Wat is Google Analytics en hoe werkt het?

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een gratis tool van Google die het mogelijk om gedetailleerde statistieken over bezoekers van je website inzichtelijk te krijgen. Op deze manier krijg je een diepgaande verzameling van statistieken. Zo wordt het niet alleen mogelijk om het aantal bezoekers op je website weer te geven, maar ook hoe de bezoekers op je website terecht zijn gekomen en welke acties ze op je website hebben uitgevoerd.

Om Google Analytics te kunnen gebruiken is het noodzakelijk om over een Google-account te beschikken. Vaak heb je al een Google account, als je bijvoorbeeld ingelogd bent bij YouTube, Gmail of Google zoeken dan beschik je al over een Google account.

Hoe werkt Google Analytics?

Door het plaatsen van een trackingcode komt de informatie automatisch in je Google Analytics account. Deze trackingcode moet geplaatst worden in de broncode van je website, het liefst net boven het sluiten van de <head> tag. Door middel van een cookie kan Google Analytics nog meer informatie verkrijgen. Denk hierbij aan of de bezoeker je website al eens eerder bezocht heeft of dat de bezoeker voor de eerste keer op je website een kijkje neemt. Wat dit betekend voor de AVG-wet en wat hierin de mogelijkheden zijn lees je verderop in dit artikel.

Google rankschikt de opgeslagen data grofweg in 4 verschillende niveaus:

  1. Gebruiker niveau (gerelateerd aan de acties van een gebruiker)
  2. Sessie niveau (gerelateerd aan elk uniek bezoek)
  3. Pagina niveau (elke individuele pagina die bezocht is)
  4. Gebeurtenis niveau (klikken op buttons, video weergaven, ingevulde contactformulieren)

Wat is meetbaar met Google Analytics?

Wat je precies meet hangt af van de van de trackingcode die je hebt geïnstalleerd en de features van Google Analytics waarvan je gebruikmaakt. Maar in de meest basis vorm worden in ieder geval de volgende gegevens gemeten:

  • Tijd dat een gebruiker op je website besteed, pagina's die bekeken worden en tijd per pagina
  • Bron van de bezoeker (waar komt de bezoeker vandaan? Denk aan Google, Advertenties, Facebook, Instagram etc.)
  • Welke webbrowser er gebruikt wordt
  • Welk besturingssysteem (bijvoorbeeld: Windows, iOS, Android, etc.)
  • Javascript ondersteuning
  • Schermresolutie
  • Netwerklocatie en IP-adres

Met wat aanpassingen kun je onder andere ook de volgende gegevens verzamelen:

  • Documenten die gedownload zijn
  • Klikken naar externe websites
  • Klikken op telefoonnummer of e-mailadres
  • Ingevulde contactformulieren
  • Hoe ver er gescrollt is
  • Of een video is afgespeeld

Privacy

Google verbiedt het om privacy gevoelige gegevens te verzamelen en te koppelen aan beschikbare data zoals: naam, e-mailadres of bankgegevens.

Dit is om te voorkomen dat als je een bestelling in een webshop plaatst dat deze kan worden terecht gerefereerd aan een specifieke gebruiker.

Je krijgt als website eigenaar dus niet inzichtelijk dat Pietje uit Harderwijk product x op je webshop niet gekocht heeft. Maar wel dat gebruiker x uit Harderwijk je pagina wel bezocht heeft maar niet tot een conversie heeft geleid. Vandaar dat je vaak ziet als je een webshop bezoekt maar over gaat tot de aankoop van een product dat je gerelateerde advertenties van de betreffende webshop te zien krijgt. Dit wordt ook wel een remarketing campagne genoemd.

Waar vind ik welke informatie terug in Analytics?

Google heeft de informatie onderverdeeld in een aantal verschillende groepen. Hieronder zal ik ze kort toelichten.

1. Realtime

Onder het kopje "realtime" vind je gegevens terug van bezoekers die op dit moment op je website zitten. De pagina's die momenteel bekeken worden, waar bezoekers vandaan zijn gekomen of op welke locatie ze momenteel zitten.

2. Doelgroep

Voordat een bezoeker op je website terecht komt meet Google al gegevens van deze gebruiker. Ook wel demografische gegevens genoemd. Denk bijvoorbeeld aan (leeftijd, geslacht, interesses). Maar ook informatie zoals waar de bezoekers op je site vandaan komen of welke taal ze spreken. Of welk apparaat de bezoeker gebruikt (tablet, desktop of smartphone).

