Een follow link produceert link juice, maar zorgt er ook voor dat de gelinkte website een flinke boost krijgt in de SERPs van Google. Een no-follow link doet dat niet. Toch wil dat niet zeggen dat deze links niet waardevol zijn voor jouw marketingstrategie. Welke verschillen zijn er nog meer en hoe gebruik je follow en no-follow links correct?
Als een websitepagina een hyperlink krijgt, ontvangt deze een kleine SEO boost. Des te meer links je hebt, des te beter de pagina scoort op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Links kun je dus zien als punten. Google houdt precies bij hoeveel inkomende links een pagina heeft en van welke websites ze afkomstig zijn. Als er veel mensen naar een specifieke pagina linken, stijgt hiermee je ranking binnen Google. Hoe relevanter de pagina is (qua onderwerp) die doorlinkt naar jouw website, des te meer link juice Google zal doorgeven.
Daardoor geeft de zoekmachine jouw pagina voorrang op andere pagina’s over een vergelijkbaar onderwerp. Zo voorziet Google zijn gebruikers altijd van de beste pagina’s. Google gebruikt PageRank om het aantal punten of link juice op jouw pagina te meten. Tegenwoordig zijn er andere tools om dit te meten, zoals bijvoorbeeld: Semrush, Ahrefs en SE Ranking.
HTML code van een follow link ziet er zo uit:
<a href=https://www.wecaremedia.nl>weCare Media</a>
Via hyperlinks stroomt deze link juice verder door zowel bestaande als nieuwe websites. Je kunt je voorstellen dat je gebakken zit als je bijvoorbeeld een follow link ontvangt van nu.nl.
Follow links zijn dus links die tellen als punten. Ze creëren link juice en geven de pagina ranking van de gelinkte websites een flinke boost waardoor ze hoger in de SERPs komen.
Een no-follow-link telt niet als een punt in het voordeel van de website pagina. Deze links hebben ook geen invloed op de PageRank en verhogen de ranking van een pagina in de SERPs niet. Een no-follow link wordt gemaakt met een HTML-tag. Dit is een voorbeeld:
<a href=”https://www.wecaremedia.nl/” rel=”nofollow”>weCare Media</a>
Deze tags vertellen de zoekmachine dat dit resultaat niet meegeteld hoeft te worden. Zouden we geen no-follow links gebruiken, dan zouden we dus worden overspoeld met spam. Als er geen no-follow links bestonden, zouden de zoekmachines ook kunnen worden misleid met black-hat SEO marketing om de ranking van een pagina kunstmatig te verhogen.
Toen PageRank eenmaal werd ontdekt door black-hats was het hek van de dam. Ineens draaide het allemaal om links voor SEO. Want meer inbound links betekende een betere PageRank. De zogenaamde black-hats wilden niets liever dan zo veel mogelijk links verzamelen. Zelfs als dat betekende dat ze mensen moesten torpederen met spam.
Ook Wikipedia heeft hier flink onder te lijden gehad. De website werd een complete chaos omdat mensen hun eigen websites probeerden toe te voegen als referenties op honderden Wikipedia pagina's. Dat alles om die felbegeerde link juice te kunnen verkrijgen. Pas in 2005 vond Google het genoeg en greep in met het introduceren van de no-follow tags.
De noodzaak van een no-follow link benadrukt de spammy cultuur die vaak wordt geassocieerd met SEO. Maar, het valt niet te ontkennen dat we niet zonder zouden kunnen.
De no-follow link tag die in 2005 is geïntroduceerd, heeft de online wereld veel goeds gedaan. De meeste spammers nemen niet de moeite nemen om irrelevante links te plaatsen op blogs of forumberichten. Zeker niet als ze geen follow link kunnen gebruiken. Een goed voorbeeld daarvan is WordPress. Deze wijst automatisch de no-follow link tag toe aan alle links die door gebruikers worden ingediend. Wikipedia doet dit voor de referentie sectie.
