Een goede zichtbaarheid binnen Google is belangrijk voor het succes van jouw onderneming. Dit creëer je met website optimalisatie, maar ook door het optimaliseren van jouw bedrijfspagina binnen de zoekmachine. Zeker als je hoger wilt ranken met lokale SEO.
Jouw Google bedrijfspagina zorgt ervoor dat consumenten je kunnen vinden en contact met je op kunnen nemen. De pagina benadrukt de sterke punten van jouw bedrijf vanuit de SERP. Met deze 13 tips voor jouw Google pagina kun je hoger ranken met lokale SEO.
Een geoptimaliseerde bedrijfspagina tikt letterlijk alle boxen aan. Dat wil zeggen; de pagina is compleet ingevuld en bevat alle belangrijke (contact) informatie. Kijk maar eens naar de onderstaande 2 pagina’s. De geoptimaliseerde pagina laat onder andere foto’s, contactinformatie, een website URL en de openingstijden zien. Ook worden veelgestelde vragen beantwoord en kunnen potentiële klanten klantbeoordelingen inzien en lezen.
Met een geoptimaliseerde bedrijfspagina kun jij je onderscheiden van de concurrentie. Dat betekent ook dat consumenten jouw onderneming verkiezen boven die van anderen. Een geoptimaliseerde pagina heeft naast hoger ranken met lokale SEO nog meer voordelen:
Steeds vaker raadplegen mensen de zoekmachine zonder een website te bezoeken. Dat komt omdat hun vraag vaak al wordt beantwoord met de informatie binnen de SERPs. Dit is de plek waar ook jouw Google bedrijfspagina wordt getoont. Steeds meer mensen komen met je in contact via jouw Google bedrijfsprofiel in plaats van via de website. Het optimaliseren van de pagina draagt dus ook bij aan de betrokkenheid en de conversies.
Voor het ranken van bedrijfspagina’s houdt het algoritme van Google niet alleen rekening met de nabijheid en relevantie van jouw onderneming. Ook de volledigheid en de kwaliteit van de informatie op de pagina is een belangrijke lokale ranking factor. Als vanzelfsprekend betekent een hogere positie ook meer zichtbaarheid van én betrokkenheid bij jouw bedrijf.
Een gewoon Google bedrijfsprofiel biedt niet veel mogelijkheden om klanten te werven. Ze kunnen, als ze de naam van jouw bedrijf weten, uitzoeken waar je gevestigd bent en de klantbeoordelingen lezen. Met een geoptimaliseerde bedrijfspagina binnen jouw Google Mijn Bedrijf kunnen klanten je vinden via zoekopdrachten op trefwoorden en zinnen.
Ook kunnen mensen je bellen en de producten of diensten op jouw website bekijken. Met een geoptimaliseerde pagina kunnen klanten ook de veelgestelde vragen lezen of deze zelf stellen. Ook kunnen ze een offerte aanvragen of een afspraak maken. De clicks naar jouw website én andere acties die de klant nderneemt kun je volgen met Google Analytics.
Als je hoger wilt ranken met lokale SEO is het dus belangrijk dat je beschikt over een geoptimaliseerde bedrijfspagina binnen Google. Wij voorzien je van 13 effectieve tips waarmee je jouw Google bedrijfspagina kunt veranderen in een doelgerichte marketing tool voor het verbeteren van jouw lokale SEO, de Google ranking en de leadgeneratie.
Als je hoger wilt ranken met lokale SEO via jouw bedrijfspagina, is het belangrijk dat je een account hebt of aanmaakt bij Google Mijn Bedrijf. Dit staat namelijk los van jouw bedrijfsprofiel. Jouw profiel gebruik je alleen om toegang te krijgen tot jouw bedrijfspagina.
Zodra je een account hebt aangemaakt, koppelt Google deze aan jouw bedrijfsprofiel. Het creëren van een account is niet moeilijk. Dat doe je snel en eenvoudig via de website Google.com/business. Meld je aan met het Google of Gmail account dat je gebruikt voor jouw bedrijf. Gebruik dus niet jouw persoonlijke Gmail account.
Het is belangrijk dat jouw Google bedrijfspagina zo volledig mogelijk wordt ingevuld. Daardoor kan Google je hoger positioneren in de lokale zoekresultaten. Ook verhoog je hiermee het aantal acties van consumenten die jouw profiel bezoeken. Je kunt ontzettend veel informatie verstrekken. Hieronder zie je een opsomming van de belangrijkste velden.
Deze informatie moet je zo snel als mogelijk invullen:
Velden die wat meer denkwerk vereisen:
Deze velden zijn doorlopend:
De contactinformatie binnen jouw Google bedrijfspagina optimaliseren:
Je hebt geen invloed op de korte beschrijving die net onder jouw bedrijfsnaam op jouw Google bedrijfspagina verschijnt. Deze omschrijving is afkomstig van Google. Zo wil de zoekmachine de consistentie op het platform bewaken. Dit klinkt als een tegenvaller, maar over het algemeen levert Google accurate en goede omschrijvingen.
Waar je wél invloed op hebt is de “over het bedrijf” beschrijving. Deze verschijnt onderaan de Google bedrijfspagina, vlakbij de klantbeoordelingen. Het is belangrijk om dit korte stukje tekst te optimaliseren. Dat kun je het beste doen op de onderstaande manier:
Het kiezen van een categorie is belangrijk voor het optimaliseren van jouw Google bedrijfspagina voor het verbeteren van de lokale SEO. Hieronder lees je waarom:
Google biedt een vast aantal categorieën. Het is belangrijk om de juiste te kiezen. Op deze manier kun je jouw Google bedrijfspagina optimaliseren met categorieën:
Houd er ook rekening mee dat Google je kan vragen om jouw bedrijf te verifiëren als je de lijst met categorieën bewerkt of meerdere categorieën toevoegt. Dat doet Google alleen om de consistentie en de nauwkeurigheid op het platform te kunnen blijven waarborgen.
