Google PageRank

Google PageRank is een SEO-maatstaf die tien jaar geleden veelbesproken was. Tegenwoordig wordt Google PageRank niet vaak meer genoemd omdat deze niet meer publiekelijk wordt vrijgegeven. Het feit dat er niet meer over gesproken wordt, betekent daarentegen niet zo dat Google PageRank onbelangrijk geworden is. Deze blogpost gaat dieper in op hoe Google PageRank er nu voorstaat. Het is een manier om jou website beter op Google te vertegenwoordigen, en zo hoger in Google te scoren en meer klanten naar de site te trekken. Cruciaal voor elke ondernemer.

Google PageRank Toolbar

Hoe werkt Google PageRank?

Google PageRank werkt op basis van een SEO-rating die jouw website hoger laat verschijnen bij de Google zoekmachine. Hoe hoger de SEO-rating, hoe meer klanten jouw website dus ook zullen bezoeken omdat je makkelijker te vinden bent. Google PageRank is door oprichters Larry Paige en Sergey Brin ontwikkeld op de Stanford Universiteit in Amerika.

Google PageRank is een complex samengesteld algoritme dat een score hangt aan websites. Op basis van deze score wordt de website weergegeven door de Google zoekmachine. Het is een score die op een schaal van 0 tot 10 wordt gebaseerd, van slecht naar goed. Belangrijk is om in te zien dat een logaritmische schaal niet werkt zoals een lineaire schaal normaal werkt. Het is dus veel moeilijker om van PageRank 3 naar 4 te gaan als van 1 naar 2.

Het linken van verschillende sites kan de SEO-score enorm verbeteren, omdat er zo autoriteit wordt opgebouwd. Google gebruikt vandaag de dag nog steeds een algoritme, maar die is veel complexer dan de oorspronkelijke software uit 2006.

Geschiedenis van Google PageRank

Google PageRank is voor het eerst in september 1998 ontwikkeld als oorspronkelijk algoritme waar Google een orde van belang aan websites plakte om zo een hiërarchie te vormen. De populariteit, en het aantal links met andere websites verhoogde de zogenoemde PageRank score. Zo kwam jouw website dus hoger in Google naar boven.

In 2000 werd door Google de Toolbar toegevoegd waardoor iedereen PageRank scores kon inzien. Zo konden concurrenten bijvoorbeeld ook inzien wie er online beter vertegenwoordigd werd. Rond 2000 werd het linken van andere websites door veel ondernemers gezien als dé manier om beter in Google gevonden te worden. Dit verhoogde de vraag naar linkpagina’s tot een punt waar er zelfs link-farms werden opgezet.

In 2014 heeft Google de Toolbar geschrapt voor publieke inzage, en het Google PageRank systeem volledig in 2016 voor de buitenwereld. Gezien het patent in 2018 zou verlopen is dit geen gekke stap van Google geweest.

Hoe werkte Google PageRank?

PageRank werd oorspronkelijk gebruikt naar aanleiding van links tussen websites die zorgden voor een stem van autoriteit en betrouwbaarheid. Dus hoe meer links, des te beter jouw website zal scoren. Daarentegen werkt er nog een algoritme mee. Het is namelijk van belang met welke site je linkt, aangezien de score van de andere website invloed heeft op de rang van jouw website. Zo is een PageRank 8 link meer waard dan een PageRank 2 link. Dit wordt ook wel "link juice" genoemd. De PageRank berekening wordt door de volgende formule gedaan:

PR(A) = (1-d) + d (PR(T1)/C(T1) + ... + PR(Tn)/C(Tn)

Simpel gezegd is het algoritme gebaseerd rond een demping van 85% van de score en vormt de formule een kansverdeling die dus tot 1 loopt waar alles websites onder vallen. Website A geeft dus 85% van zijn score door aan Website B, en die weer 85% aan Website C. Op deze manier is de invloed van A op C maar 72.25%. Het linken met A wordt zo interessant om jouw score te boosten.

Daarnaast werkt PageRank ook naar aanleiding van het aantal links dat er naar een website gemaakt wordt. Zo worden links steeds minder waard naarmate je er meer hebt lopen.

PageRank factoren die vandaag de dag nog steeds belangrijk zijn

Hoewel het oorspronkelijke PageRank algoritme niet meer door Google benoemd of gedeeld wordt, zijn er nog enkele aspecten die jouw score daadwerkelijk kunnen verbeteren. Allereerst hebben we het link-systeem uitgelegd. Daarbij komen nog de anchor-tekst, de kans van aanklikken en interne links. Al deze factoren spelen in 2021 nog mee in de SEO-score van websites, en zijn dus voor velen cruciaal voor online succes.

Het feit dat de PageRank niet meer wordt gedeeld door middel van de Google Toolbar, betekent niet dat het niet meer van belang is. Zo heeft Google werknemers Gary Illyes bevestigd in 2017 dat PageRank door Google nog steeds wordt gebruikt voor het schatten van waarde van websites. Het is simpelweg verbeterd en vernieuwd om zo in de toekomst het beste te werken voor alle gebruikers. PageRank wordt verder door Google nooit meer genoemd of gedeeld met het publiek.

