Hoger ranken met je Google Mijn bedrijfspagina?

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

13 krachtige SEO tips voor jouw Google bedrijfspagina: hoger ranken met lokale SEO

Een goede zichtbaarheid binnen Google is belangrijk voor het succes van jouw onderneming. Dit creëer je met website optimalisatie, maar ook door het optimaliseren van jouw bedrijfspagina binnen de zoekmachine. Zeker als je hoger wilt ranken met lokale SEO.

Jouw Google bedrijfspagina zorgt ervoor dat consumenten je kunnen vinden en contact met je op kunnen nemen. De pagina benadrukt de sterke punten van jouw bedrijf vanuit de SERP. Met deze 13 tips voor jouw Google pagina kun je hoger ranken met lokale SEO.

Inhoudsopgave

  1. Account aanmaken bij Google Mijn Bedrijf
  2. Alle velden invullen binnen jouw Google Mijn Bedrijf account
  3. Secuur zijn met contactinformatie
  4. De "over het bedrijf" schrijven
  5. Een categorie kiezen
  6. Service opties selecteren
  7. Foto’s uploaden
  8. Google reviews verkrijgen en gebruiken
  9. Berichten plaatsen op jouw Google bedrijfspagina
  10. Vragen stellen en beantwoorden
  11. Producten en diensten toevoegen
  12. Berichten inschakelen
  13. Bedrijfspagina onderhouden met een goede strategie

Bedrijfspagina: geoptimaliseerd versus niet-geoptimaliseerd

Een geoptimaliseerde bedrijfspagina tikt letterlijk alle boxen aan. Dat wil zeggen; de pagina is compleet ingevuld en bevat alle belangrijke (contact) informatie. Kijk maar eens naar de onderstaande 2 pagina’s. De geoptimaliseerde pagina laat onder andere foto’s, contactinformatie, een website URL en de openingstijden zien. Ook worden veelgestelde vragen beantwoord en kunnen potentiële klanten klantbeoordelingen inzien en lezen.

Google Mijn bedrijf

Waarom is het optimaliseren van jouw Google bedrijfspagina belangrijk?

Met een geoptimaliseerde bedrijfspagina kun jij je onderscheiden van de concurrentie. Dat betekent ook dat consumenten jouw onderneming verkiezen boven die van anderen. Een geoptimaliseerde pagina heeft naast hoger ranken met lokale SEO nog meer voordelen:

1. Betrokkenheid

Steeds vaker raadplegen mensen de zoekmachine zonder een website te bezoeken. Dat komt omdat hun vraag vaak al wordt beantwoord met de informatie binnen de SERPs. Dit is de plek waar ook jouw Google bedrijfspagina wordt getoont. Steeds meer mensen komen met je in contact via jouw Google bedrijfsprofiel in plaats van via de website. Het optimaliseren van de pagina draagt dus ook bij aan de betrokkenheid en de conversies.

2. Lokale ranking verbeteren

Voor het ranken van bedrijfspagina’s houdt het algoritme van Google niet alleen rekening met de nabijheid en relevantie van jouw onderneming. Ook de volledigheid en de kwaliteit van de informatie op de pagina is een belangrijke lokale ranking factor. Als vanzelfsprekend betekent een hogere positie ook meer zichtbaarheid van én betrokkenheid bij jouw bedrijf.

3. Conversies

Een gewoon Google bedrijfsprofiel biedt niet veel mogelijkheden om klanten te werven. Ze kunnen, als ze de naam van jouw bedrijf weten, uitzoeken waar je gevestigd bent en de klantbeoordelingen lezen. Met een geoptimaliseerde bedrijfspagina binnen jouw Google Mijn Bedrijf kunnen klanten je vinden via zoekopdrachten op trefwoorden en zinnen.

Ook kunnen mensen je bellen en de producten of diensten op jouw website bekijken. Met een geoptimaliseerde pagina kunnen klanten ook de veelgestelde vragen lezen of deze zelf stellen. Ook kunnen ze een offerte aanvragen of een afspraak maken. De clicks naar jouw website én andere acties die de klant nderneemt kun je volgen met Google Analytics.

