Externe links

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat is een externe link?

Externe links zijn hyperlinks die verwijzen naar een ander domein dan het domein waarop de link staat. Dit worden ook wel het doel en het brondomein genoemd. Wanneer een andere website linkt naar jouw website, wordt dit gezien als een externe link naar jouw website. Als jouw website linkt naar een andere website, is dit ook een externe link.

Definitie van een externe link

Een externe link verwijst naar een extern domein. Binnen de SEO zijn externe links de belangrijkste ranking bron. Externe links geven link equity anders door dan interne links. Dat komt omdat de zoekmachines ze beschouwen als stemmen van derden.

Voorbeeld van een externe link

Een codevoorbeeld van een externe link kan er als volgt uitzien:

<a href="https://www.externe-domeinnaam.nl/">Ankertekst linken</a>

Optimaal formaat voor externe links

Als je externe links wilt gebruiken moet je beschrijvende trefwoorden gebruiken in de anchor tekst. Ze moeten hetzelfde onderwerp of trefwoord weerspiegelen die de doelpagina probeert te targeten. Je hoeft niet elke keer dezelfde trefwoord tekst te gebruiken. Dit kan worden ervaren als spam. Het is belangrijk om verschillende anchor teksten te gebruiken. Deze verbeteren de context en bruikbaarheid voor bezoekers én de zoekmachines.

Anchor text

De impact van externe links op de SEO

Het verkrijgen van externe links is de belangrijkste doelstelling voor het bereiken van een hoge ranking. Interne links zijn namelijk moeilijk te manipuleren. Voor de zoekmachines is dit dus één van de beste manieren om de populariteit van een webpagina te kunnen bepalen.

Deze strategie werd voor het eerst gebruikt door de Alta Vista zoekmachine. Google heeft dit later doorgevoerd en verbeterd. Onder andere met PageRank. Dit algoritme telt de hyperlinks van een website om de populariteit te kunnen bepalen.

De pagina's die de meeste links ontvangen werden als meest populair beschouwd. Als ze werden beoordeeld als relevant voor een specifieke zoekopdracht, werden deze pagina’s als eerste weergegeven in de resultatenlijst van Google. Nu is dit algoritme veel complexer.

Toch ziet het de externe links nog steeds als stemmen. Tegenwoordig gebruiken de bekende zoekmachines tal van metrieken om de waarde van externe links te kunnen bepalen. Deze meetwaarden omvatten onder andere:

  • Betrouwbaarheid van het domein waarnaar wordt gelinkt
  • Populariteit van de gelinkte pagina
  • Relevantie van de inhoud tussen de bronpagina en de doelpagina
  • Anchor tekst die wordt gebruikt voor de externe link
  • Aantal links naar dezelfde pagina op de bronpagina
  • Aantal brondomeinen dat naar de doelpagina linkt
  • Aantal anchor tekst variaties die wordt gebruikt voor externe links naar de doelpagina
  • Eigendomsverhouding tussen het brondomein en het doeldomein
  • De positie van de link op een pagina
  • Het aantal links op een pagina

Externe links zijn ook belangrijk om de populariteit en de relevantie

1. Populariteit

Het is voor de zoekmachines moeilijk om het verkeer dat een website ontvangt nauwkeurig te kunnen meten. Dat komt omdat de hoeveelheid verkeer ligt opgeslagen in de logs van de privé server. Externe links zijn zowel een stabiele metriek als een makkelijk te meten maatstaf. Ze zijn publiekelijk zichtbaar en kunnen eenvoudig worden opgeslagen.

Mede daardoor zijn externe links een goede metriek om de populariteit van een bepaalde webpagina te bepalen. Deze metriek is vergelijkbaar met de PageRank. Het wordt gecombineerd met de relevantie om de beste resultaten voor een zoekopdracht te bepalen.

2. Relevantie

Externe links geven relevantie door die enorm waardevol zijn voor de zoekmachines. De anchor tekst die in links wordt gebruikt is vaak door mensen gecreëerd. Wij kunnen website pagina’s beter interpreteren dan computers. De anchor tekst is vaak een goede afspiegeling van de inhoud van de pagina waarnaar wordt gelinkt. In veel gevallen is het een korte tekst. Zoals “beste SEO gids voor beginners” of de URL van de doelpagina.

Als een domein wordt genoemd in een externe link biedt dit ook waardevolle relevantie metrieken voor de zoekmachines. Externe links hebben de neiging om naar gerelateerde inhoud te verwijzen. Dit helpt de zoekmachines bij het opzetten van knooppunten op het internet. Ze worden gebruikt om het belang van een bepaald webdocument te valideren.

Wat is het verschil tussen intern linken en extern linken?

Interne links ontstaan wanneer een pagina linkt naar een andere pagina op dezelfde website. Externe links ontstaan als een website linkt naar een pagina op een andere website. Interne links verwijzen dus naar jouw eigen pagina’s. Externe links verwijzen naar de pagina's op andere domeinen.

Wat zijn externe equity links?

Equity links zijn externe links die SEO waarde doorgeven. Zoals PageRank en anchor teksten. Google gebruikt ze om de pagina's te kunnen rangschikken. Veelal gaat het om links zonder een "nofollow" attribuut. Google behandelt nofollow-links als een hint. Daardoor is het mogelijk dat vrijwel elke externe link equity kan doorgeven.

Hoe vind ik externe links naar mijn website en is extern linken legaal?

Externe links naar jouw website vinden kan met een SEO tool. Zoals bijvoorbeeld Google Search Console of Moz Link Explorer. Deze indexen tonen je bekende backlinks naar jouw website. Ook krijg je inzicht in andere informatie. Zoals de gebruikte anchor tekst.

Over het algemeen heb je geen toestemming nodig om naar een andere website te linken. In sommige landen gelden er wel speciale vereisten. Toch staat het je over het algemeen vrij om te linken naar welke website je ook wilt.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81.