Anchor-tekst

Een anchor tekst bevat informatie rondom een website die duidelijker zijn dan links. Het zijn woorden die regelmatig voorkomen op de website en zo sneller wordt gevonden als die woorden worden opgezocht. Inmiddels in 2021 is het algoritme zo dat misbruik van dit systeem wordt bestraft. Het overmatig gebruiken van specifieke woorden om de SEO-kwaliteit te verbeteren is dus verboden door Google. Manipulatie van de Google Zoekmachine wordt dan ook bestraft.

Kans van aanklikken

Ook de kans van aanklikken speelt rol in de SEO-score. In 2004 is dit nieuw toegevoegd door google in het algoritme om de kwaliteit van de zoekmachine verder te verbeteren. Zo heeft moet iedere site een gelijke waarde met betrekking tot de kans van aanklikken. Des te hoger de kans van aanklikken, des te hoger wordt jouw website weergegeven. Zo is het dus van belang dat jouw website veel wordt aangeklikt om zo de kans van aanklikken ook te verhogen.

Interne links

Het gebruiken van interne links is een goede manier om SEO geoptimaliseerde websites op te zetten. Een solide interne link-structuur kan gigantische gevolgen hebben voor de score die aan jouw website gehangen wordt. In het bijzonder het linken naar pagina's binnen je eigen website zal veel waarde toevoegen.

Let er wel op dat je linkt naar relevante pagina's (bijvoorbeeld zoals wij binnen onze blogs ook doen door relevante artikelen naar elkaar te linken). De links werken nog steeds zoals bovengenoemd, op basis van een formule met dempingsscore.

Waarom gebruikt Google de PageRank Toolbar niet meer?

Het probleem bij de PageRank was dat makers te veel geconcentreerd waren op het verbeteren van de score, in plaats van het bieden van kwalitatieve content (waar Google bezoekers écht eits aan hebben). Het publiek delen van de score zorgde er dus voor dat websitebouwers deze score wilden verbeteren, en concurrenten zo voor wilden blijven.

Het probleem kwam dus voort uit het publiek delen van de PageRank-score in de Google Toolbar. Dus heeft Google in 2016 de beslissing gemaakt om de Google PageRank Toolbar niet meer te gebruiken.

Vernieuwde Google PageRank

Het patent van Google PageRank dat in 2018 afliep werd door een nieuwe vervangen. Dit nieuwe systeem werd niet gebaseerd rondom het aantal links van een website, maar eerder of de inhoud kwalitatief hoogwaardig en relevant is. Hoge kwaliteit ‘seed pages’ vormden een web waartussen links konden fungeren. Dit is dus een aangepaste versie van de oorspronkelijke PageRank score. Het is dus simpelweg een verbetering op de technologie die 20 jaar geleden is ontwikkeld. De seed pages vormen een web met goede web-verbinding waardoor non-seed pages mee worden verbonden. De seed pages vormen dus een soort hub. Hoewel het systeem erg lijkt op de oorspronkelijke PageRank score, is dit nooit genoemd of naar gerefereerd door Google in het nieuwe patent.

Vervanger PageRank

Google is na 2016 nooit gekomen met een vernieuwde versie van de Google PageRank Toolbar om een dergelijke SEO-kwaliteit per website te delen. De feitelijke score kan dus nooit meer ingezien worden. Toch hebben SEO-software ontwikkelaars dergelijke algoritmes opgezet, zoals SEMrush wat een autoriteitsscore weergeeft per website. Deze score is gebaseerd rondom referenties, links, sleutelwoorden en aantal bezoekers per maand. Het nadeel is alleen dat SEMrush een betaalde tool is en daarom niet door iedereen gebruikt kan worden.

De meest gebruikte maatstaven vandaag de dag zijn de domein autoriteit en pagina autoriteit van MOZ. Ook wel DA en PA genoemd. MOZ heeft ook een toolbar uitgebracht waarmee je eenvoudig in Google de domein- en pagina autoriteit van een website kunt zien. Door deze toolbar te installeren en te zoeken op zoekwoorden begrijp je opeens waarom sommige websites zo hoog scoren in Google. Dit komt puur door een enorm hoge domein autoriteit.

MOZbar PageRank Da PA

Let op: dergelijke software wordt door Google dus niet één op één gebruikt in zijn algoritme. De score wordt wel gebaseerd op vergelijkbare maatstaven die Google hanteert. Het verbeteren van een dergelijke SEMrush autoriteitsscore is dus wel aan te raden.

Conclusie Google PageRank

Google PageRank is door de gestopte Google Toolbar niet meer voor iedereen inzichtelijk, maar wordt door Google wel degelijke nog gebruikt voor het waarderen van websites. Het verbeteren van de score, hoewel niet inzichtelijk, is dus van belang voor iedereen die zich op internet goed wilt vertegenwoordigen. Zoals gezegd is de score op basis van een logaritmische schaal, dus hoe hoger de score, hoe hoger je website scoort in Google.

Alle ondernemers die websites gebruiken zijn dus afhankelijk van een goede score. Dit geldt voor zowel ondernemers die diensten aanbieden en online vertegenwoordigd zijn, producten verkopen of simpelweg een blog die werkt met affiliate links.

Mis niets!

Wil je op de hoogte blijven van de laatste trends en ontwikkeling op SEO en online marketing gebied? Vul dan onderstaand formulier in en ontvang altijd als eerste onze nieuwste blogs.

Marketing door