Advertentierelevantie is een van de belangrijkste manieren om meer verkopen uit je Google Ads advertenties te halen. Een manier om je Google Ads advertenties relevanter te maken is door de plaatsnaam van de gebruiker toe te voegen aan je advertentietekst.
Hieronder vind je enkele voorbeelden van Google Ads advertenties die slim gebruik maken van plaatsnamen of steden in advertentieteksten of koppen.
Het grootste voordeel van plaatsnamen in Google advertenties is de relevantie waardoor je advertentie meer opvalt en een hogere CTR heeft. Hoe beter jouw advertentie aansluit bij je doelgroep des te groter de kans dat iemand op de advertentie klikt. Als iemand bijvoorbeeld zoekt op de zoekterm: "Zonnepanelen laten plaatsen". En je ziet 3 advertenties met: "Zonnepanelen laten plaatsen" tevoorschijn komen en één advertentie met: "Zonnepanelen laten plaatsen in [plaatsnaam]?" Dan trekt de advertentie met hierin de plaatsnaam waarin je woont waarschijnlijk veel eerder geneigd te klikken dan de overige drie advertenties.
Als je in Google Ads aangeeft dat je wilt adverteren op een bepaalde regio (bijvoorbeeld Tilburg) dan neemt Google dit heel breed. Standaard zal Google je advertentie ook aan mensen laten zien die werken in Tilburg of met enige regelmaat in Tilburg zijn. Maar ook aan mensen die bijvoorbeeld wonen in een andere stad wonen maar een aantal keer hebben gezocht op een zoekterm in combinatie met Tilburg.
Je kunt Google Ads ook zo instellen dat je advertentie echt alleen getoond wordt aan mensen die uit de plaats of gebied wonen dat je wilt targetten. Dit doe je door in Google Ads naar je campagne instellingen te gaan en vervolgens naar: "Locaties". Daarna kun je extra locatie instellingen kiezen door op: "Locatie-opties" te klikken.
Doordat elke plaatsnaam een andere lengte heeft kan het zijn dat de totale lengte van je advertentietekst of kop te lang wordt om weergegeven te worden. Je kunt een vervangende tekst opgeven die getoond wordt als de tekst te lang wordt, als je dit niet doet wordt er niets getoond.
Er zijn twee verschillende methodes om plaatsnamen toe te voegen. De oude methode is door middel van een XML lijst (deze methode raad ik aan niet meer te gebruiken). Of de nieuwe methode genaamd: "Dynamic Location Insertion".
Bij de oude methode moest je een CSV feed uploaden in je Google Ads account onder: "Tools en instellingen" en vervolgens bij: "Bedrijfsgegevens" een feed te uploaden met plaatsnamen, postcodes, landcodes en targetlocaties. Omdat dit een vrij omslachtig proces was is er voortaan een nieuwe methode.
Dynamic wat hoor ik je denken? Geen zorgen het is eenvoudiger dan het klinkt;) Met deze nieuwe methode kun je op een eenvoudige manier plaatsnamen toevoegen aan je advertentieteksten of -koppen.
Door de onderstaande code in je advertentietekst of koppen te plaatsen zal Google deze automatisch vervangen door de locatie van de gebruiker of interesse locatie (afhankelijk van de instelling die hierboven omschreven staat).
{LOCATION(City)}
Optioneel kun je nog een default tekst toevoegen die wordt getoond als de plaatsnaam te lang wordt door onderstaande code te gebruiken (vervang Rijen door de plaats of tekst die je als alternatief weer wilt geven):
{LOCATION(City):Rijen}
Voeg alleen plaatsnamen toe aan je advertenties als je daarmee de gebruiker ook écht extra relevantie biedt. Is jou bedrijf niet actief in een bepaalde regio? Dan is het weggegooid geld om in deze regio te adverteren of de advertentieteksten hierop aan te passen. Heb je hulp nodig? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor het uitbesteden van je Google Ads campagnes.