoekterm is. Meestal wordt deze uitgedrukt in Keyword Difficulty.

SemRush heeft de meeste mogelijkheden en geeft ook relevant zoekwoorden en ideeën voor blog onderwerpen. Wij kunnen ook een gratis zoekwoorden onderzoek voor je uitvoeren, neem vrijblijvend contact op voor meer informatie.

SemRush voorbeeld keyword planner
* voorbeeld van de SemRush keyword magic tool.

Adverteren op long tail of short tail?

Adverteren doe je bijna altijd op een short tail zoekwoord, omdat het zoekvolume van een long tail zoekwoord vaak te laag is om op te kunnen adverteren. Doordat je niet kunt adverteren op long tail zoekwoorden met een laag zoekvolume (wat de meeste zoektermen zijn). Pak je dus nooit 100% van de markt. Daarom is een long tail SEO- of contentstrategie vaak een goede aanvulling op je SEA campagne.

Moet ik nu niet meer focussen op short tail?

Dat er op short tail zoekwoorden veel meer concurrentie is en het conversiepercentage lager ligt dan dat van long tail zoekwoorden, hoeft niet te betekenen dat je er helemaal niet op hoeft te focussen. Het meeste zoekverkeer komt af op short tail zoekwoorden. Alleen ligt het conversiepercentage en de mogelijkheid om effectief te scoren met SEO meer bij de long tail zoekwoorden, zeker als je net begint met een website of webshop.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81