Liquid Content

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat is liquid content en hoe zet je het in om meer klanten uit je marketing te halen?

Liquid content wordt ook wel variabele content genoemd. Daarmee kun je elke websitebezoeker van relevante en persoonlijke content voorzien. Elke bezoeker krijgt dus andere inhoud te zien. Dit is een automatisch proces. Liquid content kan een blog, een video post, afbeelding of simpelweg een stukje tekst op een website zijn.

Wat is liquid content?

Liquid content is dus inhoud die relevant is voor de persoon die het leest op ziet en past zich automatisch aan op de situatie of data van een bezoeker. Deze soort inhoud motiveert mensen om het te delen. Bijvoorbeeld via de social media netwerken. Door op de juiste manier gebruik te maken van krachtige liquid content haal je meer klanten uit je marketing activiteiten. Daarnaast draagt deze inhoud ook bij aan de merkbekendheid.

Om bezoekers van een meer persoonlijke ervaring te kunnen voorzien met liquid content, wordt er gebruik gemaakt van IP-verificatie en cookies. Het gebruikersgedrag wordt opgeslagen in deze tracking cookies. Met deze informatie kunnen websitebezoekers worden gecategoriseerd. Ook kun je de inhoud afstemmen op wat de gebruiker interessant vindt.

Daarbij kun je ontzettend veel elementen aanpassen. Zoals bijvoorbeeld afbeeldingen, maar ook teksten en titels. Zelfs de tekst op een button is aanpasbaar. Ook kun je blokken of elementen toevoegen of juist weglaten. Denk aan CTA knoppen of content blokken. Je voorziet de bezoeker dus van een meer gepersonaliseerde ervaring.

Wat zijn de voordelen van liquid content?

  • Conversie verhogen: liquid content zorgt voor meer relevantie en personalisatie. Dit verhoogt de conversies. Daardoor kun je dus nog meer klanten uit jouw marketinginspanningen halen. Met liquid content kun je de doelgroep ook van een persoonlijke ervaring voorzien wanneer deze zeer divers en uiteenlopend is.
  • Klantwaardering verbeteren: door elke bezoeker of doelgroep van relevante en persoonlijke content te voorzien, kun je ook de klantwaardering verbeteren.
  • Personalisatie: zowel bekende als onbekende bezoekers kun je met liquid content van een persoonlijke ervaring voorzien. Bij onbekende gebruikers doe je dat door de content af te stemmen op het profiel en de voorkeuren.

Met liquid content kun je bekende bezoekers zelfs per mail benaderen. Dat zijn gebruikers die bijvoorbeeld als eens eerder een aankoop hebben gedaan. Je kunt ze benaderen met vergelijkbare producten of gerelateerde content.

Voorbeelden van liquid content

Bedrijfsnaam van degene die je website bezoekt verwerken in je website

Liquid content kan op verschillende manieren worden toegepast. Je kunt bijvoorbeeld onder doen naar welke bedrijven jouw website bezoeken. Vervolgens kun je de naam van dat bedrijf verwerken in de tekst. Liquid content kan ook een gepersonaliseerde gift zijn.

Persoonlijk aanbod op basis van eerdere aankopen

Natuurlijk afgestemd op de branche waarin een bedrijf actief is. Je kunt ook de bezoekers van jouw website een gepersonaliseerd aanbod doen. Webshop gebruikers kun je bijvoorbeeld liquid content laten zien met daarin aanbiedingen van bijvoorbeeld kledingstukken die aansluiten bij de stijl op basis van eerder gekochte artikelen.

Zalando

Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Zalando, die op basis van je eerder gekochte kledingstukken een selectie maakt van zogeheten "essentials" (kledingstukken waarvan je er vaak meerder nodig hebt) zoals onderbroeken of sokken. En je hierop een een aanbod doet om nog meer van deze producten te kopen.

Voorbeeld van Zalando Essentials als Liquid Content
* Voorbeeld van liquid content met Zalando essentials

Zalando past nog meer liquid content toe, zo houden ze bijvoorbeeld bij welke maten kleding je koopt. Vervolgens vragen ze bij het retour proces of de kleding die je kocht te klein of te groot was. Zo kan er automatisch worden ingeschat of kleding groot of klein valt en mensen met dezelfde maat als jou adviseren om een maatje kleiner of groter te bestellen.

Voorbeeld liquid content van Zalando

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81.