13 tips! Zo kun je jouw Google bedrijfspagina optimaliseren

Als je hoger wilt ranken met lokale SEO is het dus belangrijk dat je beschikt over een geoptimaliseerde bedrijfspagina binnen Google. Wij voorzien je van 13 effectieve tips waarmee je jouw Google bedrijfspagina kunt veranderen in een doelgerichte marketing tool voor het verbeteren van jouw lokale SEO, de Google ranking en de leadgeneratie.

1. Account aanmaken bij Google Mijn Bedrijf

Als je hoger wilt ranken met lokale SEO via jouw bedrijfspagina, is het belangrijk dat je een account hebt of aanmaakt bij Google Mijn Bedrijf. Dit staat namelijk los van jouw bedrijfsprofiel. Jouw profiel gebruik je alleen om toegang te krijgen tot jouw bedrijfspagina.

Zodra je een account hebt aangemaakt, koppelt Google deze aan jouw bedrijfsprofiel. Het creëren van een account is niet moeilijk. Dat doe je snel en eenvoudig via de website Google.com/business. Meld je aan met het Google of Gmail account dat je gebruikt voor jouw bedrijf. Gebruik dus niet jouw persoonlijke Gmail account.

2. Alle velden invullen binnen jouw Google Mijn Bedrijf account

Het is belangrijk dat jouw Google bedrijfspagina zo volledig mogelijk wordt ingevuld. Daardoor kan Google je hoger positioneren in de lokale zoekresultaten. Ook verhoog je hiermee het aantal acties van consumenten die jouw profiel bezoeken. Je kunt ontzettend veel informatie verstrekken. Hieronder zie je een opsomming van de belangrijkste velden.

Deze informatie moet je zo snel als mogelijk invullen:

  • Naam
  • Adres
  • Telefoonnummer
  • Website
  • Openingstijden

Velden die wat meer denkwerk vereisen:

  • Categorie en kenmerken
  • Producten en diensten
  • Over het bedrijf
  • Vragen en antwoorden (deze kun je zelf genereren)

Deze velden zijn doorlopend:

  • Berichten
  • Reviews
  • Vragen en antwoorden (deze kunnen consumenten genereren)

Google mijn bedrijf gegevens invullen

3. Secuur zijn met contactinformatie

De contactinformatie binnen jouw Google bedrijfspagina optimaliseren:

  • De naam van jouw bedrijf moet overeenkomen met de naam die je gebruikt in de realiteit. Het toevoegen van de locatie (tenzij dit onderdeel is van jouw merk) of zoekwoorden wordt door Google gezien als spam. Dit kan een penalty opleveren.
  • Zorg ervoor dat de naam van jouw bedrijf en het adres overeenkomen met andere online vermeldingen. Houd dus één stijl aan. Gebruik je "str." in plaats van "straat?” Voer dit dan overal door. Het algoritme van Google houdt rekening met deze inconsistenties bij het beoordelen van de geloofwaardigheid van jouw bedrijf.
  • Vermeld zowel de reguliere als de bijzondere openingstijden. Bijvoorbeeld tijdens het weekend, de vakanties of gedurende de feestdagen. Dit moedigt klanten aan om jouw bedrijf te bezoeken, maar voorkomt ook negatieve reviews. Bijvoorbeeld omdat een klant voor niets afreist en voor een gesloten deur staat.

4. De "over het bedrijf" schrijven

Je hebt geen invloed op de korte beschrijving die net onder jouw bedrijfsnaam op jouw Google bedrijfspagina verschijnt. Deze omschrijving is afkomstig van Google. Zo wil de zoekmachine de consistentie op het platform bewaken. Dit klinkt als een tegenvaller, maar over het algemeen levert Google accurate en goede omschrijvingen.

