Uitfaseren

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat betekent uitfaseren of phase out?

Uitfaseren betekent het geleidelijk uit de verkoop nemen van een product omdat er binnen afzienbare tijd een nieuwe versie wordt gelanceerd. Zo wordt Google Universal Analytics bijvoorbeeld uitgefaseerd door Google Analytics 4. In de phase out periode is het product vaak nog wel verkrijgbaar. Simpelweg om de reden dat er nog voorraad beschikbaar is. Zoals in de magazijnen van wederverkopers. Hoewel het productieproces wordt stilgelegd, kan het bestaande product niet direct worden vervangen. Dit proces noemen we uitfaseren.

Kostenefficiëntie en schalen

Het productieproces van producten of diensten, zoals Google Universal Analytics, kent een begintijd (ramp up) en een eindtijd (wind down). Tijdens de begintijd wordt de productie opgeschaald. Deze loopt langzaam af en komt teneinde gedurende de wind down periode.

Deze periode wordt veelal bepaald door de markt. Bijvoorbeeld op basis van de vraag naar een product of dienst én de belangen daarvan. Voordat een product wordt uitgefaseerd, wordt er ook een exacte einddatum gesteld voor de technische ondersteuning. Daarbij kun je denken aan de reparatie- of update mogelijkheden voor fysieke of digitale producten.

De eindtijd wordt ruim genomen. De consument kan dus nog lange tijd gebruik maken van de ondersteuning voor het betreffende product. Bijvoorbeeld wanneer het gaat om de software voor computers. Na enkele jaren is de ondersteuning, zoals updates voor online veiligheid, niet meer beschikbaar. Deze volledige uitfasering wordt end of life genoemd.

Uitfaseren draagt bij aan de klanttevredenheid

Uitfaseren draagt ook bij aan de klanttevredenheid. Met dit proces wordt voorkomen dat de consument op dinsdag een oud product koopt, terwijl de nieuwe versie woensdag in de winkel ligt en alle technische ondersteuning van het oude product is komen te vervallen.

Tijdens de phase out fase wordt de fysieke voorraad van het oude product vaak aangeboden tegen hoge kortingen. Een product of dienst kan ook worden aangepast zonder dat er sprake is van uitfaseren. De consument wordt hier vaak niet van op de hoogte gesteld. Bijvoorbeeld als het gaat om een kleine update of minimale verandering. Het oude product blijft beschikbaar terwijl er toch kleine wijzigingen of aanpassingen zijn doorgevoerd.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81.