Content pruning

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat is content pruning?

Content pruning is een proces waarin je bekijkt welke pagina's op jouw website geen of weinig verkeer ontvangen of backlinks hebben. Bijvoorbeeld omdat de kwaliteit van de content te wensen overlaat (thin content) of omdat de pagina’s met zichzelf concurreren op hetzelfde zoekwoord (zoekwoord kannibalisatie). Content pruning is dus het inzichtelijk krijgen van deze pagina’s. Vervolgens kun je ze verwijderen, samenvoegen of redirecten.

Door content samen te voegen of thin content te verwijderen verhoog je de algemene kwaliteit van content van je website. En hiermee dus ook je posities in Google.

De definitie van content pruning

Rond het jaar 2000 was content pruning nog helemaal niet zo belangrijk als nu. De algoritme updates en de Google richtlijnen waren niet zo uitgewerkt als dat nu het geval is. Er was dus ook een overvloed aan thin content. Websites van een matige kwaliteit hadden het vermogen om razendsnel te stijgen in de rankings. Dat terwijl de content vol zat met nutteloze zoekwoorden. Om dat te voorkomen heeft Google flink wat actie ondernomen.

Google introduceerde het Panda en Phantom algoritme. Daartoe kelderde de rankings van websites met een slechte kwaliteit content enorm. Het websiteverkeer daalde drastisch. Alle ogen waren in deze tijd angstig gericht op de volgende Panda update van Google. Het is belangrijk om te weten dat de zoekmachine zich niet op enkele pagina’s richt. De gehele inhoud, en daarmee ook de content, van jouw hele domein wordt geëvalueerd.

Content pruning is belangrijk omdat Google het steeds belangrijker vindt om zijn gebruikers van waardevolle content te kunnen voorzien. Deze moet relevant, origineel en nuttig zijn voor de lezer, maar ook tegemoetkomen aan de behoefte van de gebruiker. Is jouw contentstrategie gebaseerd op zoekvolume in plaats van waarde? Dan is content pruning het antwoord. De belangrijkste punten van het content pruning proces zijn:

  • Google wil zijn gebruikers waardevolle inhoud tonen
  • Google beoordeelt de content van jouw hele domein
  • Thin content is niet waardevol en heeft een negatieve invloed op de SEO
  • Thin content verwijderen kan de SEO resultaten van jouw website verbeteren
  • Content pruning is het verwijderen, verbeteren of samenvoegen van pagina’s

Wat is thin content?

Thin content is inhoud die weinig of geen waarde biedt aan de lezer of gebruiker. De teksten missen bijvoorbeeld diepgang of zijn niet bruikbaar. Ook herhalingen en duplicate inhoud wordt gezien als thin content. Evenals pagina’s met weinig tot geen content of pagina’s met een overdosis aan advertenties. Dat heeft vooral betrekking op affiliatie pagina’s.

  • Geen diepgang of onbruikbaar: content heeft onvoldoende diepgang als deze teveel gericht is op een zoekwoord en de informatie niet volledig is. Daardoor kan Google de inhoud als thin content bestempelen. Zeker als de content gaat over financiële dienstverlening of gezondheidsproducten. Dit kan de lezer namelijk schaden. Je moet er dus voor zorgen dat een gebruiker na het lezen van jouw content niet terug hoeft te keren naar de zoekmachine voor nog meer informatie.
  • Herhalingen of duplicate content: content pruning kun je ook toepassen als jouw blogs gericht zijn op één zoekwoord. De tekst kan uniek zijn, maar Google heeft door dat de intentie van de blog of de content hetzelfde is. Ook dit kan thin content zijn. Elke blog en elke pagina zou dus een uniek zoekwoord moeten bevatten.
  • Content met veel ads: als de content op jouw pagina meer advertenties dan nuttige informatie bevat, kan Google dit zien als thin content. Bijvoorbeeld als een lezer eerst pop-ups moet verwijderen om een tekst te kunnen lezen. Advertenties of CTA’s mogen aanwezig zijn, mits ze de waardevolle inhoud niet bedekken of overheersen.
  • Pagina’s met weinig content: thin content is ook een categoriepagina met weinig of geen inhoud. Bijvoorbeeld in webshops. Het is belangrijk om een auteurs- of categorie pagina regelmatig te updaten. Onder andere door content pruning.
  • Ranken op zoekwoorden: er zijn ook pagina’s die alleen maar willen ranken op specifieke zoekwoorden. De rest van de content is laag van kwaliteit of gebruikers worden doorverwezen naar een andere pagina. Zoals een affiliatie pagina. Daarmee voorzie je de lezer van een slechte gebruikerservaring, maar schaad je ook de SEO.

Is thin content schadelijk voor zoekmachine optimalisatie?

Thin content is zeker schadelijk voor jouw SEO of zoekmachine optimalisatie. Zeker als je weet dat Google voorrang geeft aan specifieke factoren om te ranken binnen de zoekmachine. Een slechte kwaliteit content heeft een negatieve invloed op jouw organische zoekresultaten. Je zult minder organisch verkeer ontvangen op jouw website of pagina.

Daarnaast ontvang je geen backlinks. Ook deze zijn belangrijk als je wilt ranken in Google. Je wilt autoritaire websites immers wél een reden geven om naar jouw content door te verwijzen. Er is niets zo vervelend als klikken op een website met overtuigende tags die je vervolgens niets waardevols biedt. Het plaatsen van een link is dan onwaarschijnlijk.

