Zoekvraag

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat is een zoekvraag?

Een zoekvraag is een zoekopdracht in de vorm van een vraag. Deze wordt door de gebruiker ingevoerd in de zoekmachine. Zoekvragen maken, net zoals andere zoekopdrachten en woorden, een belangrijk deel uit de van de online marketing en SEO.

Als je weet hoe gebruikers een zoekvraag formuleren, kun je dit gebruiken binnen de zoekmachine optimalisatie. Je kunt de content bijvoorbeeld afstemmen op de zoekvragen die het meest worden gesteld. Over het algemeen kennen we 3 soorten zoekopdrachten.

Een zoekvraag kent 3 verschillende typen

Er zijn 3 verschillende typen zoekopdrachten en zoekvragen. Vooral de zoekwoord intentie kan daarbij verschillen. Dit is het doel wat de gebruiker heeft met zijn zoekopdracht.

1. Informatief

Dit is een zoekvraag waarbij een gebruiker op zoek is naar informatie. Daarbij kun je denken aan vragen zoals "wat is de weersvoorspelling voor dit weekend" of "wie is de directeur van Schiphol." Elke opdracht die naar een antwoord leidt is een informatieve zoekvraag.

2. Navigerend

Met een navigerende zoekvraag wordt er gezocht naar websites of een webpagina. Zoals LinkedIn of de website van de Overheid bijvoorbeeld. Het doel van deze zoekvragen is het verkrijgen van een webadres of een link waarnaar de gebruiker wordt doorverwezen.

3. Transactioneel

Een transactionele zoekvraag wordt gebruikt als men de intentie heeft om iets te kopen. De zoekvraag kan dan “tweedehands bankstel” of “Samsung smartphone kopen” zijn. De meeste zoekopdrachten met woorden als "kopen" of "bestellen" vallen in deze categorie.

De juiste zoekwoorden gebruiken in een zoekvraag

Vrijwel elke zoekvraag bevat één of meerdere belangrijke zoekwoorden. Een zoekwoord is ook meestal de kern van de zoekopdracht of de zoekvraag. Deze wordt ingevoerd in de zoekmachine. Het resultaat is het antwoord op de vraag waarnaar de gebruiker zoekt.

Er zijn zowel korte head zoekwoorden als long-tail zoekwoorden. Het is belangrijk om te weten welke woorden jouw gebruikers gebruiken in zoekvragen. Aan de hand van deze kennis kun je jouw content optimaliseren en betere organische resultaten behalen.

Door gebruik te maken van Google Analytics krijg je inzicht in de populariteit van bepaalde woorden die worden gebruikt in een zoekvraag. Des te meer de content van jouw website overeenkomt aan de zoekvraag, des te groter de kans dat deze verschijnt op de SERP.

Onderzoek doen naar de zoekwoorden die in een zoekvraag worden gebruikt heeft voordelen. In de eerste plaats ontvangt jouw website meer verkeer. Uiteindelijk heeft dit natuurlijk ook een positieve invloed op de verkopen, de omzet en de leadgeneratie.

Concurreren voor een hoge positie binnen de SERP valt niet altijd mee. Zeker niet als je gebruik maakt van kleine en populaire head zoekwoorden. Zoals bijvoorbeeld “Schiphol” of “smartphone.” Zoekvragen met de juiste long-tail zoekwoorden zijn dan een betere optie.

Zoals bijvoorbeeld “Samsung smartphone kopen in de buurt van Amsterdam-Zuid.”

Website en content optimalisatie met zoekwoorden en vragen

Als je weet welk zoekwoord en zoekvraag relevant is voor jouw product of dienst, kun je beginnen met het optimaliseren van je website. Dat kun je op verschillende manieren doen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om content te creëren op basis van deze specifieke zoekwoorden en zoekvragen. Daarbij kun je denken aan blogs of nieuwsartikelen. 

Maak je gebruik van videocontent? Ook dan kun je de meest populaire zoekvragen en keywords gebruiken om je website te optimaliseren. Je kunt ze bijvoorbeeld verwerken in de omschrijving van de video. Daardoor neemt de kans op een goede SERP positie toe. Het is belangrijk dat je jouw website blijft optimaliseren met trends op het gebied van zoekvragen.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81.