Link juice

Wat is link juice of link equity?

Link juice wordt ook wel link equity genoemd. Maar wat is dat eigenlijk? En belangrijker nog, welke toegevoegde waarde heeft het voor jouw website en Google score? Link juice is de waarde die jouw website of pagina ontvangt van andere pagina's waar een link naar jouw website op staat, ditt gebeurd door middel van hyperlinks. De zoekmachine gebruikt deze links om de domeinwaarde van jouw website te kunnen bepalen. Hoe hoger je domeinwaarde, hoe hoger je posititie in Google.

Als andere websites doorlinken naar die van jou, dan moet deze wel de moeite waard zijn. Dat heeft een positieve invloed op de Google rangschikking van jouw website of pagina. De waarde wordt bepaald aan de hand van een aantal factoren. Dat zijn onder andere de HTTP-waarde, de relevantie én de autoriteit van de pagina of website. De zoekmachines gebruiken deze factoren om de positie van de pagina te kunnen bepalen binnen de SERPs (Search Engine Results Pages). Maar hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk?

Hoe werkt link juice?

Link juice of link equity wordt ook wel vergeleken met PageRank. Een rangschikking factor die Google gebruikte om de positie binnen de zoekmachine te kunnen bepalen. Deze berekening werd gebaseerd op het backlinkprofiel van een website. PageRank wordt nog steeds toegepast maar speelt geen hoofdrol meer bij rangschikking. Link equity of link juice doet dat wel. Als een website met een hoge domeinwaarde via een link doorverwijst naar een pagina op een kleinere website, dan ziet de zoekmachine dit als blijk van vertrouwen. De waarde die de autoriteit doorgeeft aan deze website wordt link juice genoemd.

Voorbeeld:

Je bezit een broodjeszaak en beheert daarvoor 2 websites. In dit voorbeeld gaan we er vanuit dat beide websites qua on-page SEO exact hetzelfde in elkaar zitten. 1 is voorzien van een hyperlink, afkomstig van een externe website. 2 heeft geen links. 1 zal een hoge ranking binnen de zoekmachines hebben. Natuurlijk omdat deze website wél link juice of link equity ontvangt via de link.

Link Juice voorbeeld 1

Stel dat je ook website 2 van een link voorziet?

Dan is de ranking binnen Google afhankelijk van de hoeveelheid link juice die wordt doorgegeven via de link én het aantal links dat de website ontvangt. Als 1 meer links (dus meer juice) ontvangt van andere websites, dan betekent dit automatisch dat 1 hoger scoort in de zoekresultaten dan website 2. Toch bestaan er ook manieren om website 2 hoger te laten scoren dan website 1. Bijvoorbeeld door het toepassen van links in beide richtingen.

Stel dat de websites die linken naar website 1 ook doorlinken naar andere websites of pagina’s. De websites die linken naar 2 blijven ook op 2. Het percentage link equity dat 2 ontvangt is daardoor hoger. 2 kan website 1 in dit geval dus passeren binnen Google.

Welke 5 factoren spelen een rol bij de waardebepaling?

Er zijn een aantal factoren die een rol spelen bij de waardebepaling van zowel interne als externe links. Om te kunnen bepalen of de links waardevol zijn, is het goed om de onderstaande punten in overweging te nemen voordat je een link plaatst.

1. Wat is de HTTP-waarde van de pagina waarnaar je linkt?

HTTP staat voor Hyper Text Transfer Protocol. Dit zegt iets over de communicatie en verbinding tussen de website browser en de server. Hoewel Google heeft aangegeven dat websites met een tijdelijke 302 of permanente 301 omleiding de linkwaarde behouden, is het toch raadzaam om dit te controleren en waar mogelijk te vermijden. Dat Google deze regel hanteert, wil namelijk niet zeggen dat andere zoekmachines dat ook doen.

2. Welke positie heeft de link op de betreffende pagina?

Ook de positie van de link op een pagina zegt wat over de waarde of de link juice die je ontvangt. Links die verwerkt zijn in de content (bijvoorbeeld een artikel of blog) verdienen meer waarde dan links die in een voettekst of sidebar zijn geplaatst. Google rangschikt websites namelijk ook op de structuur. Bezoekers moeten eenvoudig de informatie kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn. Dat geldt dus ook voor links.

3. Hoeveel links heeft de pagina?

Er bestaat geen vaste regel over het aantal links op één pagina. Toch is dat wel iets om rekening mee te houden. Als de link naar jouw website op een pagina wordt geplaatst die bol staat van andere doorverwijzingen, daalt de waarde. Mede omdat de bezoeker jouw link eenvoudiger over het hoofd ziet. Je kunt je daardoor dus moeilijker onderscheiden.

4. Betreft het een follow of no-follow link? Doorzoekbaar voor crawlers?

Een no-follow link bevat geen link equity. Dat betekent dat je dus geen link juice ontvangt. Hoewel ze voor andere toepassingen bruikbaar zijn, worden de links in dit geval genegeerd door de zoekmachines. Zorg er dus altijd voor dat je followed links gebruikt. De pagina waarop de link wordt geplaatst moet natuurlijk ook doorzoekbaar zijn voor Google of andere zoekmachines. Dat gebeurd met zogenaamde crawlers. Als de website of pagina deze blokkeert, wordt ook de waarde van de link niet doorgegeven.

5. Is de link relevant en is de website een autoriteit?

Het gebruiken van relevante links is belangrijk. Gebruik daarom links met een toegevoegde waarde voor de lezer. Bijvoorbeeld door in een artikel over belegde broodjes door te linken naar een website met ambachtelijk broodbeleg. Dit zijn relevante links die Google weet te waarderen. Dat zie je uiteindelijk terug in de zoekresultaten. Natuurlijk is het ook belangrijk dat de website waarnaar je linkt een autoriteit is. Het percentage link juice dat wordt doorgegeven via vooraanstaande websites is aanzienlijk hoger. In het geval van een broodjeszaak link je liever door naar Bolletje in plaats van de nieuwe bakkerij op de hoek.

Link juice verbetert de Google positie én draagt bij aan naamsbekendheid

Link juice of link equity draagt bij aan een goede positie binnen de zoekmachines. Dat doe je door het opbouwen van een hoge domeinwaarde. Maar er is meer. Deze waarde draagt ook bij aan het verbeteren van de naamsbekendheid en het imago. Daarnaast is het een goede manier om te kunnen meten hoe bezoekers omgaan met jouw website, content én merk.

Mis niets!

Wil je op de hoogte blijven van de laatste trends en ontwikkeling op SEO en online marketing gebied? Vul dan onderstaand formulier in en ontvang altijd als eerste onze nieuwste blogs.

Marketing door