Kennisbank

0162 - 22 31 61

Wat is een landingspagina en hoe zet je deze effectief in?

Als ondernemer heb je vast wel eens gehoord van een landingspagina of een bestemmingspagina. Maar wat is een landingspagina eigenlijk en welk doel hebben ze? Een landings- of bestemmingspagina is feitelijk gezien een opzichzelfstaande webpagina. Een link naar deze pagina kun je verwerken in een advertentie, een e-mail of bijvoorbeeld een nieuwsbrief.

Een bestemmingspagina heeft het verzamelen van contactinformatie als doel. Dat kan een telefoonnummer zijn, maar natuurlijk ook een e-mailadres. In ruil daarvoor kun je de consument iets aanbieden. Denk daarbij aan een gratis e-book of een kortingscode. Landingspagina’s worden dus specifiek gemaakt voor de doelgroep.

Maar wat maakt een landingspagina anders dan een gewone webpagina? Welke verschillende soorten zijn er en wat zijn de voordelen? In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over de belangrijke bestemmingspagina’s. Natuurlijk voorzien we je ook van een aantal praktische tips voor het maken van een landingspagina.

In dit artikel bespreken we de volgende onderwerpen:

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina moedigt de bezoeker aan tot het ondernemen van actie. Bijvoorbeeld door een inschrijving op de nieuwsbrief of het achterlaten van een e-mailadres. Zo hoeft de bezoeker geen aantrekkelijke kortingen of nieuwtjes meer te missen. Het aanzetten tot actie is dus het belangrijkste én enige doel van een landingspagina. Maar waarom eigenlijk?

Simpelweg omdat je de aandacht van de bezoeker niet af wilt leiden door het aanbieden van diverse andere acties. Bijvoorbeeld het lezen van een artikel, het bekijken van een product of het liken van een social media pagina. Een overvloed aan keuze zorgt ervoor dat de bezoeker wordt afgeleid van het feitelijke doel. Na het doorlezen of downloaden van een e-book of artikel, wordt het achterlaten van contactgegevens vaak vergeten terwijl dat juist het belangrijkst is. Een goede landingspagina heeft dus één call-to-action, ofwel een CTA.

Waarin onderscheid een landingpagina zich van een homepagina?

Een landingspagina heeft andere eigenschappen dan een homepagina. Over het algemeen bevat een homepagina de onderstaande elementen en kenmerken. Een homepagina herken je aan:

  • 10+ links: een homepage is als het ware een welkomstpagina voor de bezoeker. Een homepage bevat interne of externe links. Vaak naar andere pagina’s van de website of gerelateerde pagina’s van derden. Homepagina’s kunnen tot wel 10+ links bevatten, zelfs in de footer en in de content op andere pagina’s. Op deze welkomstpagina vindt de bezoeker tevens een menu waarmee genavigeerd kan worden naar diverse andere pagina’s. Een goede landingspagina bevat veel minder links. Soms zelfs maar één met conversie als doel.

  • algemene call-to-actions: een homepagina verschilt tevens van een landingspagina door de algemene CTA’s. Deze call-to-action knoppen bedienen dus meerdere doelen. Bijvoorbeeld “meer informatie” of “lees meer”. Een landingspagina heeft een meer specifieke CTA die veelal op maat wordt gemaakt. Een voorbeeld van deze actieknop is "gratis e-book downloaden".

  • publiek en doelen: een homepagina trekt een ander publiek dan een landingspagina. Ook het doel van deze twee pagina’s is verschillend. Zo kunnen we stellen dat een homepage vooral “koud” verkeer trekt. Daarmee bedoelen we een doelgroep die slechts oriënterend op jouw website terecht is gekomen. Een bestemmingspagina of landingspagina is bedoeld voor “warm” verkeer. Deze doelgroep heeft oprecht interesse in jouw product, merk of dienst. Ze zijn sneller geneigd om actie te ondernemen. Bijvoorbeeld door het achterlaten van contactgegevens.

Ook landingspagina’s kunnen onderling verschillen. Over het algemeen kennen we 2 verschillende soorten.

Twee soorten bestemmingspagina's: click-through en leadgeneratie

Breed genomen zijn er twee verschillende soorten landingspagina’s. Waar de één zich vooral richt op het genereren van leads, zorgt de ander ervoor dat de bezoeker doorklikt. Bijvoorbeeld naar een productpagina of het bestelproces. Wat zijn de feitelijke verschillen tussen deze twee bestemmingspagina's?

