Een bedanktpagina is de pagina waar een bezoeker op terechtkomt na het afronden van een doel, ook wel een conversie genoemd. Denk aan het afronden van een aankoop, het invullen van een contact of offerteformulier of het inschrijven voor een nieuwsbrief.
Bij het maken van een website is de bedanktpagina een vast onderdeel van het ontwerp van de klantreis. Op deze pagina kun je extra uitleg geven, vervolgacties tonen of extra waarde bieden. Dit gebeurt bijvoorbeeld na het downloaden van een e-book of het versturen van een aanvraag. Dit wordt ook wel overdeliveren genoemd.
Een bedanktpagina speelt een duidelijke rol in gebruikservaring, conversie en vertrouwen. De bezoeker heeft net actie ondernomen. Dat moment is geschikt om de volgende stap logisch aan te bieden.
Met een goed ingerichte bedanktpagina kun je de gemiddelde orderwaarde verhogen. De bezoeker is net overtuigd. Door op deze pagina een logische vervolgstap te tonen, blijft de bezoeker betrokken bij de website.
Dit kan een gerelateerde pagina zijn, een extra dienst of een inschrijving voor updates. Zo verlaat de bezoeker de website niet direct na de aankoop.
Op het moment dat een bezoeker op een bedanktpagina terechtkomt, is er zojuist vertrouwen uitgesproken. Dat kan zijn door een bestelling of door het invullen van een opt-in pagina.
Met een bedanktpagina kun je dit vertrouwen verder versterken. Door duidelijke informatie te geven over de afhandeling van de bestelling of door een passend vervolgvoorstel te tonen, verlaag je de drempel voor een volgende actie.
Hieronder volgen drie veelgebruikte toepassingen binnen websites en webshops.
De aankoopbevestiging is een vast onderdeel van elk webshop ontwerp. Dit is een geschikt moment om gerelateerde producten te tonen. Dat kan met een subtiele aanbeveling of met een kleine beloning zoals een kortingscode.
Als klanten een account kunnen aanmaken, dan is deze pagina ook geschikt om dit voor te stellen. Zo blijft de klant makkelijker verbonden aan de webshop.
Het aanmaken van een account laat zien dat een bezoeker vertrouwen heeft in de website. Via de bedanktpagina kun je uitleg geven over het gebruik van het account of over de volgende stappen.
Dit helpt bij gebruiksgemak en vergroot de kans dat iemand later terugkomt om opnieuw gebruik te maken van de website.
Na het invullen van een contactformulier is bevestiging belangrijk. De bezoeker wil weten of het bericht goed is verstuurd.
Via de bedanktpagina kun je duidelijk maken wat de vervolgstap is. Bijvoorbeeld binnen welke termijn er contact volgt. Dat zorgt voor rust, duidelijkheid en vertrouwen in de website en het bedrijf.
Dwayne Snoeren
Wij ontwerpen en bouwen websites die scoren in Google én klanten overtuigen. Bel ons op: 085 - 303 81 81