Een lead magnet (ook wel weggever genoemd) is een gratis product of dienst die een bezoeker of potentiële klant krijgt in ruil voor contactgegevens. Zoals bijvoorbeeld een e-mailadres of naw-gegevens. Een lead magnet kan naast een product ook een dienst of waardevolle informatie zijn. Denk daarbij aan een proefabonnement, een proefmonster of een e-book. Het doel van een lead magnet is het creëren van leads en betalende klanten. Feitelijk gezien wordt een bezoeker of potentiële klant dus beloond voor zijn engagement. Ze zijn een belangrijk onderdeel van leadgeneratie.
Lead magnets vind je vaak terug op een landingspagina. Dit is de pagina waarnaar je verkeer stuurt dat afkomstig is van verschillende bronnen. Zoals een campagne of advertentie. Een bezoeker of klant schrijft zich vervolgens in voor een nieuwsbrief of een proefabonnement. Dit kan bijvoorbeeld ook het ontvangen van een proefmonster of gratis product zijn. In ruil daarvoor ontvangt de bezoeker iets dat gratis is. Een lead magnet dus.
De verkregen gegevens worden gebruikt om betalende klanten te kunnen maken van bezoekers. Bijvoorbeeld door het doen van persoonlijke aanbiedingen via e-mail.
Er zijn ontzettend veel voorbeelden van lead magnets. Het invullen van een formulier in ruil voor gratis informatie is de meest voorkomende. De bezoeker laat zijn gegevens achter voor het verkrijgen van waardevolle informatie. Zoals een koopgids, een uitgebreide handleiding voor een product of een e-book met handige tips. Enquêtes, quizzen en prijzen zijn ook een voorbeeld van lead magnets. De uitkomst van de quiz of enquête wordt digitaal verzonden wanneer de bezoeker zijn of haar e-mailadres heeft achtergelaten. Ook gratis verzenden of een eenmalige korting in ruil voor persoonlijke gegevens wordt gezien als een lead magnet.
Een lead magnet kan ook een stuk waardevolle tekst zijn. Bijvoorbeeld met handige tips of instructies die anders niet beschikbaar zijn. Bijvoorbeeld in de vorm van een blog. Een case study, koopgids of een rapport. Je kunt ook video content aanbieden in ruil voor persoonlijke gegevens. Zoals bijvoorbeeld een online cursus of een tutorial. De content moet in elk geval meerwaarde bieden. Het moet bijvoorbeeld ingaan op de problemen die de klant mogelijk ervaart. Je kunt de lead magnet verwerken in een knop of een pop-up venster. Zodra het e-mailadres is ingevuld, kan de informatie direct online worden toegezonden.
Ook een quiz of enquête kan worden gebruikt als lead magnet. Door het aanbieden van quizzen kun je op een eenvoudige manier persoonlijke informatie verzamelen. De uitkomst van de quiz krijgt de gebruiker in handen na het invullen van het e-mailadres. Dit e-mailadres kun je vervolgens ook gebruiken voor het versturen van persoonlijke content of aanbiedingen. Afgestemd op de antwoorden die in de quiz zijn gegeven.
Door het aanbieden van een enquête laat je weten dat de mening van jouw doelgroep belangrijk voor je is. In ruil voor hun mening en gegevens, ontvangen ze gratis waardevolle informatie dat gerelateerd is aan het onderwerp van de enquête en hun interesses.
Ook gratis advies van een expert kun je aanbieden als lead magnet. Jij bent immers degene met branchekennis. Je kunt bezoekers bijvoorbeeld voorzien van gratis professioneel advies in de vorm van een e-book of PDF-document. Rechtstreeks persoonlijke tips en advies sturen via e-mail kan natuurlijk ook. Je kunt dit proces tevens automatiseren. Het levert je in elk geval hoogwaardige leads op die kunnen resulteren in een verkoop of betalende klant.
Een product dat zichzelf verkoopt is de snelste en meest effectieve manier naar terugkerende betalende klanten. Werk daarom met gratis testproducten of proefmonsters. De bezoeker hoeft daarvoor alleen maar een formulier met gegevens in te vullen. Wanneer het product bevalt is de kans groot dat er een bestelling wordt geplaatst. In elk geval voorzie je de gebruiker met deze lead magnet van een fijne ervaring met jouw product. Dat kan weer leiden tot positieve recensies en een toename in het aantal verkopen.
Als je een webshop hebt, is het aanbieden van een demo ook een uitstekende lead magnet. Bijvoorbeeld wanneer je een product verkoopt waarvan de gebruiksaanwijzing of handleiding ingewikkeld is. Je kunt de demo bijvoorbeeld aanbieden in de vorm van een video. Deze verstuur je via e-mail wanneer de bezoeker zijn of haar e-mailadres achterlaat. Je kunt ook kiezen voor een lead magnet met een meer persoonlijke aanpak. Zo kun je de bezoeker of geïnteresseerde bijvoorbeeld voorzien van een demonstratie via de chatfunctie. Uiteraard op een tijdstip naar keuze. Een aanpak die ook voor meer betrokkenheid zorgt.
Ook prijsvragen zijn uitstekende lead magnets voor een webshop. De prijs kan een service zijn, maar natuurlijk ook een product. Om deel te kunnen nemen aan de prijsvraag moet de bezoeker het e-mailadres achterlaten. De winnaar wordt natuurlijk via e-mail bekendgemaakt. Weggeefacties hebben ook het vermogen om viraal te gaan via social media kanalen. Het levert dus ook direct wat meer naamsbekendheid op.
Een lead magnet voor een webshop kan ook een persoonlijke aanbieding of een kortingscode zijn. Biedt bezoekers bijvoorbeeld 10% korting aan op hun aankoop, wanneer zij zich inschrijven voor de nieuwsbrief. Met deze lead magnets kun je bezoekers ook verleiden tot het achterlaten van gegevens in ruil voor coupons of persoonlijke kortingen. Bijvoorbeeld wanneer zij ook kunnen aangeven in welke producten ze interesse hebben.