CTR (Click Through Rate)

CTR staat voor Click Through Rate en staat voor het percentage van aantal klikken op je getoonde advertentie impressies. Je kunt de CTR berekenen met behulp van de volgende formule:

CTR = (aantal kliks / aantal advertentie vertoningen) * 100

Stel; je hebt 500 kliks en je advertentie is 25.000 keer vertoond, de CTR van deze campagne is

(500 / 2500) * 100 = 2%

Wat is de gemiddelde CTR?

De gemiddelde CTR varieert van de branche waarin je actief bent of het advertentienetwerk dat je gebruikt.

Schattingen gemiddelde CTR:

  • Zoeknetwerk (2%)
  • Display en Social Ads (tussen de 0,5 en 1%)

Waarom is je CTR belangrijk?

CTR geeft je een goede indicatie of je de juiste doelgroep aan het targetten bent. Een lage CTR kan betekenen dat je advertentie aan de verkeerde doelgroep getoond wordt. Mensen hebben geen interesse in je advertentie en klikken simpelweg niet door.

Heeft je CTR invloed op SEO?

De ranking van je website in Google is deels gebaseerd op je CTR. Als je een hoge CTR behaald én gebruikers blijven een tijdje op je website en/of bekijken meerdere pagina's, dan is dit een indicatie voor Google dat de gebruiker heeft kunnen vinden waar hij naar op zoek was. En heeft dit een positieve invloed op je Google ranking. 

De gemiddelde CTR per Google positie varieert ook enorm, het zal je niets verbazen dat de nummer één positie een hogere CTR heeft dan nummer 2 en 3. Maar wat zijn de percentages precies?

  • Positie 1 (43,3%)
  • Positie 2 (37,3%)
  • Positie 3 (29,9%)
  • Positie 4 (19,4%)
  • Positie 5 (10,9%)
  • Positie 6 (10%)
  • Positie 7 (5,3%)
  • Positie 8 (4,1%)
  • Positie 9 (4,1%)
  • Positie 10 (3,1%)
* het totaal percentage is groter dan 100% omdat een gebruiker vaak meer dan één link aanklikt.

Mis niets!

Wil je op de hoogte blijven van de laatste trends en ontwikkeling op SEO en online marketing gebied? Vul dan onderstaand formulier in en ontvang altijd als eerste onze nieuwste blogs.

Marketing door