Kenmerken zijn niet specifiek voorbehouden voor het Google Mijn Bedrijf platform. Ook andere websites maken hier gebruik van. Google kenmerken zijn zeer effectief. Zoals "voor mensen met krullend haar" of " ook vegan hamburgers". Zoals het onderstaande voorbeeld.
Het uploaden van foto's naar jouw bedrijfspagina is belangrijk. Dat doe je via het dashboard van jouw Google Mijn Bedrijf account. Let daarbij op de onderstaande 3 dingen:
Dit betekent natuurlijk niet dat je in één keer honderden foto's aan jouw bedrijfspagina moet toevoegen. Volg de tips om jouw Google bedrijfspagina te optimaliseren met foto’s:
Stel dat je binnen de zoekresultaten een lijst van bedrijven krijgt te zien zoals hieronder afgebeeld. Welke zou jij dan kiezen? Het bedrijf met de 4 sterren of één van de bedrijven zonder beoordelingen?
Google weet dat reviews de meest belangrijke invloed hebben op de aankoopbeslissing van consumenten. Dat maakt ze tot een belangrijke ranking factor. Ook zelf ervaar je de impact van de reviews op de ranking. Van de meeste zoekopdrachten, zijn de eerste 3 lokale resultaten degenen met de meeste Google reviews en sterren.
Daarnaast kan Google ook een pagina weergeven in de zoekresultaten. Bijvoorbeeld als de pagina reviews heeft die de betreffende zoekwoorden bevatten. Deze worden dikgedrukt.
Met de onderstaande tips kun je jouw Google bedrijfspagina met reviews optimaliseren waardoor jij je kunt onderscheiden van de concurrentie:
Net als bij social media platformen, kun je ook jouw Google bedrijfspagina voorzien van berichten. Bijvoorbeeld over aankomende evenementen, nieuwe producten of aanbiedingen.
De berichten kun je maken in het dashboard van Google Mijn Bedrijf. Ze worden weergegeven in het “updates”gedeelte. Deze bevindt zich onderaan jouw bedrijfspagina.
Deze berichten kunnen prominenter worden weergegeven op basis van een zoekopdracht.
Dit is waarom het plaatsen van berichten belangrijk is bij het optimaliseren van jouw pagina:
Met deze tips kun je jouw Google bedrijfspagina optimaliseren met berichten:
Sommige websites hebben naast de productbeschrijving en klantbeoordelingen, ook een sectie voor vragen en antwoorden. Ook Google biedt deze functie voor jouw bedrijfspagina.
Het antwoord op deze vragen kan voor de consument een reden zijn om te kiezen voor jouw bedrijf. Het is ontzettend belangrijk om dit gedeelte te optimaliseren. Op jouw bedrijfspagina kan iedereen namelijk een vraag stellen én beantwoorden. Dat betekent ook dat je te maken kunt krijgen met onjuiste informatie. Kijk maar eens naar het voorbeeld hieronder:
De vraag en antwoord functie van jouw bedrijfspagina kun je niet uitschakelen. Gelukkig zijn er wel doeltreffende manieren waarmee je dit kunt optimaliseren:
Door jouw vraag en antwoord sectie te controleren en te vullen, zorg je voor nauwkeurige informatie en kun je de sterke punten van jouw bedrijf uitlichten voor de consument.
Het toevoegen van producten en diensten is vooral heel doeltreffend als jouw bedrijfsnaam niet duidelijk maakt welk aanbod je hebt. Door dit gedeelte in te vullen voorzie je de pagina van content die je helpt om nog beter te scoren bij relevante zoekopdrachten.
Als je producten en diensten gaat toevoegen, vermeld dan de naam van het product, de beschrijving en de prijs. De volledige productomschrijving wordt weergegeven zodra iemand op het product klikt. Google kan ook linken naar jouw producten vanuit de categorie sectie.
Met deze functie hebben consumenten de mogelijkheid om rechtstreeks vanuit de Google bedrijfspagina een tekstbericht naar jouw telefoon te sturen. Dit is voor consumenten een geweldige kans om eenvoudig met jouw in contact te komen. Zeker als je weet dat ruim 80% van de mobiele gebruikers hun telefoon gebruiken voor lokale zoekopdrachten.
Selecteer “berichten” in jouw Google Mijn Bedrijf dashboard om ze in te schakelen. Daarna heb je de mogelijkheid om dit te installeren via Google Play of de Apple App Store.
Jouw Google bedrijfspagina opzetten en bijhouden is géén eenmalige taak. Het is een geweldige tool voor lokale SEO die voortdurend actie vereist. Alleen op deze manier kun je jouw lokale online aanwezigheid vergroten én van de voordelen profiteren. De taken zijn:
Net als dat het geval is met elke andere SEO strategie, moet ook jouw Google Mijn Bedrijf strategie gericht zijn op het verstrekken van zoveel mogelijk informatie over jouw bedrijf. Niet alleen op jouw pagina, maar ook in de bronnen die Google gebruikt om de pagina te vullen.
Zoals jouw website, het profiel van beoordelingswebsites en jouw social media account.
We weten niet elke specifieke ranking factor. Wel weten we wat hun doel is. Dat is het in contact brengen van consumenten met het bedrijf dat het beste voldoet aan hun behoeften, door middel van gedetailleerde en betrouwbare informatie. Geef jouw bedrijfspagina nauwkeurig weer en zorg voor onderhoud. Zo kun je hoger ranken met lokale SEO.