PPC betekenis

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat betekend PPC?

PPC staat in de online marketing wereld voor Pay Per Click. Via Pay Per Click betaal je voor elke bezoeker die op een advertentie van je website heeft geklikt. Je koopt dus als het ware bezoekers in die zoeken op een zoekterm die aansluit bij jouw dienst of product.

Google Ads is een voorbeeld dat gebruik maakt van het PPC principe om te bieden op verschillende zoektermen. De kosten per klik kunnen uiteenlopen van €0,10 tot €10,- per klik, dit is erg afhankelijk van de dienst of het product dat je aanbiedt. De kosten per klik voor een hoveniersbedrijf liggen een stuk lager dan bijvoorbeeld voor het afsluiten van een hypotheek.

De kosten die je per klik betaald lijken soms hoog, maar deze zijn natuurlijk altijd inherent aan wat je verdiend. Stel dat je bijvoorbeeld voor €5,- per klik adverteert maar daar wel een opdracht van €500,- door binnen haalt, dan maak je alsnog een flinke winst.

Vaak wordt gedacht dat het succesvol adverteren met PPC hoofdzakelijk in het optimaliseren van je marketing campagne (in bijvoorbeeld Google Ads). Maar het optimaliseren van je landingspagina of website is minimaal net zo belangrijk. Hoe beter deze aansluit bij de zoektocht van de klant, hoe minder je betaald per conversie, en hoe hoger je winst uiteindelijk. Dit wordt ook wel CRO genoemd.

Wat is Google Ads?

Google Ads (voorheen Google Adwords) is het grootste en bekendste online marketing platform ter wereld. Met Google Ads kun je bieden op bepaalde zoekwoorden. Denk bijvoorbeeld aan: "Hovenier Eindhoven" of iemand die op: "Hovenier" zoekt en zich in een straal van 30km van Eindhoven bevindt. Het doen van een goed zoekwoorden onderzoek is dus van groot belang.

Zoals hierboven omschreven is het erg belangrijk dat je website en of landingspagina aansluiten bij de zoektocht van de bezoeker. Als je met een stratenmakers bedrijf adverteert op de zoekterm: "Hovenier Dongen" is je kwaliteitsscore in Google Ads een stuk lager dan iemand die adverteert op dezelfde zoekterm over tuinaanleg.

Het succes van een goede PPC strategie (in bijvoorbeeld Google Ads) hangt grotendeels van een aantal factoren af:

  • Zoekwoord relevantie - Maak een lijst met relevante zoekwoorden voor je product of dienst.
  • Advertentie tekst - Zorg voor creativiteit in je advertentie tekst, schrijf teksten altijd vanuit het oogpunt van de klant; wat heeft deze er aan om jouw product of dienst af te nemen of wat wordt hij of zij er beter van.
  • Kwaliteit van de landingspagina - Zorg ervoor dat je landingspagina zo goed mogelijk aansluit bij de zoekterm waarop je adverteert, neem deze zoekwoorden ook op in de teksten van je landingspagina.
  • Kwaliteitsscore - Een goede kwaliteitsscore is cruciaal, adverteerders met een hoge kwaliteitsscore betalen minder per klik en worden vaker getoond. De kwaliteitsscore wordt berekend aan de hand van je advertentie tekst, landingspagina en PPC campagne.

PPC zoekwoorden onderzoek

Een goed zoekwoorden onderzoek is erg tijdrovend maar wel van groot belang voor een succesvolle PPC campagne. Succesvolle adverteerders zijn continu bezig met het bijstellen van zoekwoorden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat het duurder is om op de zoekterm: "website laten maken" te adverteren dan op: "website laten bouwen". Een goed zoekwoorden onderzoek geeft een duidelijk inzicht in PPC biedingen, maar geeft je ook inzicht in eventuele relevante zoekwoorden waar je ook op kunt adverteren. Let er wel op dat je zoekwoord ook aansluit bij je advertentie tekst en landingspagina, maak indien nodig een aparte advertentie groep of losse landingspagina aan voor bepaalde zoektermen.

Effectieve zoekwoorden zijn:

  • Relevant - Je wilt natuurlijk niet betalen voor zoektermen die niets met je product of dienst te maken heeft. Met relevante zoekwoorden stijgt je kwaliteitsscore, CTR en omzet.
  • Niet alleen short tail - vaak wordt de fout gemaakt om alleen te richten op de zogeheten short tail zoekwoorden. Hier wordt weliswaar het meeste op gezocht maar het conversie percentage van long tail zoekwoorden ligt een stuk hoger. Meer hierover kun je lezen in de blog: "short tail of long tail zoekwoorden".

Verschil tussen PPC en SEO

Waar SEO zich richt op een lange termijn strategie, en resultaat maanden op zich kunnen laten wachten. Is PPC een strategie waarmee je op korte termijn resultaat kunt boeken. Met PPC sta je direct bovenaan in Google en kun je gelijk aansturen op ingevulde contactformulieren, downloads of offerte aanvragen. Het nadeel is natuurlijk dat je betaald per klik. SEO kost weliswaar geen geld per klik, maar je bent er wel veel tijd mee kwijt, of laat dit doen. Maar hoe je het ook wendt of keert, het kost tijd en dus geld. Bij zowel SEO en PPC is het continu noodzakelijk om campagnes bij te sturen en nieuwe zoekwoorden of landingspagina's toe te voegen.

Succesvolle PPC campagne maken

Zodra je een campagne hebt gemaakt is het noodzakelijk om deze bij te blijven sturen en door te ontwikkelen. Het meten van conversies is hiervoor van groot belang. Zo kun je precies zien welke zoekwoorden goed- of minder goed presteren.

  • Blijf zoekwoorden toevoegen - Blijf continu testen met nieuwe zoekwoorden die relevant zijn voor je product of dienst. Van alle zoekwoorden waar elk jaar op gezocht wordt, is 15% nieuw en werd het jaar daarvoor nog niet op gezocht.
  • Voeg negatieve zoekwoorden toe - Voeg zoekwoorden toe die niet converteren (of waar je überhaupt niet op gevonden wilt worden). Denk bijvoorbeeld aan: "gratis", "tweedehands", etc.
  • Gebruik maximaal 10 zoekwoorden per advertentiegroep - Een veel gemaakte fout is dat er één advertentiegroep wordt aangemaakt met hierin heel veel zoekwoorden. Hierdoor kun je nooit geen 100% relevante advertentie tekst schrijven en sluit je landingspagina niet goed aan bij alle zoekwoorden.

Heb je al een Google Ads account of campagne en wil je vrijblijvend advies? Vraag dan onze gratis QuickScan aan, één van onze experts adviseert je over de mogelijkheden en gaat kijken waar er mogelijk nog kansen liggen.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81