Growth Hacking

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat is growth hacking?

Growth hacking is het toepassen van kosteneffectieve digitale marketing tactieken. Met weinig middelen kan een actief gebruikersbestand groeien en behouden blijven. Met growth hacking kun je producten verkopen en meer naamsbekendheid opbouwen.

Growth hacks

De term “hacking' wordt meestal geassocieerd met iets negatiefs. Bij deze marketingtactiek staat het woord voor “hacks” die het dagelijks leven makkelijker maken. Growth hacking wordt vaak in verband gebracht met start-ups of kleine ondernemingen. Vaak omdat het marketingbudget klein is terwijl er wel zo snel mogelijk resultaat zichtbaar moet zijn. Growth hacking is echter een schaalbaar concept dat voordelen biedt aan elke online onderneming die zijn actieve gebruikersbestand wil behouden én laten groeien.

Het verschil tussen growth hacking en gewone marketing

Er zijn een aantal belangrijke verschillen tussen growth hacking en gewone marketing. Dat terwijl ze beiden wel hetzelfde doel hebben. Namelijk klantenwerving en het aanmoedigen van consumenten tot het gebruiken van een specifiek product of dienst. Growth hacking maakt daarvoor voornamelijk gebruik van tactieken die geen gat in het budget slaan.

Growth hacking combineert optimalisatie en kennis om geautomatiseerde marketing uit te kunnen voeren met een beperkt budget. Voorbeelden daarvan zijn geautomatiseerde mailings, aanmeldformulieren of website pagina’s die daartoe aanzetten.

Wat is een growth hacker?

Iemand die zich op professioneel gebied bezighoudt met deze vorm van marketing, wordt ook wel een growth hacker genoemd. Elke stap die een growth hacker zet of uitvoert, heeft mogelijk invloed op de schaalbare groei. Daarbij kun je denken aan het A/B testen van ideeën en weten welke je wilt behouden op basis van analytische kennis. Data vormt een belangrijk onderdeel van growth hacking. De ideeën of hacks die worden gebruikt moeten worden getest. Zo kan een growth hacker bepalen welke wel of juist niét effectief is.

De voordelen van growth hacking

  • Aantoonbare ROI: growth hacking heeft een aantoonbare ROI of Return on Investment. Mede doordat de prestaties van een hack tot in detail worden bijgehouden door het gebruik van data. Zo kun je heel makkelijk zien welke strategieën goed presteren. Behoud alleen de growth hacking strategieën die positief bijdragen aan de klantenwerving.
  • Lage kosten: growth hacking is ontwikkelt om de beschikbare middelen zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Zo moet een landingspagina bijvoorbeeld geoptimaliseerd zijn om in de zoekmachines te kunnen scoren op belangrijke zoekwoorden. Ook het schrijven en breed publiceren van waardevolle content is een goede tactiek. Delen kan bijvoorbeeld via de belangrijkste social media kanalen. Ook A/B testen is een krachtige manier gebruikersgegevens op een snelle manier te kunnen verzamelen.

    Hoewel het met testen enige tijd kan duren voordat de beste methode gevonden is, hoef je geen rekening te houden met hoge kosten. Dit is wel het geval wanneer je gebruik maakt van betaalde campagnes of content marketing.

    Geen compleet team nodig: growth hacking vereist geen volwaardig marketingteam. De hacks worden in de meeste gevallen ontwikkeld en geïmplementeerd door één growth hacker.

Kritiek op growth hacking

In de afgelopen jaren is er ook kritiek geweest op growth hacking. De strategie zou zich voornamelijk richten op snelle hacks en shortcuts in plaats van op een goede marketingstrategie. Anderen betitelen growth hacking als moderne traditionele marketing.

De naam growth hacking is wel ietswat misleidend. Temeer omdat professionals zich steeds vaker richten op een diepgaand inzicht. Met name in de gegevens van de conversietrechter van een website. Ook proberen growth hackers te achterhalen waar de knelpunten zich bevinden. Elke stap wordt geoptimaliseerd om het conversiepercentage te verbeteren.

Groei gaat over het begrijpen van gebruikers en op welke manier ze met touchpoints van een zo goed mogelijke ervaring kunnen worden voorzien. De kritiek heeft misschien ook wel te maken met de misleidende naam. Dat is de reden waarom professionals zich liever groei marketeers noemen in plaats van growth hacker.

Voorbeelden van growth hacking

Hieronder zie je voorbeelden van growth hacking. Het betreft vooraanstaande techbedrijven die met succes gebruik maken van growth hacks en hun prestaties aanzienlijk verbeteren:

  • Twitter: geautomatiseerde kennisgeving e-mails
  • DropBox: nieuwe gebruikers werven met een “vertel-een-vriend” of doorverwijzing
  • Airbnb: gratis cross posting van alle nieuwe aanbiedingen op Craigslist
  • Hotmail: een link naar de registratiepagina welke automatisch wordt toegevoegd aan de signaturen van de gebruikers.
  • LinkedIn: endorsements met één klik voor bestaande connecties
  • YouTube: het verstrekken van embedcodes zodat mensen de YouTube video's heel eenvoudig kunnen delen op hun eigen website.
  • Hyves: gemakkelijk al je e-mailcontacten uitnodigen, deze ontvingen vervolgens allemaal een e-mail met een uitnodiging om ook lid van Hyves te worden en vrienden met je te worden.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81