Bezoekersloyaliteit

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat is bezoekersloyaliteit?

Bezoekersloyaliteit betekent het identificeren van websitebezoekers die waardevol zijn voor jouw bedrijf. De loyaliteit zegt iets over welke bezoekers het meest betrokken zijn en het vaakst terugkeren naar jouw website. Dit staat los van de acties die worden ondernomen of de eventuele aankopen. De bezoekersloyaliteit kun je onderzoeken met Google Analytics. Het bestaat uit 4 rapporten; loyaliteit, recency, de duur en de diepte van het bezoek. 

De 4 rapporten van bezoekersloyaliteit binnen Google Analytics

1. Loyaliteit

Met het loyaliteit rapport krijg je inzicht hoeveel keer een bezoeker terugkeert naar jouw website. Des te vaker een bezoeker terugkeert, des te meer betrokken ze zijn bij jouw bedrijf. Deze bezoekers zijn hoogstwaarschijnlijk meer geneigd om de doelen van jouw website te vervullen. Wanneer het overgrote deel van jouw bezoekers jouw website slechts éénmalig bezoekt, dan kan dit te maken hebben met de inhoud. Misschien is de web content niet interessant of informatief genoeg. Wanneer je de bezoekersloyaliteit wilt verbeteren moet je actie ondernemen. Bijvoorbeeld met social media updates of nieuwe content.

Je kunt dit rapport vinden in Google Universal Analytics onder: "Doelgroep" -> "Gedrag" -> "Frequentie en geschiedenis".
Hoe vaak een bezoeker terug keert Google Analytics 3

2. Recency

Het recency rapport laat zien hoe vaak een bezoeker terugkeert naar jouw website. Aan de hand van dit rapport kun je beslissen hoe vaak de content van jouw website moet worden bijgewerkt. Zo zorg je ervoor dat jouw verkeer bij elk bezoek iets nieuws te zien of te lezen heeft. Als bezoekers vaak terugkeren dan moet je ook jouw blogs of nieuwsbrieven vaker updaten. Op deze manier voorzie je jouw bezoekers elke keer van nieuwe informatie.

Je kunt dit rapport net als hierboven terug vinden onder: "Doelgroep" -> "Gedrag" -> "Frequentie en geschiedenis" en selecteer vervolgens in het rapport: "Dagen sinds laatste sessie".
GA3 dagen sinds laatste sessie

3. Duur van het bezoek

Als je de bezoekersloyaliteit wilt weten of verbeteren, dan kun je ook het bezoekersduur rapport raadplegen. Hierin kun je zien hoe lang iemand gemiddeld op jouw website verblijft. Des te meer tijd een bezoeker spendeert op jouw website, des te groter de kans is dat deze bezoekers converteren. De tijdsduur kun je ook gebruiken als een website doel. Dit kun je instellen binnen Google Analytics. Een lange verblijftijd is dan eigenlijk ook een conversie.

Blijven jouw bezoekers slechts een korte tijd op jouw website? Dan kan dit te maken hebben met het website design. Misschien omdat de website moeilijk te navigeren is en bezoekers niet snel kunnen vinden wat ze zoeken. Dit gaat ten koste van de bezoekersloyaliteit.

Je kunt dit terug vinden onder: "Doelgroep" -> "Gedrag" -> "Betrokkenheid".
Betrokkenheid van bezoekers in Google Analytics in seconconden

4. Diepte van het bezoek

Hier kun je het gemiddeld aantal pagina's die een bezoeker bekijkt op je website terug vinden. Pagina’s die veel worden bekeken kunnen een hoge betrokkenheid betekenen. Maar het vergroot ook de kans dat de bezoeker het conversieproces vroegtijdig verlaat. Door gebruik te maken van een goed website design kun je het aantal views die je nodig hebt voor een conversie verminderen. Dat doe je op basis van de informatiebehoefte van jouw website bezoekers.

Je kunt dit rapport net als hierboven terug vinden onder: "Doelgroep" -> "Gedrag" -> "Betrokkenheid" en dan door in het rapport de filter: "Bezoekdiepte" aan te zetten.
Google Analytics 3 bezoekdiepte

Bezoekersloyaliteit en Visitor Trend rapporten

Je kunt de bezoekersloyaliteit rapporten in Google Analytics gebruiken in combinatie met de Visitor Trend rapporten. Ze voorzien je van een momentopname over de effectiviteit van jouw campagnes voor het genereren van websiteverkeer. De bezoekersloyaliteit rapporten gebruik je om te bepalen hoe waardevol de bezoekers zijn die via de campagne naar jouw website worden gestuurd. Wanneer ze weinig of niet betrokken zijn, kun je een andere strategie overwegen. Hierbij is natuurlijk ook het webdesign van groot belang.

Je kunt de campagnes vervolgens uitbreiden en bepalen welke de meeste waarde geven op de lange termijn. Dat wil zeggen dat ze bijdragen aan het bereiken van jouw bedrijfsdoelen. De bezoekersloyaliteit rapporten zijn belangrijk voor het bepalen van jouw ROI. Ook zijn ze belangrijk bij het identificeren van campagnes die niet het gewenste rendement opleveren.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81