Interne links

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat zijn interne links?

Interne links zijn links op je eigen website verwijzen van de ene naar de andere pagina binnen je eigen website. Het is een belangrijke linkbuilding tactiek binnen de SEO marketing die niet altijd op waarde wordt geschat. Interne links helpen de zoekmachines om de structuur van jouw website te begrijpen. Daarnaast geven de links ook autoriteit door tussen de pagina’s op jouw website. Dit verbetert de ranking binnen de zoekmachines. Daarnaast zorgen deze interne links er ook voor dat bezoekers makkelijk kunnen navigeren naar relevante pagina’s.

Hiermee krijgt Google een duidelijk beeld van de inhoud van je pagina's en zal je sneller als autoriteit op dit gebied gaan zien.

Wat is het belang van interne links op SEO?

Interne links dragen bij aan de zoekmachine optimalisatie. Om dit effectief te kunnen toepassen is het belangrijk om te weten welke impact interne links hebben op de SEO.

1. De zoekmachines begrijpen de website structuur beter

Een goede interne linking structuur helpt de zoekmachines bij het vinden en indexeren van de pagina's op jouw website. Het stelt Google in staat om relevante inhoud op jouw website te ontdekken. Het gebruik van interne links helpen bij het aantonen van de contextuele verbinding tussen twee pagina's. Bijvoorbeeld de connectie tussen pagina A en B.

Dit is een goede manier om jouw expertise te illustreren. Met interne links vertel je de zoekmachine dat jij een schat aan gezaghebbende inhoud bezit die gerelateerd is aan elkaar. Als je Google niet verteld op welke manier jouw content aan elkaar verbonden is, is het onwaarschijnlijk dat jouw bezoekers dit verband wel kunnen leggen.

2. Interne links geven autoriteit door

Als je de juiste strategie gebruikt, helpen interne links bij het doorgeven van autoriteit tussen de pagina's op jouw website. Uiteindelijk resulteert dit in een verbeterde ranking. De ranking wordt bepaalt aan de hand van de PageRank. Dit algoritme beoordeelt de kwaliteit en de autoriteit van individuele pagina's. Vervolgens wordt hier een waarde aan toegekend.

De PageRank Toolbar van Google bestaat al sinds 2016 niet meer. Toch is de PR nog steeds een belangrijk onderdeel van het ranking algoritme. Het is van belang om te weten hoe dit werkt als je een effectieve interne linking strategie wilt uitstippelen.

Als pagina A gezaghebbende externe links heeft, dan bouwt deze pagina een PageRank score op. De autoriteit wordt vervolgens via interne links doorgegeven aan pagina B. Door deze pagina’s te identificeren, haal je het meeste uit de autoriteit die jouw website ontvangt.

3. Helpen bezoekers bij het navigeren tussen relevante pagina's

Interne links dragen ook bij aan het verbeteren van de UX of de gebruikerservaring. De links helpen jouw bezoekers om gemakkelijk meer interessante inhoud te kunnen vinden. Dat kan betekenen dat een bezoeker naar een productpagina navigeert.

Bijvoorbeeld om een aankoop te kunnen doen die via een interne link in de koopgids wordt omschreven. Interne links worden dus ook gebruikt om de gebruikerservaring en de algemene zoekprestaties te verbeteren. Van het verhogen van de gemiddelde time-on-site (TOS) tot aan het begeleiden van bezoekers naar een productpagina.

Welke verschillende soorten interne links zijn er?

Er zijn twee typen interne links. Dit zijn navigerende links en contextuele interne links.

1. Navigerende interne links

Navigatie links vormen meestal de belangrijkste navigatiestructuur van een website. In veel gevallen worden ze site-breed geïmplementeerd. Ze dienen als een primair doel om jouw gebruikers te helpen vinden waarnaar ze op zoek zijn. Interne navigatie links worden gebruikt om de klantreis zo eenvoudig mogelijk te maken. Je vindt ze op deze plaatsen:

  • In het hoofdmenu van een website
  • In de footer van een website
  • In de zijbalk van een website

2. Contextuele interne links

Interne links worden meestal in de inhoud van een pagina geplaatst. Een e-commerce webshop of website kan bijvoorbeeld de onderstaande contextuele links bevatten:

Positie link juice

De links in de context verwijzen naar andere relevante pagina's op de website. Dit worden contextuele interne links genoemd. Het is belangrijk om aandacht te besteden aan hoe prominent en klikbaar jouw contextuele links zijn. Als je interne navigatie links gebruik is het van belang dat ze de meeste autoriteit of waarde leveren voor jouw website.

Bijvoorbeeld door gebruik te maken van een natuurlijke anchor tekst. Daarmee toon je de relevantie van de pagina's aan. Ook wordt de PageRank doorgegeven als de bronpagina autoriteit heeft. Door de functies van zowel interne navigatie als ons contextuele links te begrijpen, haal je het meeste voordeel uit de interne link strategie van jouw website.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81.