Bouncepercentage

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat betekent bouncepercentage?

Het bouncepercentage is het percentage sessies dat resulteert in een bounce. Dat zijn sessies die beginnen en eindigen op dezelfde pagina en geen verdere actie op de pagina uitvoeren. Bijvoorbeeld als een bezoeker op een website pagina beland en deze verlaat zonder andere acties te ondernemen. Een actie kan het navigeren naar andere pagina's zijn, maar ook het klikken op een CTA button. Voor Google Analytics heeft een bezoeker de website verlaten als deze na een zoekopdracht rondkijkt maar niet doorklikt of zinvolle acties onderneemt.

Hoe wordt het bouncepercentage voor een website en de pagina’s berekend?

Het bouncepercentage van een website wordt berekend door het aantal sessies op één pagina te delen door het totale aantal sessies op de website. Een voorbeeld:

100 bezoekers landen op jouw website. Dit is het totaal aantal sessies. 5 daarvan verlaten de website zonder een nieuw verzoek te genereren. Dit zijn de single-page sessies. Het bouncepercentage van jouw website is dan 5%.

Het bouncepercentage van een individuele pagina wordt op dezelfde manier berekend. De metriek is wel pagina specifiek. Deel het aantal single-page sessies die beginnen en eindigen op een bepaalde pagina door het aantal totale sessies die beginnen en eindigen vanaf diezelfde pagina.

Bouncepercentage achterhalen via Google Analytics

In Google Analytics kun je het bouncepercentage zien in de rapporten die een gegevenstabel bevatten. Zoals bijvoorbeeld de rapporten die u kunt vinden in de tabbladen van de linker menubalk. Dit zijn acquisitie, gedrag en conversie.

Je kunt bijvoorbeeld een tabel zien die bouncepercentages weergeeft in het rapport:
Gedrag → Site inhoud → Alle pagina's.

In Google Analytics kun je ook de bouncepercentages voor afzonderlijke webpagina's zien. Dat doe je door te zoeken op de pagina naam. Je kunt ook de geavanceerde zoekfunctie gebruiken. Daarmee kun je de zoekresultaten nog verder beperken. Bijvoorbeeld door insluitingen, uitsluitingen of dimensies en metriek aan de zoekopdracht toe te voegen.

Bouncepercetnage Google Analytics per pagina

Als jouw website een pagina heeft met een hoger bounce percentage, dan kun je deze ook uitsluiten van de rapporten. Bijvoorbeeld als je niet wilt dat ze de algemene percentages beïnvloeden. Om dit inzichtelijk te maken voorzien we je hieronder van een voorbeeld:

Je wilt weten hoe de pagina’s van jouw e-commerce website presteren. Je ziet veel verkeer naar jouw blog, maar je bent meer geïnteresseerd in hoe jouw bezoekers reageren op de rest van jouw website. Om te voorkomen dat jouw blog pagina's de gegevens beïnvloeden, kun je de pagina uitsluiten van jouw rapport in Google Analytics.

Wat is het verschil tussen bounce- en uitstappercentage in Google Analytics?

Zowel het bouncepercentage als het uitstappercentage geven aan wanneer en waar bezoekers jouw website verlaten. Het verschil is dat bounces alleen worden gerapporteerd in het geval van single-page sessies. Er kan ook een exit worden toegeschreven aan de laatste pagina die jouw bezoeker bezoekt. Dit heeft invloed op het exit percentage.

Bijvoorbeeld als een bezoeker op de homepagina van terechtkomt, naar een categorie pagina navigeert en vervolgens de website verlaat via de productpagina. Als iemand op de homepagina belandt, rondkijkt en niet zinvol interageert voordat de website wordt verlaten, dan wordt er een bounce toegeschreven aan de homepagina. Dit beïnvloedt het percentage.

Waarom is het belangrijk om Google Analytics bounces bij te houden?

Het bijhouden van bounces helpt je begrijpen hoe bezoekers de individuele pagina's van jouw website gebruiken. Daardoor kun je optimalisatie- en marketing beslissingen op basis van het feit of de gebruikers wel of juist geen interactie hebben met de pagina.Het bijhouden van bounces kan relevant zijn voor landingspagina's.

Bijvoorbeeld als je investeert in pagina verkeer maar als je merkt dat de pagina vervolgens weer wordt verlaten zonder te reageren. In dat geval kun je de landingspagina optimaliseren.

Op deze manier krijgen jouw bezoekers een duidelijk beeld van de volgende stappen die ze moeten nemen. Je kunt ook investeren in een andere of een nieuwe pagina of campagne.