Landingspagina voor leadgeneratie

Deze pagina’s hebben vooral het verzamelen van klantgegevens als doel. Ze bevatten vaak maar één call-to-action formulier. De bezoeker kan hier adresgegevens, een e-mailadres of een telefoonnummer op achterlaten. Als beloning ontvangt de consument een klein cadeautje. Bijvoorbeeld een kortingscode voor een aankoop, een voucher of informatie in de vorm van een gratis e-book.

Ook vragen om meer specifieke details over de bezoeker behoort tot de mogelijkheden met een leadgeneratie landingspagina. Hierbij kun je denken aan informatie zoals het geslacht, de leeftijd én de interesses. Deze demografische gegevens zijn prima inzetbaar voor marketingdoeleinden. Met deze informatie kun je de consument bijvoorbeeld van gepersonaliseerde aanbiedingen voorzien. Door deze targets kun je gerichter en meer succesvoller adverteren. Een landingspagina voor het genereren van leads geeft je meer inzicht in de doelgroep.

Click-through of "doorklik" landingspagina

Een click-through bestemmingspagina brengt de bezoeker naar een webpagina waar ze een actie kunnen ondernemen. Dat kan het maken van een online afspraak zijn, het doorsturen naar een productpagina of het bestelproces. Deze landingspagina’s zie je vooral binnen webshops. Ze brengen de bezoeker naar de volgende stap om zo het doen van een aankoop of het ondernemen van een actie te stimuleren. Dergelijke bestemmingspagina’s bevatten vaak ook klantreviews en productbeschrijvingen om de bezoeker van informatie te voorzien én te overtuigen.

Het belang van een landingspagina: alle voordelen op een rij

Waar een goed geoptimaliseerde landingspagina vooral snel resultaten geeft, richten andere pagina’s van een website zich vooral op de lange termijn. Een goede bestemmingspagina is belangrijk om een aantal redenen. In de eerste plaats voor het genereren van leads en conversies. Daarnaast zorgt een landingspagina er ook voor dat je gerichter kunt adverteren omdat je door het binnenhalen van demografische gegevens precies weet waar de interesse van de doelgroep ligt. Welke voordelen heeft een landingspagina nog meer?

  • consumentenvertrouwen: als ondernemer wil je betrouwbaar overkomen. Een goede landingspagina draagt daaraan bij. Bijvoorbeeld door het verschaffen van duidelijke informatie in de vorm van een beschrijving van een dienst of een review van een product. Het is natuurlijk geen geheim dat goede reviews bijdragen aan het vertrouwen dat de consument heeft in jouw onderneming.
  • branding: welke ondernemer wil er geen sterk merk? Een landingspagina moet daardoor aansluiten bij de uiterlijke kenmerken van de website. Hierbij kun je denken aan dezelfde tone-of-voice, maar ook aan de content en stijl. Dit maakt de landingspagina herkenbaar en de identiteit van jouw merk sterker. Consistentie is dus van belang, ook als het gaat om een bestemmingspagina.

Kort samengevat is een geoptimaliseerde landingspagina dus van onmiskenbaar belang als het aankomt op marketingstrategie. Maar waarom is het optimaliseren van bestemmingspagina’s zo belangrijk en hoe kun je dat het beste doen?

Tips voor het optimaliseren van jouw landingspagina

Als ondernemer laat je liever niets aan het toeval over. Dat geldt ook voor jouw landingspagina. Deze pagina moet niet alleen zorgen voor conversie, maar moet ook vindbaar zijn in de zoekmachines. Dit wordt ook wel SEO of Search Engine Optimization genoemd. Daardoor genereer je meer organisch verkeer én conversies.

Een bestemmingspagina SEO vriendelijk maken

Met de onderstaande tips bouw je zelf een SEO vriendelijke landingspagina. Zo weet je zeker dat jouw doelgroep de weg naar jouw website weet te vinden:

Gebruik long-tail zoekwoorden

Zoekwoorden zijn belangrijk als het gaat om zoekmachine optimalisatie. Als je ook de landingspagina SEO vriendelijk wilt bouwen, dan is het verstandig om long-tail zoekwoorden te gebruiken. Dit zijn specifieke en lange keywords. Een voorbeeld van een dergelijk zoekwoord is “SEO vriendelijke landingspagina bouwen” in plaats van “landingspagina bouwen”. Deze laatste is een voorbeeld van een short-tail zoekwoord en brengt over het algemeen meer concurrentie met zich mee. Daarnaast zijn ze prima te integreren binnen een bestemmingspagina omdat deze een gerichte call-to-action bevatten.

