Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat zijn leads in sales en online marketing?

Een lead is iemand die geïnteresseerd is in jouw product of dienst. Bijvoorbeeld door het invullen van een contactformulier. Meer dan een e-mailadres en een naam heb je vaak niet. Een lead bevat dus niet meer dan basisinformatie. Daaruit kun je wel opmaken dat diegene interesse heeft. Toch weet je niet of er een aankoop gaat plaatsvinden en zo ja, wanneer.

Verschillende type leads

Er zijn verschillende type leads. Ze bevinden zich elk op een andere plaats binnen de marketing funnel of de klantreis. De 3 typen leads die we kunnen onderscheiden zijn:

  • IQL: een Information Qualified Lead bevindt zich vooraan in de klantreis. Ze worden ook wel koude leads genoemd. Hier moet je nuttige informatie aanbieden die aansluit bij de interesses van de potentiële klant. Natuurlijk in ruil voor basisinformatie. Zoals een naam, een e-mailadres of een woonplaats.
  • MQL: een Marketing Qualified Lead bevindt zich in het midden van de klantreis. Het is duidelijk dat de potentiële klant een blijvende interesse heeft voor jouw product of dienst. Warme leads willen in deze fase weten hoe jouw bedrijf hun probleem oplost.
  • SQL: een Sales Qualified Lead bevindt zich aan het einde van de klantreis. Ze worden ook wel een hot lead genoemd omdat de potentiële klant bereid is om een aankoop te doen.

Het verschil tussen een lead en een prospect

Er is een wezenlijk verschil tussen een lead en een prospect. Met een lead wordt een persoon bedoeld die je tenminste van basisinformatie voorziet. Zoals een naam of een e-mailadres. Een lead verstrekt informatie die wijst op interesse in een product of dienst. Een prospect is een potentiële klant die een duidelijke interesse toont in jouw producten of diensten. Vaak is er al sprake van contact. Ze bevinden zich in de laatste fase van de klantreis en zijn bereid om klant te worden. Er is nog geen sprake van een verkoop.

Leads genereren met je website

Voor groei en succes heb je leads nodig. Dat doe je in de eerste plaats met jouw website. Om leads te genereren met je website kun je verschillende strategieën gebruiken.

1. Website met een goed design

Als je leads wilt genereren met je website is een goed design van cruciaal belang.

Zoekmachine optimalisatie en SEO zijn belangrijke voorwaarden. Leads genereren doe je natuurlijk alleen wanneer jouw website ook gevonden wordt. Een overzichtelijke navigatie is belangrijk, maar ook een gebruiksvriendelijke website. Zorg ervoor dat jouw website een mobile responsive design heeft. Het meeste verkeer is afkomstig van mobiele apparaten.

2. Doeltreffende landingspagina

Als je leads wilt genereren met je website is een doeltreffende landingspagina belangrijk. Ze moeten informatief zijn, maar de potentiële klant of lead ook vertellen wat de volgende stap is om te nemen. Een landingspagina moet dus ook aanzetten tot het ondernemen van actie. Dit wordt ook wel een CTA of call to action genoemd. Een goed converterende pagina bevat:

  • Een beschrijving van jouw product of dienst en hoe het de klant kan helpen.
  • Een uitleg die beschrijft wat er gebeurt nadat de lead een actie uitvoert.

3. Contactformulier

Als je leads wilt genereren met je website, moet je verstandig omgaan met het contactformulier. Laat overbodige elementen zoveel mogelijk weg om het toegankelijk te maken. Het invullen van de NAW gegevens in ruil voor waarde moet makkelijk zijn en in verhouding staat tot elkaar.  Een naam en een e-mailadres is vaak voldoende. Heeft de lead zijn gegevens ingevuld? Kom je belofte dan zo snel mogelijk na en lever de waarde direct.

4. Klantvertrouwen opbouwen

Leads genereren met je website is mogelijk wanneer een potentiële klant vertrouwen krijgt in jouw bedrijf. Maak bijvoorbeeld gebruik van klantbeoordelingen en reviews. Werk met succesverhalen zodat de potentiële klant kan zien hoe het is om met jou samen te werken.

5. Marketingactiviteiten intensiveren

Naast een goed website design en zoekmachine optimalisatie is ook marketing belangrijk als je leads wilt genereren met je website. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van campagnes. Maak gebruik van verschillende marketing strategieën. Zoals bijvoorbeeld content marketing of e-mail marketing. Ook dit draagt bij aan het creëren van meer leads.

6. Leads beheren met een CRM

De binnengekomen leads wil je natuurlijk ook volgen en beheren. Daarvoor kun je een CRM gebruiken. De afkorting staat voor Customer Relation Management. Met een CRM systeem kun je de status van elke lead bijwerken. Ook kun je voorstellen verzenden en controleren. Met een CRM kun je precies zien in welke fase van de klantreis de lead zich bevindt. Vervolgens kun je de potentiële klant op zijn of haar wenken bedienen met informatie.

7. A/B testen

Wanneer je leads wilt genereren met je website, is het belangrijk om te weten wat wél of juist niet werkt. Dat kun je doen door gebruik te maken van A/B testen. Je zou bijvoorbeeld meerdere landingspagina’s kunnen maken met elk verschillende elementen. Zoals andere knoppen of verschillende kleuren. Op deze manier kun je precies zien welke pagina de meeste leads binnenhaalt en dus het beste converteert.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81.