Uit deze gegevens kun je veel informatie halen. Denk bijvoorbeeld aan: spreek ik de juiste doelgroep aan? Als je bijvoorbeeld nagelstyliste bent en je bezoekers maar voor 25% bestaand uit vrouwen, dan gaat er ergens iets mis. Wellicht adverteer je niet specifiek genoeg of zijn de teksten op je website niet gericht aan de juiste doelgroep.

3. Aquisitie

Aan de hand van Google Analytics kan je niet alleen de geografische locatie van je gebruikers weergeven, maar ook de wijze waarop de bezoekers op je website terecht zijn gekomen. Denk hierbij aan het terechtkomen op je website op een organische wijze, bijvoorbeeld aan de hand van een zoekmachine. Daarnaast kan een bezoekers op je website terecht zijn gekomen aan de hand van een link vanuit een andere website zoals Facebook, Instagram of een andere website.

De gegevens in Google Analytics worden getoond in overzichtelijke grafieken. De informatie wordt getoond per kanaal en het is mogelijk om nog verder in te zoomen op deze kanalen. Op deze manier kan je nog meer handige informatie verkrijgen over de bezoekers van je website. Een voorbeeld van het gebruiken van Google Analytics voor je website is het adverteren op Instagram aan de hand van een link naar de website. In Google Analytics kan je vervolgens achterhalen hoeveel mensen op deze link hebben geklikt en welke pagina’s deze bezoekers op je website hebben bezocht. Op deze manier kan je er gemakkelijk achter komen of de gebruikte manier van adverteren effectief is geweest.

Enkele van deze kanalen zijn:

  1. Direct (bezoekers die je website url rechtstreeks in de adres balk hebben getypt)
  2. Paid search (bezoekers die je via Google Ads hebt ingekocht)
  3. Organic Search (bezoekers die via de organische, gratis resultaten vanuit Google of andere zoekmachines op je website zijn gekomen)
  4. Referral (bezoekers die via een link op een andere website op je website zijn gekomen)
  5. Social (bezoekers die via social media op je website zijn gekomen)
  6. Email (bezoekers die via een link in een e-mail op je website zijn gekomen)
  7. Display (bezoekers die via banner advertenties in het Google netwerk op je website zijn gekomen, denk aan de remarketing campagne die ik eerder benoemde)

4. Gedrag

”Gedrag” is een onderdeel van Google Analytics dat het mogelijk maakt om erachter te komen hoe je website gebruikt wordt door de bezoekers. Het biedt verschillende mogelijkheden zoals het bijhouden van de zoekopdrachten op je website, maar ook het weergeven van de meest bezochte pagina’s. Ook kan je zien welke pagina’s ertoe leiden dat een bezoeker je website verlaat. Het is zeer nuttige informatie als beheerder van een website, omdat men erachter kan komen wat men het beste kan verbeteren en wat goed werkt op een website. Wanneer je er bijvoorbeeld achter komt dat veel bezoekers een pagina verlaten kan je deze pagina een andere layout of indeling geven.

Door via Google Analytics op het onderdeel “Gedragsstroom” te klikken, kan je zien wat de bezoekers op je website doen. De “bestemmingspagina’s” die worden weergegeven laten zien op welke pagina een bezoeker op je website terechtkomt.

5. E-commerce en conversies

”Conversies” is een onderdeel van Google Analytics dat nog niet door veel mensen wordt gebruikt. Een conversie houdt in dat een bezoeker op je website een doel bereikt. Een website kan verschillende doelen hebben. Een webshop bijvoorbeeld heeft als doel om producten te verkopen.

Aan de hand van het meten van conversies is het mogelijk om erachter te komen of de pagina’s van je website goed werken. Zo kan je te weten komen of de pagina’s het doel van je website goed verwerkelijken. Het doel van je website is afhankelijk van over voor type website je beschikt. Wanneer je over een webshop beschikt, is het van belang dat een bezoeker een aankoop doet op je website. Het veranderen van een bezoeker in een klant is in dat geval een conversie. Het doel van je website is dan om bezoekers iets te laten kopen op je website.

Een webshop verdient geld wanneer er sprake is van een conversie. Hierdoor is het mogelijk om eenvoudig een bepaalde “waarde” aan een conversie toe te wijzen. Bijvoorbeeld het bedrag van de bestelling, hierdoor kun je precies meten of je advertentie op Google of Facebook ook echt rendabel is. Wanneer je besluit om dit te doen, kan je het beste de e-commerce tracking gebruiken. Dit is een geavanceerde functie van Google Analytics waar voornamelijk webshops gebruik van maken.

