Google Analytics 4: wat is er nieuw en wat zijn de verschillen met Universal Analytics?

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Google Analytics 4: wat zijn de verschillen met Universal Analytics?

Wereldwijd maken ruim 350 miljoen websites gebruik van Google Universal Analytics, een handige tool waarmee je bezoekersstatistieken en conversies kunt meten. Google Analytics 4 is aangekondigd in oktober 2020 en recent heeft Google aangekondigd dat Universal Analytics komt te vervallen per 1 juli 2023.

Als website eigenaar moet je dus de overstap maken van Universal Analytics naar Analytics 4. Google voert dit door omdat ze geen gebruik meer hoeven te maken van cookies en IP-adressen. Overstappen heeft voordelen, maar ook een aantal nadelen.

Zo moet je de tracking code bijvoorbeeld opnieuw installeren. Ook conversies moeten opnieuw worden ingeregeld. Daarnaast kun je geen oude gegevens importeren van UA naar GA4. Kortom: wat zijn de verschillen tussen Google Analytics 4 en Universal Analytics?

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics 4 is een nieuwe versie van het bestaande Google Analytics. Deze tool gebruik je bij het analyseren van verschillende soorten data. GA 4 voorziet je van ontzettend veel nieuwe functies. Zoals Data Modelling met behulp van AI of Artificial Intelligence. Daarnaast zijn er nog 3 factoren die Google Analytics 4 onderscheiden van Universal.

  1. GA4 is gebouwd met Machine Learning. De tool verschaft zich automatisch inzicht in jouw gegevens. Ze worden gebruikt om jouw verkoop- en marketing te kunnen verbeteren.
  2. GA4 biedt een completer inzicht in jouw Customer Life Cycle. Het brengt zowel de App als de Web gegevens op schaal samen. Van de acquisitie tot aan de retentie van bezoekers.
  3. GA4 is duurzaam en klaar voor de toekomst. De tool groeit mee met jouw bedrijf en maakt geen gebruik van identiteiten of cookies. Daardoor kun je meer leren over jouw klanten. Ook wanneer er gegevens ontbreken. Daarnaast profiteer je van modellering.

Wat zijn de belangrijkste kenmerken van Google Analytics 4?

In tegenstelling tot andere analytische tools, bevat Google Analytics 4 ontzettend veel nieuwe en spannende functies. GA 4 onderscheidt zich onder andere door:

  • Met Google Analytics 4 kun je nieuwe gebeurtenissen en conversies wijzigen. Je kunt ze verfijnen en corrigeren of verzamelen. Een code schrijven is daarvoor niet nodig. Je kunt de wijzigingen makkelijk doorvoeren binnen de gebruikersinterface. 
  • Met Google Analytics 4 kun je gegevens importeren van App en Web events. Je kunt ook extra gegevens importeren uit databases van derden. De gegevens kun je ook overbrengen naar jouw Google Analytics 4 omgeving.
  • Met Google Analytics 4 kun je Cross Domain metingen instellen. Deze helpen je bij het meten van de klantreis over de verschillende domeinen.
  • Google Analytics 4 biedt Life Cycle en E-commerce Reporting. Deze functie helpt je bij het opvragen van standaard rapporten. Je krijgt inzicht in e-commerce funnels.

Wat is Universal Analytics?

Met Universal Analytics kun je het gedrag van jouw gebruikers nauwkeurig meten. UA staat ook wel bekend als het traditionele Analytics. Het is een versie van Google Analytics en biedt nieuwe tracking codes voor jouw website. De belangrijkste kenmerken van UA zijn:

  • Universal Analytics voorziet elke websitebezoeker van een unieke user ID. Alle activiteiten van de gebruiker worden gerapporteerd. Daardoor heb je de mogelijkheid om het gebruikersaantal op jouw website nauwkeurig te kunnen beoordelen. 
  • Universal Analytics biedt 3 tracking codes. Dit zijn Analytics.js, Google Analytics SDK's en het Measurement Protocol. Ze helpen je bij het verzamelen van inzichtelijke informatie over jouw gebruikers.
  • Universal Analytics biedt de mogelijkheid om het gedrag van jouw gebruikers te volgen vanuit externe bronnen. Zoals tools voor het genereren van leads.
  • Universal Analytics stelt je in staat om aangepaste statistieken te creëren. Ze helpen je bij het targeten van gegevens die uniek zijn voor jouw zakelijke doelstellingen.

Parameters die Google Analytics 4 en Universal Analytics van elkaar onderscheiden

Als je weet wat de parameters zijn die GA 4 en UA van elkaar onderscheiden, maak je de beste keuze voor jouw bedrijf. Er bestaat geen maatwerk oplossing. De beslissing hangt vooral af van jouw business model, de doelstellingen, het budget en de parameters.

De keuze tussen Google Analytics 4 en Universal Analytics kun je laten afhangen van:

1. Data Model

Dit is de belangrijkste parameter die de keuze tussen Google Analytics 4 en Universal bepaalt. Dit is de parameter die de werking van beide eigenschappen bepaalt. Google Analytics 4 en Universal Analytics zijn gebaseerd op verschillende architecturale modellen. GA 4 werkt op het Event Driven Model. UA werkt op het Session Based Data Model.

In Google Analytics 4 wordt elke gebeurtenis onderscheiden met de event_name parameter. Deze helpt je bij het in kaart brengen van gebeurtenissen en inzichten binnen Google Analytics 4. Extra parameters worden ook gebruikt om een specifieke gebeurtenis te beschrijven. Binnen Universal Analytics doe je dat met Categorie, Actie, Label en Hit Types.