Zijn hoge bouncepercentages altijd slecht?

Hoge bouncepercentages hoeven niet altijd slecht te zijn. Er zijn 2 antwoorden mogelijk:

Een hoog bouncepercentage is slecht als:

Het succes van jouw website afhangt van gebruikers die meer dan één pagina bezoeken. Bijvoorbeeld als ze door een verkoopfunnel gaan. Zoals homepagina → productpagina → winkelwagen → kassa. Als bezoekers op jouw homepagina landen maar niet interactief zijn, dan is er mogelijk sprake van een probleem met het ontwerp of de gebruikerservaring (UX).

Een hoog bouncepercentage is niet slecht als:

Je een website met één pagina hebt. Bijvoorbeeld een landingspagina voor een fysieke winkel. Dat geldt ook in het geval de content op jouw website is bedoeld voor single-page sessies. Zoals een adresboek dat bezoekers uitnodigt om de website te verlaten via uitgaande links, of een contactpagina die bezoekers doorstuurt om contact op te nemen.

Wat is een goed bouncepercentage?

Bij de meeste websites ligt het bouncepercentage tussen de 26% en 70%. Als vuistregel geldt dat een bouncepercentage tussen de 26 en de 40% uitstekend is. 41 tot 55% is gemiddeld. Een bouncepercentage van 56 tot 70% is hoger dan gemiddeld. Toch hoeft dit geen reden tot paniek te zijn. Dit is namelijk afhankelijk van de website. Als alles naar behoren werkt is een bouncepercentage van 25% tot 30% waarschijnlijk het laagst haalbare.

Alles onder de 40% is een indicatie voor een goed gebouwde en professionele website die voldoet aan de behoeften van de gebruikers. In plaats van te definiëren wat een hoog, laag, goed of slecht bouncepercentage betekent, is het belangrijk om bounces in hun context te zien. Je moet begrijpen waarom gebruikers één enkele pagina bezoeken op jouw website.

Als je wilt dat bezoekers een verkoopfunnel doorlopen die begint op jouw homepagina, dan kan een hoog bouncepercentage wijzen op een probleem. Denk daarbij aan een trage laadtijd, een onlogisch webdesign of een bug. Daardoor bouncen bezoekers zonder verder te gaan door de funnel. Als vanzelfsprekend kan dit de conversie beïnvloeden.

Als je een website hebt met één pagina of als deze content bevat die bedoeld is voor single-page sessies, moet je ook rekening houden met hoge bouncepercentages. Of als je een blog pagina hebt die precies antwoord geeft op die ene vraag waar mensen op zoeken is het ook niet gek dat je bouncepercentage een stuk hoger ligt, de gebruiker heeft immers gevonden waar deze naar op zoek was.

Bouncepercentage Google Ads

Als je betaalt voor Google Ads, dan wil je natuurlijk graag dat de bezoeker langer op jouw website blijft en niet alleen de eerste pagina bezoekt. De Adwords kwaliteitsscore of de CPC, wordt ook beïnvloed door de ervaring die de gebruiker krijgt op de landingspagina.

Een goed bouncepercentage zorgt voor verkeer dat engageert als het gaat om Google Ads. Bouncepercentages van minder dan 23,7% zijn goed. Alles daarboven zorgt voor een hoog bouncepercentage van Adwords verkeer dat engageert. Bouncepercentages van meer dan 80% horen bij websites die het meest slecht presteren. Je kunt dan overwegen om de landingspagina te verbeteren of belangrijke content strategischer op de pagina te plaatsen. Bij deze bouncepercentages is het vaak ook noodzakelijk om de laadsnelheid of ervaring op de bestemmingspagina te verbeteren (het kan zijn dat de zoekterm niet aansluit bij de informatie op de landingspagina).

Je kunt het bouncepercentage van Google Ads achterhalen in Google Analytics door naar: "Acquisitie" → "Alle verkeer" → "Bron/medium" te gaan:

Bouncepercentage Google Ads achterhalen in Google Analytics

4 voorbehouden van het bouncepercentage

Het bijhouden van bounces kan je helpen te begrijpen hoe mensen jouw website pagina's gebruiken. Toch vertelt het bouncepercentage je niet veel over wat er op jouw website gebeurt. Kwantitatieve metingen moeten dan ook zeker worden overwogen om het bouncepercentage in context te plaatsen. Zoals de pageviews en het conversiepercentage.

Er zijn dan ook enkele voorbehouden als het gaat om wat je kunt leren van het bouncepercentage en op welke manier je de statistieken kunt gebruiken. Het zou dus niet de enige factor moeten zijn waarmee je rekening houdt bij tijdens de optimalisatie.