Wanneer je over een website beschikt waarop er bepaalde diensten worden aangeboden, dan is het mogelijk om een conversie toe te wijzen aan een bezoeker die aan de hand van het contactformulier contact opneemt. Ook kan er een conversie toegewezen worden aan een bezoeker die een whitepaper download en hierbij gegevens achterlaat. In dit geval converteert de bezoeker naar een lead. Deze lead kan je salesteam vervolgens gaan opvolgen.

Waarom zou je gebruik moeten maken van Google Analytics?

Aan de hand van Google Analytics is het mogelijk om meer over de bezoekers van je website te weten te komen. Zo kan je erachter komen hoe oud de bezoekers zijn, in welke stad of land ze wonen, wat hun interesses zijn, et cetera. Wanneer je goed overweg kan met Google Analytics kan je de gegeven informatie zeer nuttig inzetten. Zo weet je wat er op je website gebeurt, doordat je weet waar uw websitebezoekers vandaan komen en kan je je website goed afstemmen op je bezoekers.

Bovendien kan je aan de hand van Google Analytics je marketing goed afstemmen op basis van de gegeven data, doordat je weet welke leeftijd, geslacht, woonplaats de bezoekers hebben. Zo kan je meer klanten verkrijgen. Ook kan je er eenvoudig achter komen of je online advertenties daadwerkelijk werken en je inspanningen wat opgeleverd hebben. Het is gemakkelijk te achterhalen welke marketingtechniek de meeste klanten heeft opgeleverd. Zo kan je via Google Analytics erachter komen of je Google advertenties meer klanten hebben opgeleverd of je Facebook advertenties. Wanneer je dit weet, kan je een betere verdeling maken van je marketingbudget.

Aan de hand van de gegeven data weet je welke punten je het beste kunt verbeteren op je website en welke stappen je het beste kunt nemen. Daarnaast kan je via Google Analytics meer bezoekersaantallen verkrijgen door je positie in de zoekmachine te verbeteren. Wanneer je weet hoeveel bezoekers er op het kanaal van je website terechtkomen, kan je een inschatting maken wat de opbrengst zal zijn. Op deze manier kan je gemakkelijk bepalen waar je je tijd en geld het beste in kan steken en wat voor kansen je hebt.

Al met al is Google Analytics een erg nuttige tool om bezoekers van uw website te tracken. Er zijn meerdere tools die het mogelijk maken om bezoekers te tracken, maar Google Analytics is de tool die het meest uitgebreid is. Maar bovendien ook van Google is, hierdoor heeft Google al veel informatie van de gebruiker voordat deze op je website komt. Ook kun je door Google Analytics aan je Google Ads account te koppelen precies zien welke advertenties het meeste rendement opleveren.

Google Ads en de AVG-wetgeving

Als je gebruik maakt van Google Analytics (wat ik overigens altijd zou aanraden) moet je een cookie melding plaatsen. Ook moet je in je privacy verklaring dat je bepaalde gegevens met Google deelt. Toch denk ik dat als je je bedrijf echt wilt laten groeien heb je de verzamelde data echt nodig om af te stemmen op je marketing plan. Zonder deze data steek je geld in advertenties zonder dat je echt het rendement kunt meten en de campagnes kunt bijsturen.

Google Analytics zonder cookiemelding?

Het is mogelijk om Google Analytics te gebruiken zonder cookie melding. Voor lokale ondernemers zonder groei ambities plaatsen we met enige regelmaat de Google Analytics tracking code zonder dat deze allerlei gegevens opslaat. Als je bijvoorbeeld alleen wilt zien hoeveel bezoekers je website heeft is dit een goede oplossing.

Dit is een voorbeeld van de standaard tracking code die je normaal zou plaatsen:

<!-- Global site tag (gtag.js) - Google Analytics -->
<script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=UA-XXXXXXXX-X"></script>
<script>
  window.dataLayer = window.dataLayer || [];
  function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
  gtag('js', new Date());

  gtag('config', 'UA-XXXXXXXX-X');
</script>

Door een kleine aanpassing in de code kun je gegevens anoniem naar Analytics sturen:

<!-- Global site tag (gtag.js) - Google Analytics -->
<script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=UA-XXXXXXXX-X"></script>
<script>
  window.dataLayer = window.dataLayer || [];
  function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
  gtag('js', new Date());

  gtag('config', 'UA-XXXXXXXX-X', { 'anonymize_ip': true });
</script>

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81