In tegenstelling tot UA heeft Google Analytics 4 categorieën voor zijn gebeurtenissen:  

  • Automatisch Verzamelde Gebeurtenissen: deze gebeurtenissen worden automatisch verzamelt op jouw App of Webpagina. Daarvoor moet je de code voor de GA 4 omgeving implementeren. Dat doe je via gtag.js of Google Tag Manager. Alle gebeurtenissen in deze categorie volgen vooraf gedefinieerde naamgevingsconventies en schema's.
  • Verbeterde Meting Gebeurtenissen: ook Verbeterde Meting Gebeurtenissen worden automatisch verzamelt. Deze gebeurtenissen kunnen eenvoudig worden in- of uitgeschakeld. Dat kan met behulp van de Google Analytics 4 gebruikersinterface. Alle gebeurtenissen in deze categorie volgen vooraf gedefinieerde naamgevingsconventies en schema's.
  • Aanbevolen Gebeurtenissen: deze gebeurtenissen worden niet automatisch verzamelt. Ze worden aanbevolen voor specifieke zakelijke vertikalen. Ze hebben vooraf gedefinieerde naamgevingsconventies en parameters. Deze bieden maximale details in de rapporten.
  • Aangepaste Gebeurtenissen: dit zijn aangepaste gebeurtenissen die je kunt maken op basis van jouw zakelijke vereisten en behoeften.

2. Cross Device Reporting

Cross Device Reporting helpt je bij het organiseren van gegevens over meerdere apparaten. Daarom is het een belangrijke parameter om te beslissen of je Google Analytics 4 of Universal Analytics wilt gebruiken. Cross Device Rapportage geeft inzicht in hoe TouchPoints, Sessies en Interacties met elkaar zijn verbonden. We geven je een voorbeeld:

Je hebt ontdekt een groep gebruikers via een mobiel apparaat zoekt naar een specifiek product. Nog dezelfde dag vindt er een aankoop plaats via een tablet. Dat terwijl een andere groep gebruikers op jouw advertentie klikt via hun mobiele apparaat. De volgende dag surfen de gebruikers via hun desktop. Een week later doen ze een aankoop via hun tablet.

Cross Device Reporting helpt je om gegevens te verbinden die zijn verzameld vanaf verschillende apparaten van dezelfde gebruiker. Met Cross Device krijg je inzicht in wat jouw gebruikers doen tijdens de stappen die ze doorlopen. Binnen Google Analytics 4 kun je gebruik maken van Cross Device Reporting. Binnen Universal Analytics kan dat niet.

Dat heeft te maken met de verschillende manieren waarop de platformen hun gebruikersinteracties registreren. Google Analytics 4 maakt gebruik van Event Based Tracking om gebruikersinteracties te registreren. Universal Analytics gebruikt Session Based Tracking om de gebruikersinteracties te registreren en groeperen op basis van tijdsbestek.

3. Predictive Audience en Predictive Metrics

Predictive Audience en Metrics is één van de belangrijke parameters om jouw keuze voor Google Analytics 4 of Universal Analytics te bepalen. Met Predictive Audience kun je jouw advertenties richten op gebruikers die meer kans hebben om jouw product of dienst te kopen binnen 7 dagen. Met Predictive Metrics kun je transacties en inkomsten modelleren met ML.

Google Analytics biedt Predictive Audience en Predictive Metrics. Dat in tegenstelling tot Universal Analytics. Deze functies helpen je de gebruikers begrijpen die het meest geïnteresseerd zijn in de aankoop van jouw producten of diensten. Op deze manier kun je de klantbetrokkenheid stimuleren. Je kunt ook nauwkeurig trends en analyses bepalen.

De functie maakt gebruik van Machine Learning. Daardoor krijg je een beter beeld van het gedrag van jouw gebruikers. Je kunt gaten opvullen waar de gegevens van de gebruiker niet beschikbaar zijn. Dit draagt bij aan de privacy van de eindgebruiker. Je kunt ook weloverwogen beslissingen te nemen door trends te analyseren.

Uitdagingen binnen Google Analytics 4

Natuurlijk is het ook belangrijk om de uitdagingen binnen Google Analytics 4 te begrijpen. Deze kun je ervaren tijdens het werken met GA4. De grootste uitdagingen zijn:

  • De wijzigingsgeschiedenis van GA4 geeft niet alle verborgen API activiteiten weer.
  • Het heeft geen functie om uitgaven voor niet Google campagnes te kunnen analyseren. Als je dit wilt moet je software van derden integreren.
  • Als je informatie uit de Google Analytics 4 tabellen wilt halen om gegevens te exporteren, moet je meer gegevens verwerken in vergelijking met Bigquery in GA.

Uitdagingen binnen Universal Analytics

Ook werken met Universal Analytics kent verschillende uitdagingen. De belangrijkste zijn:

  • Elke gebruikersinteractie kan als een individuele hit naar Universal Analytics worden verzonden. Het aantal hits per sessie is echter wel beperkt. Of de overtollige hits worden verwerkt binnen Universal Analytics is geen garantie.
  • De latentie voor gegevensverwerking neemt binnen UA 24-48 uur in beslag. Over het algemeen worden de rapporten slechts eenmaal per dag ververst.
  • Universal Analytics biedt geen ondersteuning voor Cross Device Reporting. Daarvoor moet je dus de software van derden integreren. Dit kan een vrij moeilijke opgave zijn.

Tot slot

Je bent nu op de hoogte van de verschillen en de belangrijkste parameters van Google Analytics 4 en Universal Analytics. Je weet van welke functies je gebruik kunt maken én met welke beperkingen je eventueel te maken krijgt. of je moet kiezen voor GA4 of UA is afhankelijk van jouw business model en jouw specifieke eisen en behoeften.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81