Als je content pruning toepast omdat je pagina’s niet voldoende presteren, kan dat ook worden veroorzaakt door zoekwoord kannibalisatie. Bijvoorbeeld als alle content is geschreven rondom één zoekwoord. Dit heeft een negatief effect op de SEO en de ranking in Google. De zoekmachine raakt verward en zal veel minder verkeer doorsturen.

Hoe thin content identificeren met content pruning?

Google adviseert om thin content te verbeteren in plaats van te verwijderen. De praktijk wijst uit dat wanneer een groot percentage van de website URL’s worden verwijdert terwijl de overige URL’s worden verbeterd, de organische zoekresultaten in een razend tempo stijgen. Dat terwijl er “slechts” een normaal aantal aan nieuwe content is toegevoegd.

Als je slecht presterende pagina’s met thin content wilt ontdekken en repareren met content pruning, heb je een plan van aanpak nodig. Allereerst laat je jouw website crawlen. Dat kun je het beste doen met een tool zoals Screaming Frog. Deze tool bekijkt welke pagina's er op je website staan. Als je daarvoor Google Analytics gebruikt, moet je er rekening mee houden dat zeer slecht presterende pagina’s niet terug te vinden zijn in Analytics. De data van Screaming Frog kun je uiteindelijk vergelijken met die van Google Analytics.

Zo kun je precies zien of de pagina’s ook bezoekers ontvangen. Om te ontdekken of een pagina ook backlinks heeft, kun je het beste de tool SemRush gebruiken. Pagina’s die helemaal geen verkeer of backlinks hebben kun je het beste verwijderen. Als een pagina geen bezoekers heeft maar wél backlinks, dan kun je de pagina verwijderen en de URL redirecten. Bijvoorbeeld naar een andere blog of een pagina over hetzelfde onderwerp. Op deze manier zorg je ervoor dat de eventuele waarde niet verloren gaat.

Om thin content te ontdekken kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Zijn meerdere blogs of artikelen gericht op hetzelfde zoekwoord?
  • Is sommige content gericht op zoekwoorden die niet relevant zijn?
  • Zijn er blogs of artikelen met een laag woordenaantal?
  • Hebben sommige blogs weinig tot geen verkeer?
  • Hebben sommige categorie pagina's weinig tot geen content?

Je kunt ook belangrijke informatie ophalen uit de statistieken van Google Search Console en Analytics. Zoals het bouncepercentage, de conversies en de woorden aantallen. Specificeer voor elke URL het focus zoekwoord en de actie die je wilt ondernemen om de content te verbeteren. Vind je dat moeilijk? Dan kun je ook Google Search Console gebruiken om het beste zoekwoord te kunnen vinden. Voer de betreffende URL in onder “queries” en klik op “positie” en “impressies”. Kies vervolgens het zoekwoord met de meeste impressies.

Thin content verbeteren en verwijderen

Inhoud die je niet kunt verbeteren of repareren kun je het best verwijderen. Zoals bijvoorbeeld blogs of content dat gericht is op zoekwoorden die niet relevant zijn. Oude posts met nieuwsberichten of seizoensgebonden trends, maar ook lege categorie- of auteurs pagina's. Deze pagina’s zou je wel moeten voorzien van een 301 redirect. Dat geldt zeker voor de pagina’s met backlinks. Zo weet je zeker dat er geen waarde verloren gaat.

De content die wél van waarde is kun je verbeteren. Zeker als deze is gericht op het kooptraject dat een bezoeker doorloopt. Daarnaast kun je de content ook voorzien van long-tail zoekwoorden om op te ranken. Zo laat je Google ook zien dat je een autoriteit bent. Er zijn nog meer manieren waarmee je thin content én de SEO kunt verbeteren:

  • Een relevant zoekwoord gebruiken om het artikel te herstructureren
  • Tegemoet komen aan de zoekintentie van dit zoekwoord
  • Een onderwerp zo volledig mogelijk behandelen en uitwerken
  • Links gebruiken die doorverwijzen naar relevante en ondersteunende content
  • Overbodige of een teveel aan ads en CTA's verwijderen
  • De tags en de URL optimaliseren voor het zoekwoord dat je gebruikt
  • Visuele content toevoegen zoals afbeeldingen en video

Duplicate content samenvoegen

Duplicate content of een pagina met dubbele inhoud betekent niet altijd dat een tekst één op één is gekopieerd. Het kan ook zijn dat deze pagina’s unieke content bevatten, maar wel één en hetzelfde onderwerp behandelen. In dat geval loop je het risico op zoekwoord kannibalisatie. Deze concurrentiestrijd voorkomt een hoge ranking in de Google SERPs. Iets wat je natuurlijk liever wilt voorkomen. Dat kan met consolidatie. Dit betekent samenvoegen.

Als je bijvoorbeeld 3 posts hebt geschreven over content pruning, dan kan het voorkomen dat ze zich allemaal richten op hetzelfde zoekwoord terwijl de onderwerpen anders zijn. In één blog schrijf je over waarom content pruning belangrijk is voor SEO, terwijl de andere 2 artikelen voorbeelden en probleemoplossingen bevatten. Je kunt deze 3 posts dan het beste consolideren of samenvoegen. Je houdt dan één uitgebreide en sterke post over.

Pro tip:

Gebruik bij het samenvoegen van content altijd 301 redirects. Hiermee geef je aan Google aan dat een pagina niet meer bestaat en de waarde van deze pagina moet worden doorgegeven aan een andere pagina.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81.