Over bedrijf Google Mijn Bedrijf

Waar je wél invloed op hebt is de “over het bedrijf” beschrijving. Deze verschijnt onderaan de Google bedrijfspagina, vlakbij de klantbeoordelingen. Het is belangrijk om dit korte stukje tekst te optimaliseren. Dat kun je het beste doen op de onderstaande manier:

  • Gebruik alle 750 tekens. Plaats de meest belangrijke info in de eerste 250 tekens.
  • Hergebruik de content van de "over ons" pagina op jouw website.
  • Gebruik zoekwoorden die jouw doelgroep regelmatig gebruikt.
  • Herhaal geen informatie die al zichtbaar is op je pagina. Vertel waarin jij je. onderscheidt van de concurrentie én wat klanten leuk vinden aan jouw bedrijf.
  • Voeg géén links of HTML toe.

5. Een categorie kiezen

Het kiezen van een categorie is belangrijk voor het optimaliseren van jouw Google bedrijfspagina voor het verbeteren van de lokale SEO. Hieronder lees je waarom:

  • Zorg ervoor dat je gevonden wordt binnen Discover zoekopdrachten. Ruim 80% van de weergaven van Google bedrijfspagina’s is afkomstig van deze zoekopdrachten. De consument heeft gezocht naar een product of een categorie waarna de pagina van een specifiek bedrijf werd weergegeven.

    Slechts 15% is afkomstig van directe zoekopdrachten. De consument zoekt op de naam of het adres van het bedrijf. Dit geldt vooral voor bedrijven waarvan de naam hun dienst niet aangeeft. (zoals Bol of Coolblue bijvoorbeeld).
  • Benadruk categoriespecifieke functies. Als je een categorie hebt gekozen, stelt Google categoriespecifieke functies beschikbaar. Daarmee kun je jouw bedrijfspagina aantrekkelijker en effectiever maken. Als je een eetcafe hebt, kun je bijvoorbeeld een menu of een reserveringssysteem toevoegen. Deze informatie helpt klanten om te kiezen voor jouw bedrijf in plaats van die van de concurrentie.

Google mijn bedrijf categorie kiezen

Google biedt een vast aantal categorieën. Het is belangrijk om de juiste te kiezen. Op deze manier kun je jouw Google bedrijfspagina optimaliseren met categorieën:

  • Specifiek zijn. Als je een kapsalon hebt, kies dan voor "kapsalon" in plaats van "salon" of “hamburgerrestaurant” in plaats van “restaurant”. Zodra je begint te typen verschijnt er een menu met categorieën waaruit je een keuze kunt maken.
  • Kies secundaire categorieën. Veel bedrijven vallen in meerdere categorieën. Stel jouw primaire categorie in op jouw belangrijkste aanbod. Zoals bijvoorbeeld "hamburgerrestaurant". Kies de aanvullende categorieën die van toepassing zijn. Zoals "hamburgers thuisbezorgd service" of "hamburgers voor vleesliefhebbers" of “
  • Niet overdrijven. Je wilt dat Google je in contact brengt met de mensen die jouw producten of diensten nodig hebben. Kies dus alleen de categorieën die bij jouw aanbod passen. Als je een kapsalon hebt waarin je haren knipt en verft, kies dan alleen voor "haarverzorging" en niet voor "winkel voor haarproducten". Natuurlijk verkoop je wel shampoo, maar dit is geen zelfstandig aanbod van jouw bedrijf.

Houd er ook rekening mee dat Google je kan vragen om jouw bedrijf te verifiëren als je de lijst met categorieën bewerkt of meerdere categorieën toevoegt. Dat doet Google alleen om de consistentie en de nauwkeurigheid op het platform te kunnen blijven waarborgen.

6. Service opties selecteren

Kenmerken zijn niet specifiek voorbehouden voor het Google Mijn Bedrijf platform. Ook andere websites maken hier gebruik van. Google kenmerken zijn zeer effectief. Zoals "voor mensen met krullend haar" of " ook vegan hamburgers". Zoals het onderstaande voorbeeld.

