Advertorial

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat is een advertorial?

Een advertorial is een betaalde advertentie die eruit ziet als een objectief of redactioneel artikel. De inhoud wordt ook op deze manier gelezen. Het kan gaan om een artikel, een video programm, website pagina, nieuwsbericht of blog artikel. De content is ontwikkelt als journalistiek en informatief. Toch betreft het een betaalde advertentie. Advertorials kunnen nuttige informatie bevatten. Ze hebben het promoten van een product of dienst als belangrijkste doel.

Wat is de betekenis van advertorial?

Een advertorial is een redactioneel artikel dat relevante informatie bevat. Naast het promoten van een product of dienst, maakt een bedrijf ook gebruik van advertorials om de reputatie te verbeteren. Advertorials of native advertising onderscheiden zich van display advertising. Ze maken geen gebruik van aantrekkelijke of schreeuwende slogans.

In plaats daarvan verspreidt een advertorial nuttige en objectieve informatie. Vaak ontvangen deze advertenties meer aandacht dan de traditionele display advertenties. Mede omdat een advertorial overwegend gebruik maakt van tekstuele content in plaats van graphics. Native advertising of advertorials kunnen daarnaast zeer effectief zijn.

Een onderzoek heeft uitgewezen dat een redactioneel artikel dubbel zoveel visuele aandacht trekt dan een display of banner advertentie. Om misleiding te voorkomen wordt tijdens de publicatie van de content aangegeven dat het om een advertorial gaat.

Hoe ziet een advertorial eruit?

De inhoud van de advertorial moet worden afgestemd op de doelgroep én het kanaal waarop de content wordt gepubliceerd. Dit is ook het geval bij traditionele advertenties. Een advertorial moet zoveel mogelijk op een redactioneel artikel lijken. De stijl wordt nagebootst door gebruikt te maken van specifieke afbeeldingen, lay-outs, koppen en lettertypen.

Een advertorial trekt de aandacht van de lezer door in te spelen op zijn of haar probleem. Vervolgens wordt een product of dienst aangeboden als probleemoplossing. Om de lezer te overtuigen wordt er ook gebruik gemaakt van relevante bronnen. Zoals statistieken of testresultaten. Een advertorial bevat natuurlijk ook een call to action of CTA.

De voordelen van advertorials

Advertorials hebben tal van voordelen. Zo kan een bedrijf of merk rekenen op meer engagement met de doelgroep. Display advertising zorgt niet altijd voor klantvertrouwen.   

Een goed gemaakte advertorial creëert tevens meer zakelijke leads. Ze zijn voordeliger dan display reclames en trekken ook meer lezers aan dan traditionele reclames.

Een advertorial laat ook meer ruimte over voor specifieke informatie over een product of dienst. Iets wat met een banner reclame niet mogelijk is. Een inhoudelijke advertorial met relevante informatie wordt tevens meer gedeeld. Bijvoorbeeld via Facebook of Instagram.

Andere belangrijke voordelen van advertorials zijn:

  • Meer relevante inhoud dan traditionele of display advertenties
  • Goedkoper dan banner reclames
  • Meer ruimte om inhoudelijk op een product of dienst in te gaan
  • Kan adblockers omzeilen waardoor het bereik wordt verhoogt
  • Een online advertorial blijft langere tijd in Google staan en kan dus nog jaren bezoekers of merkbekendheid opleveren. Daarnaast draagt het bij aan een hogere domeinautoriteit wat weer zorgt dat je website hoger scoort in Google.

Tips voor het (laten) schrijven van een advertorial

Wanneer je een advertorial wilt maken of deze wilt laten schrijven, moet je ook rekening houden met de regelgeving. Zo moet de advertorial en de inhoud daarvan te identificeren zijn. Het moet de lezer duidelijk zijn dat het om een betaalde advertentie gaat. Ook Google treedt hiertegen op. In het verleden de zoekmachines al eens penalty’s uitgedeeld aan betaalde advertentie waarbij de relatie niet bekend werd gemaakt aan de lezer. 

Als je een advertorial wilt schrijven mag deze geen promotionele toon hebben. In de eerste plaats is een advertorial bedoeld om de lezer te informeren. Net zoals dit bij een informatief of redactioneel artikel het geval is. Ook moet de inhoud van de advertorial zijn afgestemd op het kanaal waarop deze wordt gepubliceerd. Dat geldt ook voor de tone of voice.

Een goed geschreven advertorial biedt meerwaarde aan de lezer. De content is boeiend en interessant. Tot slot mag de advertorial wel een call to action bevatten. Daarmee informeer je de lezer hoe ze het product kunnen kopen of de dienst kunnen afnemen.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81.