Je vraagt je misschien af wanneer je een no-follow link of een follow link moet gebruiken. No follow links horen voornamelijk thuis in: comments, in forumberichten en in betaalde links.
Soms kun je het no-follow kenmerk uitschakelen. Bijvoorbeeld als beloning voor blog reacties die nuttig zijn voor de gemeenschap of bijdragen aan een online discussie.
Zeker! Het is niet omdat ze geen SEO linkwaarde bieden dat no-follow links waardeloos zijn. Deze links zorgen namelijk nog steeds voor waardevol verkeer op een website. Een goed geplaatste reactie op een blog of een relevant forumbericht kan een enorme hoeveelheid verkeer naar je website sturen wat kan leiden tot leads en conversies. No-follow of niet!
Daarnaast is het ook belangrijk om te weten dat zoekmachines tegenwoordig naar veel meer factoren kijken dan alleen naar link juice en PageRank. Ook sociaal bewijs wordt steeds belangrijker. Bijvoorbeeld afkomstig van Twitter en Facebook. Ook als ze niet gevolgd worden. Het is belangrijk om aan de merkbekendheid te bouwen en niet aan welke links waardevol zijn voor SEO. Denk in plaats daarvan aan welke links goed zijn voor je bedrijf en je helpen een autoriteit te worden. Zowel follow als no-follow links bouwen vertrouwen op.
Ook is het waardevol om Wikipedia links te gebruiken als dat nodig is. Deze website is erg kieskeurig wat betreft hun verwijzingen. Je moet dus unieke content bieden. Heb je eenmaal een link? Dan kan dat tot mooie resultaten leiden en zelfs meer andere follow links.
Als je wilt bepalen of je met een follow of een no-follow link te maken hebt, ga je naar de zoekbalk in Chrome. Klik vervolgens op weergeven -> ontwikkelaar -> bron weergeven.
Je kunt ook de rechtermuisknop gebruiken en op een pagina op -> element inspecteren klikken. Heb je Firefox? Dan gebruik je de rechtermuisknop op -> paginabron weergeven.
Klik vervolgens op -> bewerken -> vinden en zoek naar no-follow in het zoekvak.
Als je jouw no-follow links zorgvuldig en eenvoudig wilt bijhouden, zijn er veel extensies die je kunt downloaden. Voor zowel Chrome als voor Firefox. Deze extensies markeren de no-follow en follow links op de website pagina's die je bezoekt geheel automatisch.
Je kunt ook robot.txt gebruiken om alle links op één pagina no-follow links te maken. Bijvoorbeeld als je geen gebruik maakt van WordPress en Yoast. In dat geval moet je de pagina van je website voorzien van een code. Houd er wel rekening mee dat als je “no index” gebruikt, jouw website pagina niet wordt geïndexeerd door de zoekmachine. Dat geldt natuurlijk alleen voor de betreffende pagina. Links om zowel no-follow en follow links te genereren kunnen er zo uitzien.
<meta name=”robots” content=”noindex, nofollow”>
<meta name=”robots” content=”index, nofollow”>
Je weet nu precies waarom links belangrijk zijn. Daarbij maakt het dus niet uit of het gaat om no-follow of follow links. Hoe krijg je meer follow links op je profiel op een eerlijke manier?
Dat kun je het beste doen door het creëren van unieke, originele en waardevolle content die je op een natuurlijk manier linkt en deelt. Eventueel kun je ook gastbloggen op websites die relevant zijn voor of gerelateerd zijn aan jouw website. Ook op deze manier krijg je doorverwijzingen en kun je de SEO van jouw website pagina's een flinke boost geven.
Veel mensen denken dat het wisselen van links een goede manier is om domein autoriteit op te bouwen, alleen ziet Google het als twee websites naar elkaar linken. Daarom kun je beter gebruik maken van een ABC linkruil.
Het is belangrijk om te streven naar een uitgebalanceerd linkprofiel. Het aantal follow links en no-follow links moet dus in balans zijn. Hoewel follow links misschien meer waarde bieden voor de zoekmachine optimalisatie, maken ze beide onderdeel uit van je strategie.