Google mijn bedrijf serviceopties

7. Foto’s uploaden

Het uploaden van foto's naar jouw bedrijfspagina is belangrijk. Dat doe je via het dashboard van jouw Google Mijn Bedrijf account. Let daarbij op de onderstaande 3 dingen:

  • Zorg voor kwaliteit. Iedereen kan foto's toevoegen aan jouw pagina. Dit betekent dat de kwaliteit van de afbeeldingen zal variëren. Door zelf foto’s van hoge kwaliteit toe te voegen, zorg je ervoor dat jouw Google bedrijfspagina er op en top uitziet.
  • Wees actief. Als je regelmatig foto’s toevoegt weet Google dat je actief bezig bent met jouw pagina en deze up-to-date is. Dit heeft een positieve invloed op de ranking.
  • Foto’s in de zoekresultaten. Google innoveert op het gebied van beeldherkenning. De zoekmachine begint met het opnemen van foto's binnen de lokale zoekresultaten.
  • Verhoog de betrokkenheid. Volgens Google is het ruim 40% waarschijnlijker dat klanten een routebeschrijving naar een bedrijf aanvragen als de pagina foto's bevat. Het is 30% meer aannemelijk dat ze doorklikken naar jouw website. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven met meer dan 100 foto's ruim 500% meer telefoontjes ontvingen. Zij kregen 2.700% meer aanvragen voor routebeschrijvingen én 1.000% meer clicks.

Dit betekent natuurlijk niet dat je in één keer honderden foto's aan jouw bedrijfspagina moet toevoegen. Volg de tips om jouw Google bedrijfspagina te optimaliseren met foto’s:

  • Voeg ten minste 1 nieuwe foto toe per week.
  • Gebruik jouw bedrijfslogo voor de thumbnail.
  • Gebruik voor de omslagfoto een foto die staat voor jouw merk. Maak je geen zorgen om het feit dat Google, afhankelijk van de zoekopdracht, diverse foto's weergeeft.
  • Raadpleeg de Google richtlijnen voor de specificaties voor andere algemene foto's. Zorg ervoor dat je foto’s gebruikt van tevreden klanten, afgeronde projecten, foto's van het interieur en de buitenkant van jouw bedrijf én het team waarmee je werkt.
  • Gebruik geen stock foto's of afbeeldingen met effecten of watermerken. Google probeert jouw bedrijf weer te geven zoals het er in de echte wereld uitziet.
  • Gebruik foto’s van hoge kwaliteit met duidelijke afbeeldingen. Zo kom je tegemoet aan de richtlijnen voor zoekresultaten met beeldherkenning.
  • Geef foto's een geotag. Zo weet Google dat je aanwezig bent in jouw regio.
  • Voeg video's toe.
  • Gebruik de Google Street View app om een 360º foto toe te voegen aan jouw pagina.

8. Google reviews verkrijgen en gebruiken

Stel dat je binnen de zoekresultaten een lijst van bedrijven krijgt te zien zoals hieronder afgebeeld. Welke zou jij dan kiezen? Het bedrijf met de 4 sterren of één van de bedrijven zonder beoordelingen?

Google mijn bedrijf reviews

Google weet dat reviews de meest belangrijke invloed hebben op de aankoopbeslissing van consumenten. Dat maakt ze tot een belangrijke ranking factor. Ook zelf ervaar je de impact van de reviews op de ranking. Van de meeste zoekopdrachten, zijn de eerste 3 lokale resultaten degenen met de meeste Google reviews en sterren.

Daarnaast kan Google ook een pagina weergeven in de zoekresultaten. Bijvoorbeeld als de pagina reviews heeft die de betreffende zoekwoorden bevatten. Deze worden dikgedrukt.