Websiteverkeer segmenteren

Eén product kan meerdere doelgroepen hebben. Jouw onderneming heeft dus waarschijnlijk te maken met meerdere soorten verkeer. Natuurlijk wil je deze zo persoonlijk mogelijk aan kunnen spreken en benaderen. Het bouwen van verschillende bestemmingspagina’s is dus een aanrader. Elke groep heeft namelijk zijn eigen specifieke zoekwoorden. Denk aan fietsers of wandelaars die op zoek zijn naar een lichtgewicht regenpak. Beiden vinden ze jouw landingspagina op hun eigen specifieke manier én hebben ze behoefte aan gerichte informatie. Daarnaast dragen meerdere gerichte landingspagina’s bij aan een verbetering van de vindbaarheid en zichtbaarheid binnen de zoekmachines.

Website snelheid verbeteren

Als je een SEO vriendelijke landingspagina wilt bouwen, dan is het ook goed om aandacht te besteden aan de laadsnelheid van de pagina. Een bestemmingspagina die traag of onvolledig laadt, kan voor de consument een reden zijn om door te klikken naar de concurrent waardoor je conversies misloopt. Iets wat je wilt voorkomen natuurlijk. Je kunt bijvoorbeeld nadenken over de lengte van video-content of het formaat van de afbeeldingen die je gebruikt.

Backlinks genereren

Backlinks voorzien jouw landingspagina van verkeer. Ze zijn afkomstig van andere websites en worden door de zoekmachine als waardevol beschouwd. Belangrijk voor de SEO dus. Het is daarbij wel van belang dat de backlinks autoriteit hebben en afkomstig zijn van goed aangeschreven websites. Heb je een bouwbedrijf? Denk dan aan backlinks van websites zoals Gamma of Karwei. Of een blog artikel op een website waar meer artikelen staan met het ontwerp tuin.

Waardevolle content!

Jouw landingspagina voorzien van waardevolle content is van cruciaal belang, Google gaat hier steeds meer de nadruk op leggen. Het moet dan ook te allen tijde uniek zijn. Bezoekers zijn daardoor eerder geneigd om informatie of aanbiedingen te delen met anderen. Uiteraard vergroot dit jouw bereik en plaatsing binnen de zoekmachines, maar het levert je ook meer leads op.

10 tips: landingspagina optimaliseren voor conversies

Een goede bestemmingspagina valt of staat niet alleen met een goede SEO. Ook conversie optimalisatie is belangrijk. Hoe je dat doet? We geven je een aantal tips:

1: Aansprekende koptekst gebruiken

Je krijgt maar één keer de kans voor een goede eerste indruk. Gebruik daarom altijd een treffende en pakkende koptekst die aanspreekt. Deze moet niet alleen de aandacht trekken, maar de bezoeker ook kunnen aanzetten tot het ondernemen van meer actie. Hierbij kun je denken aan het klikken op de “lees meer” knop. De bezoeker spendeert meer tijd op jouw landingspagina wat bijdraagt aan de conversie.

2: Gerelateerde koptekst en meta-titel

Zorg ervoor dat de koptekst van jouw landingspagina (H1) in overeenstemming is met de meta-titel die je gebruikt. Jouw bezoeker heeft namelijk niet voor niets op deze titel geklikt. Doe je dit niet, dan kan de zoekmachine jouw website als misleidend beschouwen waardoor jouw positie daalt. Daarnaast werkt het nadelig voor het imago van jouw onderneming. Met een overeenkomstige H1 en meta-titel laat je de doelgroep weten dat ze op de juiste landingspagina zijn “geland”.

