Een contactmoment betekent het contact tussen twee partijen. Binnen de marketing en de B2B houdt dit het contact in tussen een potentiële klant en een bedrijf. Gemiddeld zijn er 8 contactmomenten nodig om een prospect te veranderen in een betalende klant.
Een contactmoment kan bedoeld zijn om de klantrelatie te onderhouden of verbeteren. Contactmomenten hebben ook het stimuleren van de verkoop als doel. Deze momenten zijn een belangrijk onderdeel van de klantreis. Een contactmoment kan verschillend zijn. Ze kunnen ontstaan via de telefoon, per e-mail of door het voeren van een persoonlijk gesprek.
Deze momenten hoeven niet altijd te gaan over direct persoonlijk contact. Ook het zien van een campagne of een website bezoek valt onder contactmomenten. Ze kunnen verschillende doelen dienen. Bijvoorbeeld omdat de consument een vraag heeft over het product of een dienst of meer informatie wenst over een geplaatste bestelling.
De manier waarop een moment van contact wordt geïnterpreteerd door de klant, heeft veel invloed op de aankoopbeslissing, het klantvertrouwen en de klanttevredenheid. Ze zijn belangrijk binnen de customer journey. Contactmomenten worden afgestemd op waar de klant zich bevindt binnen de sales funnel. Koude leads hebben behoefte aan een andere manier van communicatie en contact dan prospects die al vaker contact hebben gehad.
Contactmomenten ontstaan meestal uit initiatief van de klant of de prospect. Toch kunnen ook bedrijven en organisaties zorg dragen voor het opzetten van contactmomenten. Voorbeelden daarvan zijn advertentiecampagnes, het versturen van nieuwsbrieven of het fysiek benaderen van potentiële of betalende klanten.