Content marketing is een strategie die wordt gebruikt voor het aantrekken van website bezoekers. Het wordt ook toegepast voor het creëren van engagement en naamsbekendheid. Dit kan worden gerealiseerd door het ontwikkelen en verspreiden van content onder zowel bestaande als potentiële klanten. Daarvoor kunnen verschillende soorten content worden gebruikt. Zoals relevante artikelen, blogs, podcasts, social media posts of videocontent. De content die wordt verspreid moet waardevol zijn voor de lezer. Op deze manier zorgt content marketing voor de naamsbekendheid en de leads die je nodig hebt.
Content marketing is een bewezen marketingstrategie. Statistieken wijzen uit dat websites die gebruik maken van een blog tot ruim 65% meer leads ontvangen. De blogs zorgen voor meer organische bezoekers. Door gebruik te maken van een lead magnet, kunnen deze bezoekers eenvoudiger worden omgezet naar betalende klanten.
Bewezen is ook dat bezoekers eerst verschillende soorten content lezen voordat er een contactmoment plaatsvindt. Dat geldt voor bijna 50% van de kopers. Ook wijzen analyses uit dat content marketing de groei bevorderd. Dat kan oplopen tot wel 30%. Ruim 70% ziet de betrokkenheid van zijn klanten én het aantal leads toenemen door content marketing.
Content marketing werkt alleen wanneer het effectief en consistent wordt ingezet. In elke fase van de koopcyclus moet de potentiële klant kunnen beschikken over de juiste content. Content marketing is belangrijk van bewustwording tot aan het overwegen van een aankoop.
Wil je weten hoe content marketing precies werkt? Wij geven je een aantal voorbeelden.
In deze fase moet de content vooral gericht zijn op het probleem of de vraag waar de potentiële klant mee zit. Beschrijf de obstakels en uitdagingen waar ze mee te maken hebben. Verspreid content die informatie en waardevol is. Zoals bijvoorbeeld “Jouw pup zindelijk maken in 5 eenvoudige stappen.” Content die je in deze fase kunt gebruiken:
Ook in de overwegingsfase is content marketing belangrijk. Dit keer kun je relevante adviezen of informatie subtiel combineren met de producten of diensten die je aanbiedt. Je kunt de lezer vertellen over welke benodigdheden handig zijn bij het opvoeden van een pup. Hoe je ze gebruikt, aan welke kenmerken ze moeten voldoen en waar je op moet letten. Zoals bijvoorbeeld “5 onmisbare producten tijdens de zindelijkheidstraining van pups.”
Zeker in de eindfase van de koopcyclus is content marketing van belang. In deze fase wil je jouw producten of diensten aanprijzen, maar vertel je de potentiële klant ook waarom ze dat het beste bij jou kunnen doen. Zet jouw expertise in de spotlights in plaats van jouw producten. Ook in deze fase is de juiste content belangrijk. Het moet de laatste stimulans zijn die aanzet tot het doen van een aankoop. Content die je in deze fase kunt gebruiken:
Bepaal wie je publiek is. Zo kun je content creëren dat aansluit op de persoonlijke interesses. Heb je verschillende buyer personas of doelgroepen? Kies er dan één of twee.
Welk type content je wilt gebruiken is afhankelijk van de verkoopfase. Dit kan een video zijn, maar ook een blog, een nieuwsbrief, social media post of een checklist.
Bepaal wie de content gaat schrijven. Ben je daar zelf bedreven genoeg in of laat je dit liever over aan een professional? Vergeet zeker niet om gebruik te maken van proofreading.
Je verspreidt de gemaakte content op de plaats waar jouw publiek zich bevindt. Je kunt de content op een website of social media plaatsen, maar natuurlijk ook via e-mail versturen.
Content marketing is alleen effectief wanneer je hier consistent mee bezig bent. Maak dus een schema dat past bij jouw doelgroep, budget en tijdsmogelijkheden.