Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat betekent B2C en wat is het verschil met B2B?

B2C of business-to-consumer is het verkopen van producten of diensten door bedrijven aan consumenten. De consument is in dit geval de eindgebruiker. Een bedrijf verkoopt zijn product dus rechtstreeks aan een individuele klant. In fysieke winkels én online.

Hoe gaat B2C in zijn werk?

Business-to-consumer of B2C is één van de populairste verkoopmodellen. Oorspronkelijk verwijst B2B naar fysiek winkelen. Zoals eten in een broodjeszaak of naar de bioscoop gaan. Naarmate het internet steeds belangrijker werd, heeft B2C zich steeds meer verschoven naar de e-commerce. Dit is het online verkopen van producten aan de klant.

Wat is het verschil tussen B2C en B2B?

Als bedrijfsmodel zijn er een aantal significante verschillen tussen B2C en B2B. In de eerste plaats verkoopt een B2C bedrijf zijn producten of diensten rechtstreeks aan de consument. De eindgebruiker dus. Een B2B bedrijf verkoopt en levert alleen aan andere bedrijven.

B2C winkels versus webshops

Voor de komst van het internet verkocht fabrikanten hun producten aan fysieke winkels. Op hun beurt verkochten de handelaren hun waren weer aan de consument. B2B dus. Toen internet zijn intrede maakte veranderde dit. Er kwamen nieuwe bedrijfsmodellen die vooral rechtstreeks aan de consument wilde verkopen. De tussenkomst van de winkelier of de detailhandelaar was niet meer nodig. De prijzen konden dus ook een stuk omlaag. Tot op de dag van vandaag zijn er meer online B2C bedrijven dan fysieke winkels.

B2C online marketing

B2C online marketing vereist een andere aanpak dan B2B. Je richt je namelijk ook op een andere doelgroep. Consumenten willen vooral producten die mooi zijn en voldoen aan hun specifieke behoeften. De online marketing is dus vooral gericht op emoties. B2C verkopen hoeven niet door meerdere personen goedgekeurd te worden. Zoals bij B2B het geval is. Een aankoopbeslissing wordt dan ook veel sneller gemaakt.

Verschillende B2C bedrijfsmodellen

Bedrijven gebruiken verschillende bedrijfsmiddelen om zich op de online consument te kunnen richten. Dat zijn onder andere rechtstreekse verkopers, tussenpersonen of B2B ads.

  • Rechtstreekse verkopers: een veelgebruikt model binnen de B2C. De klant koopt zijn producten bij online aanbieders. Zoals een fabrikant, een klein bedrijf of een online warenhuis. Deze winkels verkopen producten van verschillende fabrikanten.
  • Online tussenpersonen: dit zijn tussenpersonen die geen producten of diensten bezitten. Het enige wat ze doen is het bijeenbrengen van kopers en verkopers. Voorbeelden van deze bedrijven zijn bijvoorbeeld Booking.com en Trivago.
  • B2C op basis van advertenties: dit model trekt bezoekers naar hun website door gebruik te maken van gratis content. Bezoekers komen vervolgens op een online advertentie terecht. Grote volumes websiteverkeer worden gebruikt om advertenties te verkopen. Daarmee worden de goederen en diensten verkocht.
  • Gebaseerd op de doelgroep: websites zoals Facebook bouwen online community's op basis van gedeelde interesses. Op deze manier helpt het platform adverteerders bij het promoten van hun producten, rechtstreeks bij de consument. De campagnes zijn vaak gebaseerd op demografische gegevens en de locatie van gebruikers.
  • Betaald: deze B2C bedrijfsvorm vraagt een vergoeding voor een bepaalde dienst. Zoals bijvoorbeeld Videoland. Na betaling krijgen consumenten toegang tot de inhoud. Deze websites bieden ook gratis content aan, maar deze is vaak beperkt.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81.