3: Call-to-action bovenaan plaatsen

Een CTA plaats je bij voorkeur bovenaan de pagina. Als je jouw landingspagina wilt optimaliseren voor conversies, moet deze knop het eerste zijn dat de bezoeker ziet. Toch is dat niet altijd zo eenvoudig. Zeker niet als het gaat om mobiele bestemmingspagina’s. Maak in dat geval bij voorkeur gebruik van opvallende iconen zoals bijvoorbeeld pijlen. Ze moeten de lezer overtuigen van het feit dat verder scrollen de moeite waard is.

4: Gebruik richtingaanwjizingen om gebruikers naar je CTA te leiden

Mensen zijn heel visueel ingesteld, als je bijvoorbeeld een pijl naar je CTA knop laat leiden levert dit meer conversie op. Of als je een foto naast je CTA zet die naar je CTA kijkt is de kans groot dat de gebruiker deze richting volgt en ook hierdoor stijgt je conversie percentage.

5: Reviews en testimonials

Eerder spraken we al over hoe reviews van klanten bijdragen aan het consumentenvertrouwen. Overweeg dan ook om deze reviews een prominente plaats te geven op de landingspagina. Het kan een consument nét dat duwtje in de rug geven dat nodig is om de aankoop te voltooien.

6: Gebruik opsommingstekens

Opsommingstekens worden ook wel bullet-points genoemd. Ze stellen je in staat om een overzichtelijke lijst te kunnen maken van datgene je te bieden hebt. Denk daarbij aan de functies van een product, de werkwijze van een dienst of de USP’s van jouw onderneming. Een lijst met opsommingen is eenvoudiger te scannen voor de lezer dan een uitgebreid artikel. Daarnaast blijven de belangrijkste punten langer onthouden.

7: Call-to-action knoppen herhalen

Zeker als jouw landingspagina veel content bevat, is het verstandig om de CTA knop enkele malen te herhalen. Dit kun je tot wel drie keer doen. Een goede verdeling is daarbij cruciaal. Je kunt een call-to-action bijvoorbeeld aan de kop van een tekst plaatsen, gecentreerd in het midden én aan het einde van de bestemmingspagina. Zo blijf je de bezoeker herinneren aan zijn of haar taak, het ondernemen van actie. Het herhalen van CTA’s is goed, maar overdrijf het niet.

8: Maak contactgegevens van het bedrijf zichtbaar

Goed zichtbare contactgegevens van jouw onderneming draagt bij aan consumentenvertrouwen. Hierbij kun je denken aan een formulier waarmee de bezoeker contact kan opnemen bij vragen of opmerkingen. Daarmee laat je zien dat je bereid bent om te helpen waardoor je de doelgroep geruststelt.

9: Video-content overwegen

Video-content is een prima manier om de doelgroep te kunnen bereiken. Niet iedereen heeft zin of tijd om een grote lap tekst door te lezen. Natuurlijk kun je video’s ook in combinatie met tekst gebruiken. Dit verbetert de focus en houdt de aandacht van de bezoeker langer vast. Daarnaast is het goed om ondertiteling te overwegen. Zeker als je weet dat veel mobiele telefoons én desktops op “stil” staan.

10: Maak verschillende duplicate landingspagina’s

Duplicate betekent niet dat je gebruik maakt van meerdere bestemmingspagina’s met dezelfde inhoud. Door elke pagina van een andere kop, CTA of tekst te voorzien, kun je prima testen welke het beste converteert en presteert. Zo ben je altijd zeker van een geoptimaliseerde landingspagina die zijn doel bereikt.

Denk bijvoorbeeld aan de landingspagina's onderaan onze website met:

  • Website laten maken Dongen
  • Website laten maken Tilburg
  • Website laten maken Breda

Dit zijn allemaal landingspagina's die erop gericht zijn om extra bezoekers naar onze website te trekken

Geoptimaliseerde en doelgerichte landingspagina’s bouwen

Nu je precies weet wat een landingspagina is en welke voordelen ze met zich meebrengen, weet je ook dat ze onmisbaar zijn bij het genereren van leads, conversies en doelgerichte online marketing. Een bestemmingspagina zet aan tot het ondernemen van actie én helpt de bezoeker verder in het koopproces. Gelukkig kun je net zoveel landingspagina’s toevoegen en bouwen als je zelf wilt. Het is slim om voor elke doelgroep een aparte bestemmingspagina te maken. Dit doen je aan de hand van demografische gegevens. Zo laat je als ondernemer niets aan het toeval over en kun je profiteren van een perfect geoptimaliseerde landingspagina.