Met de onderstaande tips kun je jouw Google bedrijfspagina met reviews optimaliseren waardoor jij je kunt onderscheiden van de concurrentie:

  • Begin met het vragen om beoordelingen aan jouw vaste en terugkerende klanten.
  • Maak het jouw klanten zo gemakkelijk mogelijk met een snelkoppeling voor reviews.
  • Durf te vragen! Ruim 60% van de klanten zal een review schrijven als hiernaar wordt gevraagd. Dit kun je doen via e-mail, sms, social media of een persoonlijk gesprek.
  • Vertel jouw klanten dat reviews niet alleen in jouw voordeel zijn. Ze helpen ook mensen die dezelfde pijnpunten ervaren als zij én de juiste beslissing willen nemen.
  • Gebruik een "klantbeoordelingen" pagina op jouw website. Deze pagina kun je voorzien van een CTA met de vraag om een review achter te laten.
  • Reageer op reviews. Deze feedback stimuleert klanten nog meer om hun mening achter te laten. Daarnaast verbetert het de lokale SEO én voorzie je potentiële klanten van meer informatie over jouw bedrijf.
  • Geen lokkertjes! Houd er rekening mee dat je het schrijven van reviews niet stimuleert met kortingen of cadeautjes. Dit is namelijk niet toegestaan.

9. Berichten plaatsen op jouw Google bedrijfspagina

Net als bij social media platformen, kun je ook jouw Google bedrijfspagina voorzien van berichten. Bijvoorbeeld over aankomende evenementen, nieuwe producten of aanbiedingen.

De berichten kun je maken in het dashboard van Google Mijn Bedrijf. Ze worden weergegeven in het “updates”gedeelte. Deze bevindt zich onderaan jouw bedrijfspagina.

Deze berichten kunnen prominenter worden weergegeven op basis van een zoekopdracht.

Dit is waarom het plaatsen van berichten belangrijk is bij het optimaliseren van jouw pagina:

  • Berichten verhogen het aantal acties van mensen die jouw bedrijfspagina bezoeken.
  • Als je consistent berichten plaatst, voorzie je Google van positieve ranking signalen. Dat werkt hetzelfde als het regelmatig toevoegen van foto’s aan jouw bedrijfspagina.
  • Consumenten hebben een grotere lees intentie binnen zoekmachines dan op andere platformen zoals social media. De kans dat ze jouw berichten bekijken is dus groter.
  • Consumenten kunnen jouw bedrijfspagina volgen en een bericht ontvangen. Bijvoorbeeld zodra jij een nieuwe post of een update plaatst.

Met deze tips kun je jouw Google bedrijfspagina optimaliseren met berichten:

  • Post regelmatig. Niet alleen om ranking signalen naar Google te sturen, maar ook omdat bepaalde berichttypen om de 7 dagen verlopen.
  • Gebruik posts met evenementen en aanbiedingen voor campagnes met een tijdlijn. Je kunt een datumbereik instellen. De berichten blijven live gedurende de tijdlijn.
  • Voorzie elk bericht van links en een CTA

10. Vragen stellen en beantwoorden

Sommige websites hebben naast de productbeschrijving en klantbeoordelingen, ook een sectie voor vragen en antwoorden. Ook Google biedt deze functie voor jouw bedrijfspagina.

Google mijn bedrijf vragen stellen en beantwoorden

Het antwoord op deze vragen kan voor de consument een reden zijn om te kiezen voor jouw bedrijf. Het is ontzettend belangrijk om dit gedeelte te optimaliseren. Op jouw bedrijfspagina kan iedereen namelijk een vraag stellen én beantwoorden. Dat betekent ook dat je te maken kunt krijgen met onjuiste informatie. Kijk maar eens naar het voorbeeld hieronder:

De vraag en antwoord functie van jouw bedrijfspagina kun je niet uitschakelen. Gelukkig zijn er wel doeltreffende manieren waarmee je dit kunt optimaliseren:

