Verwijzende websites achterhalen in Google Analytics 4

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Als je wilt achterhalen via welke link of verwijzende domeinnaam op je website terecht zijn gekomen kun je dit redelijk eenvoudig doen in Google Analytics door onderstaande stappen te volgen. Soms kan het handig zijn om verkeer in GA4 uit te splitsen om te zien vanaf welke bron de bezoeker op je website terecht is gekomen, en welke acties deze bezoekers hebben uitgevoerd op je website. Stel je hebt een nieuwsbericht op een lokale nieuws website laten plaatsen en wilt weten hoeveel bezoekers of conversies hier uit zijn gekomen, dan kun je dat terug vinden in Google Analytics met onderstaande handleiding. Deze verwijzende domeinen worden ook wel referrals genoemd.

  1. Login op je Google Analytics account.
  2. Ga in het menu aan de linkerkant naar: "Acquisitie" → "Verkeersacquisitie". Het kan ook zijn dat dit onder: "Leads genereren" → "Verkeersacquisitie" staat. Dit is afhankelijk van de opties die je aan hebt gevinkt tijdens het aanmaken van Google Analytics.
  3. Klik in de tabel op het blauwe + teken.
    GA4 verwijzende domeinen
  4. Zoek vervolgens op: "Sessiebron/-medium" en klik deze aan om de data toe te voegen aan de tabel. In onderstaande tabel kun je terug vinden via welke link of domeinnaam een bezoeker op je website terecht is gekomen.
    GA4 verwijzende domeinen

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81