Waarom bounces kunnen worden beschouwd als een controversiële metriek

1. Bouncepercentages kunnen worden vervalst

Bounces kunnen eenvoudig worden vervalst. Daarvoor hoef je alleen een ander verzoek te activeren. Dat kan je doen door het aanpassen van de GA trackingcode en rekening te houden met specifieke gebeurtenissen. De Gebeurtenissen binnen GA kun je namelijk zo instellen dat klikken op externe links als gebeurtenissen worden gemeten. Als een gebruiker op de pagina terecht komt en deze verlaat door op een externe link te klikken, wordt dit niet geteld als een bounce. Ook niet als dit de enige actie is die op de pagina wordt ondernomen.

2. Ze houden geen rekening met de doorgebracht tijd op een pagina

Als er geen ander verzoek wordt getriggerd voordat een gebruiker een pagina verlaat, weet GA niet hoe lang de gebruiker op de website was. Een bezoeker kan een uur op een pagina doorbrengen en deze van boven naar beneden bekijken. Als ze bouncen, telt GA de tijdsperiode van de sessie of de sessieduur als nul. Dit betekent dat je niet weet wat er gebeurt in de aanloop naar een bounce. Je hebt  geen idee of een gebruiker op je pagina landt en vertrekt uit frustratie, of dat ze direct vinden wat ze nodig hebben op de pagina.

3. Bounces vertellen niets over de pagina prestaties

Het bouncepercentage geeft je een idee van hoe jouw website pagina's worden gebruikt. Je kunt echter niet blind vertrouwen op de statistiek om de prestaties van jouw pagina's te meten. Zonder te weten wat er gebeurt als een gebruiker bounced, kun je niet zeggen of de pagina geoptimaliseerd moet worden of juist niet.

Als jouw website een bouncepercentage van 45% heeft, dan zegt dat eigenlijk niet zoveel. Het kan namelijk ontzettend veel dingen betekenen. Zoals bijvoorbeeld:

  • De contactgegevens van jouw bedrijf staan op de homepagina. Dit is alles waar sommige bezoekers naar op zoek zijn.
  • Jouw website is traag waardoor bezoekers weggaan voordat de pagina is geladen.
  • De volgende stap is niet duidelijk. Bezoekers weten niet waar ze vinden wat ze zoeken.

4. Bouncepercentage is een metriek die uit zijn context is gehaald

Het bouncepercentage is als een metriek uit zijn context gehaald. Het houdt geen rekening met de gebeurtenissen of gedragingen die plaatsvinden voor elke bounce. Het is niet genoeg om het bouncepercentage van een pagina te weten. Dit laat namelijk nog steeds vragen onbeantwoord. Bouncepercentages vertellen je niet waarom gebruikers bouncen. Sterker nog, ze leiden eigenlijk alleen maar tot nog meer vragen. Zoals bijvoorbeeld:

  • Wat gebeurde er in de aanloop naar elke bounce?
  • Hoe gedragen gebruikers die bouncen zich anders dan degenen die op de website blijven?
  • Is er een probleem met de pagina?
  • Gaan bezoekers weg omdat ze tevreden zijn met wat ze gevonden hebben en geen reden hebben om nog langer op de website te blijven?

Een bounce kun je niet toeschrijven aan iets specifieks zonder te begrijpen hoe gebruikers zich gedragen op jouw website. Weten wat er gebeurt in de aanloop naar een bounce kan je helpen te bepalen of en waar er iets fout gaat.

Om te weten te komen wat er gebeurt voordat een gebruiker weggaat, moet je meer onderzoek doen. Ook moet je elke bounce in zijn context bekijken. Dat kan aan de hand van het analyseren van het gebruikersgedrag. Dit helpt je om de gebruikerservaring vanuit het perspectief van de bezoeker te bekijken en begrijpen.

Tools voor het onderzoeken van bounces en hoge bouncepercentages op jouw website

Google Analytics is een traditionele webanalyse tool die marketeers kan vertellen wat er op hun website gebeurt. Zoals bijvoorbeeld de bounces. Meer uitgebreide tools voor het onderzoeken van bounces en hoge bouncepercentages zijn Hotjar en LeadInfo. Met deze laatste twee kun je recordings maken om te zien hoe jouw bezoekers zich gedragen op een pagina met hoge bouncepercentages. Ook kun je gebruik maken van on-site enquêtes. Daarmee kun je bezoekers vragen hoe je de gebruikerservaring kunt verbeteren.

LeadInfo tracking

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81