  • Stel notificaties in. Zo blijf je op de hoogte blijft van de vragen en antwoorden die op jouw Google bedrijfspagina worden geplaatst door consumenten.
  • Zet je eigen vraag en antwoord sectie op. Maak een lijst van de meest gestelde vragen die jouw bedrijf ontvangt. Vervolgens kun je ze stellen en beantwoorden. Zo kun je jouw bedrijfspagina updaten. Dit is niet in strijd met de voorwaarden van Google. Sterker nog, de Google zoekmachine moedigt dit juist aan.
  • Gebruik zoekwoorden. Vragen en antwoorden die zoekwoorden bevatten, kunnen de ranking van jouw bedrijfspagina voor dat zoekwoord verbeteren. Houd jouw zoekwoorden strategie dus in gedachten als je vragen en antwoorden toevoegt. Gebruik ze organisch en natuurlijk. Zo kun je keyword stuffing voorkomen.

Door jouw vraag en antwoord sectie te controleren en te vullen, zorg je voor nauwkeurige informatie en kun je de sterke punten van jouw bedrijf uitlichten voor de consument.

11. Producten en diensten toevoegen

Het toevoegen van producten en diensten is vooral heel doeltreffend als jouw bedrijfsnaam niet duidelijk maakt welk aanbod je hebt. Door dit gedeelte in te vullen voorzie je de pagina van content die je helpt om nog beter te scoren bij relevante zoekopdrachten.

Als je producten en diensten gaat toevoegen, vermeld dan de naam van het product, de beschrijving en de prijs. De volledige productomschrijving wordt weergegeven zodra iemand op het product klikt. Google kan ook linken naar jouw producten vanuit de categorie sectie.

12. Berichten inschakelen

Met deze functie hebben consumenten de mogelijkheid om rechtstreeks vanuit de Google bedrijfspagina een tekstbericht naar jouw telefoon te sturen. Dit is voor consumenten een geweldige kans om eenvoudig met jouw in contact te komen. Zeker als je weet dat ruim 80% van de mobiele gebruikers hun telefoon gebruiken voor lokale zoekopdrachten.

Selecteer “berichten” in jouw Google Mijn Bedrijf dashboard om ze in te schakelen. Daarna heb je de mogelijkheid om dit te installeren via Google Play of de Apple App Store.

  • Maak je geen zorgen over de weergave van jouw persoonlijke telefoonnummer. Je gebruikt namelijk een ander telefoonnummer via de Allo app van Google.
  • Zorg ervoor dat je notificaties voor berichten instelt. Dat kun je doen in jouw Google Mijn Bedrijf dashboard. Ga naar instellingen en selecteer "Berichten van klanten".

13. Jouw bedrijfspagina onderhouden met een goede strategie

Jouw Google bedrijfspagina opzetten en bijhouden is géén eenmalige taak. Het is een geweldige tool voor lokale SEO die voortdurend actie vereist. Alleen op deze manier kun je jouw lokale online aanwezigheid vergroten én van de voordelen profiteren. De taken zijn:

  • Het bijwerken van informatie
  • Het wekelijks publiceren van berichten en foto’s
  • De bedrijfspagina voorzien van een constante stroom van reviews
  • Monitoren van en reageren op reviews
  • Up to date blijven van nieuwe functies voor een optimale bruikbaarheid

Net als dat het geval is met elke andere SEO strategie, moet ook jouw Google Mijn Bedrijf strategie gericht zijn op het verstrekken van zoveel mogelijk informatie over jouw bedrijf. Niet alleen op jouw pagina, maar ook in de bronnen die Google gebruikt om de pagina te vullen.

Zoals jouw website, het profiel van beoordelingswebsites en jouw social media account.

We weten niet elke specifieke ranking factor. Wel weten we wat hun doel is. Dat is het in contact brengen van consumenten met het bedrijf dat het beste voldoet aan hun behoeften, door middel van gedetailleerde en betrouwbare informatie. Geef jouw bedrijfspagina nauwkeurig weer en zorg voor onderhoud. Zo kun je hoger ranken met lokale SEO.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81