Cookieless tracking

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat is cookieless tracking en waarom heeft dit de toekomst?

Cookieless tracking is het gebruiken van scripts in plaats van cookies. Bijvoorbeeld als een gebruiker jouw website bezoekt. Met cookieless tracking worden de gegevens die zijn vastgelegd naar een analytische server gestuurd. Ze worden niet als cookie opgeslagen op een apparaat. De bezoeker blijft anoniem terwijl jij de interacties kunt blijven volgen.

Waarom heeft cookieless tracking de toekomst?

Cookieless tracking wordt steeds meer de toekomst. Zeker omdat het tegemoet komt aan de steeds maar toenemende vraag naar online privacy. Traditioneel gebruiken de zoekmachines cookies voor het verzamelen van gebruikersinformatie. Deze oude methode gaat steeds vaker plaatsmaken voor cookieless tracking. Bekende platformen zoals LinkedIn en Facebook bouwen het gebruik van traditionele cookies al af. Uiteindelijk verdwijnen ze geheel uit het straatbeeld van de digitale wereld. Het einde van een tijdperk dus.

Het verschil tussen first party cookies en third party cookies

Cookies verzamelen alleen gegevens en brengen geen schade toe aan een computer. Wel kunnen sommige cookies de browsegeschiedenis, de locatie en het type apparaat waarmee wordt gesurft traceren. Zoals third-party cookies.Dit kan een risico met zich meebrengen. Maar wat is het verschil tussen first party cookies en third party cookies?

  • First-party cookies: deze worden aangemaakt door de website die de gebruiker bezoekt. Deze cookies kunnen als veilig worden beschouwd. Mits je gerenommeerde en veilige websites bezoekt natuurlijk.
  • Third-party cookies: deze worden aangemaakt door websites die anders zijn dan de website die wordt bezocht. Vaak zijn deze cookies gekoppeld aan advertenties die zich op de specifieke website bevinden. Bezoek je een website met 5 ads, dan kunnen er ook 5 cookies worden gegenereerd. Ook als je niet op de ad klikt.

Dit zijn de voordelen van cookieless tracking

  • Secuur: cookieless tracking is uiterst secuur. Dat is bijvoorbeeld handig wanneer je een individuele actie wilt traceren. Cookieless tracking maakt gebruik van unieke een klik identificatie. De ID wordt gegenereerd zodra de bezoeker op een tracking link klikt.
  • Online privacy en veiligheid: cookieless oplossingen maken gebruik van server-side tracking. Daarnaast wordt de mogelijkheid tot cookie stuffing geblokkeerd. Dit vermindert het risico op affiliate fraude en verhoogt de online privacy en veiligheid van gebruikers wereldwijd.
  • Cross-device tracking: cookieless tracking wordt zeer nauwkeurig toegepast en biedt een real-time overzicht van de activiteiten van jouw bezoekers. Ongeacht het apparaat waarmee de gebruiker jouw website bezoekt. Zoals een smartphone, een desktop of een laptop.
  • Mobiel traceren: de meeste smartphones zijn standaard voorzien van een browser die cookies automatisch verwijdert. Dat geldt voor zowel Android als iOS toestellen. Cookieless tracking biedt efficiënte en nauwkeurige resultaten op alle mobiele apparaten.

4 tips om jezelf voor te bereiden op een toekomst met cookieless tracking

Gebruikers wissen hun cookies steeds sneller en vaker. Ook grote platformen leggen steeds meer de focus op online privacy. Als marketeer of bedrijfseigenaar wil je jouw strategie daarom niet langer laten afhangen van het gebruik van cookies. Cookieless tracking is dus zeker een belangrijk aandachtspunt. Voor nu, maar zeker ook voor in de toekomst.

Met cookiesless tracking kun je de acties van een bezoeker bijhouden en zien welke producten of diensten ze kopen. Ook kun je bijhouden welke pagina iemand het vaakst bezoekt. Cookiesless tracking voorziet je van de waardevolle data terwijl gebruikers anoniem blijven. Bereid je dus zo snel mogelijk voor op een cookieless toekomst.

1. Welke gebruikersgegevens verzamel je?

Als jij je goed wilt voorbereiden op een toekomst met cookieless tracking, dan is het belangrijk om te weten welke gebruikersgegevens je op dit moment verzamelt. Ook wil je weten waar en op welke manier deze gegevens worden opgeslagen.

Worden ze gebruikt voor marketingdoeleinden of niet? Breng in kaart welke informatie van third party en first party cookies je beschikbaar hebt. Met dit overzicht weet je precies met welke problemen je binnen een cookieless tracking tijdperk mogelijk te maken kunt krijgen.

2. Contextueel adverteren

Contextueel adverteren richt zich op een relevante doelgroep. Dat gebeurt met behulp van zoekwoorden en onderwerpen die afkomstig is van gerelateerde content. Contextueel adverteren vereist dan ook geen cookies. De advertenties die jouw gebruikers te zien, zijn dan ook gerelateerd aan hetgeen waarnaar wordt gezocht. Iemand die op zoek is naar een kattenbak, krijgt bijvoorbeeld advertenties te zien die gaan over kattengrit of krabpalen.

Deze vorm van adverteren maakt de campagnes beter te resoneren met de consument. Daardoor wordt de aankoopintentie verbetert. De reclame die wordt getoond is namelijk gerelateerd aan of van toepassing op hun huidige situatie. Daarmee kun je de verbinding tussen jouw bedrijf en de consument op het juiste moment verbeteren.

3. Richt je aandacht op first-party cookies

Third-party cookies zullen in de toekomst langzaam verdwijnen. First-party data is wel een blijvertje. Richt je aandacht op deze informatie. Deze zal namelijk alleen maar waardevoller worden. Zorg er wel voor dat de manier waarop je deze informatie verzamelt voldoet aan de richtlijnen van de GDPR en de AVG. Verkrijg ook meer inzicht in jouw gebruikers.

Begin met het begrijpen van jouw doelgroep door je te verdiepen in de statistieken van jouw website. Test nieuwe doelgroepen binnen advertentieplatformen met speciale aanbiedingen. Bijvoorbeeld binnen Facebook of Google Ads. Dat kun je het beste doen door gebruik te maken van A/B testen.

4. Customer engagement platform gebruiken

First-party data wordt in de toekomst van cookieless tracking één van de belangrijkste partners van online marketeers. Natuurlijk wil je er wel voor zorgen dat je blijft voldoen aan de GDPR richtlijnen. Je wilt jouw klanten immers de online privacy en veiligheid bieden die ze nodig hebben. Werk daarom met een end-to-end customer engagement platform.

Dit betreft een tool die alle cross-channel informatie over jouw klanten samenbrengt en verzamelt. Met een dergelijk platform kun je deze gegevens ook analyseren en toepassen om klanten te werven of bestaande klanten aan te zetten tot het doen van een aankoop.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81.