CPM staat voor: "Cost per Mille" waarin mille staat voor 1000. En staat voor de kosten per 1000 advertentie impressies. Stel je koopt 10.000 advertentie impressies in voor €10,- dan is de CPM voor die advertentie campagne €1,-
Je kunt de CPM van je marketing campagne berekenen door middel van de volgende formule:
CPM = (impressies / 1000) / kosten
De gemiddelde CPM voor social media advertenties (Facebook, YouTube en Linkedin) ligt rond de €7,- per 1000 impressies. Bij Google Display advertenties ligt de gemiddelde CPM tussen de één à twee euro per 1000 impressies.
Afhankelijk van je biedstrategieën, doelgroep of branche waarin je actief bent, kan dit oplopen tot €20,- per 1000 impressies.
Op de CPM ligt meestal niet je focus (tenzij je aan branding of merk awereness doet). Meestal ligt de focus bij conversies en de ROAS van je campagne. Het is wel handig om te weten wat je ongeveer per 1000 impressies betaald, afhankelijk daarvan kun je bepalen of je je geld wellicht in een andere campagne of biedstrategie kunt steken.
CPC staat voor: "Cost per Click" of in het Nederlands: "Kosten per klik". Dit zijn de gemiddelde kosten die je betaald per klik als er iemand op je advertentie klikt. Stel je koopt 1000 kliks in voor €700,- dan is je CPC (kosten die je per klik betaald) €0,70
Je kunt de CPC van je campagne berekenen met onderstaande formule:
CPC = totale kosten / aantal kliks
Een vraag of een reacties die wij vaak krijgen zijn: "betaal ik niet te veel per klik"? Of: "ik ga geen 5 euro per klik betalen!". Maar waar is dat op gebaseerd? Om erachter te komen of de kosten per klik te hoog zijn of dat je te veel voor een klik betaald, moet je er eerst achter komen hoeveel de campagne je daadwerkelijk oplevert. Dit noemen we ook wel ROAS (Return on Ad Spend).
Stel: je geeft 10 euro uit aan advertentie kliks en krijgt voor elke 10 euro die je uitgeeft 20 euro terug. Maakt het dan uit dat je 5 euro per klik uit geeft? Nee natuurlijk niet! Het gaat erom dat de ROAS van je campagne meer dan 100% is, en je campagne dus meer geld oplevert dan dat het je kost.
Om de ROAS van je campagne te bereken heb je een aantal gegevens nodig, namelijk: de kosten van je campagne, je conversiepercentage en je gemiddelde order/sales bedrag.
Voorbeeld van een ROAS berekening:
Stel je koopt 1.000 kliks in voor €750 met een conversiepercentage van 2%, dat levert je in totaal 30 sales op. 30 sales met een gemiddelde order waarde van €50 leveren je in totaal €1500 op. De ROAS van je campagne is de totale omzet gedeeld door het aantal kliks:
ROAS = (totale omzet / totale kosten) * 100
De ROAS van bovenstaand voorbeeld is: (1500 / 750)*100 = 200%
Elke euro die je dus uitgeeft aan deze campagne wordt in feite verdubbeld. Het gaat er dus niet om hoeveel je per klik betaald, maar hoeveel je er uiteindelijk aan sales voor terug krijgt.
De gemiddelde kosten per klik voor Google Ads liggen ongeveer op €1,50 in het zoeknetwerk. Producten en diensten die duurder zijn kosten vaak ook meer per klik (omdat er ook meer op verdiend wordt). Voor een advocatenbureau of hypotheek kunnen de kosten per klik oplopen tot €20,- terwijl deze voor een klusjesman rond de €0,50 ligt.