Prospect

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat is een prospect en wat zijn de verschillen met een lead?

Een prospect is een potentiële klant die voldoet aan de kenmerken die zijn opgesteld door het bedrijf. De eerste stap binnen het verkoopproces is het bepalen of het contact een prospect is. Daarvoor moet het contact aan de specifieke criteria voldoen. Als dat niet het geval is spreken we over een lead. Leads voldoen (nog) niet aan de kwalificaties.

Wat zijn prospects?

Zodra een potentiële klant specifieke kenmerken bezit, wordt deze door bedrijven gezien als een prospect. Prospects voldoen aan de doelstellingen van een bedrijf en zijn ook in staat om producten te kopen of diensten af te nemen. Prospect hoeven hun interesse niet  aan te geven of duidelijk te maken. Ze hoeven alleen maar aan de gestelde criteria te voldoen.

  • Een prospect is een potentiële klant die aan bepaalde criteria voldoet
  • Prospects passen in jouw doelmarkt. Ze hebben de mogelijkheid om jouw product of dienst te kopen. Daarnaast zijn ze bevoegd om koopbeslissingen te nemen
  • Een lead is een niet-gekwalificeerd contact. Een prospect is doorgelicht om te bepalen of ze voldoen aan de gedefinieerde criteria
  • Prospect tracking is een belangrijk onderdeel binnen het verkoopproces

Een voorbeeld:

Stel dat jouw bedrijf SEO diensten aanbiedt aan kleine bedrijven. Jouw prospect zou dan de manager of de bedrijfseigenaar kunnen zijn. Bijvoorbeeld in het geval van een eenmanszaak. De prospect kan zich jouw diensten veroorloven en is tevens bevoegd om beslissingen te nemen. Op het gebied van een aankoop of het afnemen van diensten. Als jouw contactpersoon daartoe niet is bevoegd, is het geen prospect voor jouw bedrijf.

Wat is het verschil tussen een lead en een prospect?

De benamingen prospect en lead worden vaak onder één noemer gebruikt. Toch is er een duidelijk verschil tussen prospects en leads. Een lead is een ongekwalificeerd contact. Dat wil zeggen dat het elke potentiële klant kan zijn. Een lead hoeft niet te voldoen aan de criteria die het bedrijf stelt. In het verkoopproces verzamel je eerst leads. Deze kwalificeer je tot prospects. Vervolgens begeleidt je ze door jouw verkoopfunnel of verkoopproces.

Prospectie: van leads naar prospects

Prospectie is een ander woord voor het vinden van leads die je omzet in prospects. Leads kunnen afkomstig zijn van verschillende bronnen. Zoals het internet of via mond-tot-mond reclame. Leads verzamelen doe je met een doel. Je moet bepalen of de lead een prospects kan worden. Dat doe je door ze te kwalificeren op één criterium. Bijvoorbeeld jouw doelmarkt. Je kunt leads kwalificeren op basis van interesses of demografische gegevens.

Zodra je weet dat een lead een prospect kan worden, gebruik je de andere criteria die je hebt gesteld. De kwalificatie kan plaatsvinden door het invullen van een online formulier, het voeren van een telefoongesprek of een persoonlijk gesprek. Zo bepaal je of de lead een prospect is voor wat je aanbiedt en de mogelijkheid heeft om te kopen. Je kunt als webshop eigenaar veel tijd besparen binnen het verkoopproces. Je voorkomt onnodige tijdverspilling door leads eerst te kwalificeren voordat je een product of dienst probeert te verkopen.

Prospects tracking

Prospects zijn belangrijk voor jouw bedrijf. Ze zorgen voor een goede inkomstenstroom. Nu, maar zeker ook in de toekomst. Om zowel de prospects als de communicatie met hen te kunnen volgen, kun je gebruik maken van een CRM. Door gebruik te maken van prospect tracking, kun je belangrijke informatie over jouw prospects bij te houden.

Zoals bijvoorbeeld aantekeningen over de gesprekken die je hebt gevoerd. Door de vragen en de zorgen van de prospect bij te houden, kun je hier in de toekomst handig op inspelen. Daarnaast kun je precies bijhouden in welke fase van het verkoopproces zij zich bevinden. Een lead kan bijvoorbeeld een prospect worden. Een prospect kan vervolgens veranderen in een verkoop of een terugkerende betalende klant.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81.