Website en webshop in één?

Download jouw gratis SEO checklist!
46 checks voor direct meer resultaat uit je SEO strategie

Af en toe krijgen wij de vraag of we een website en webshop in één kunnen maken. Het korte antwoord is; ja dat kan. Maar de vraag is of je dit écht moet willen. Een website en een webshop hebben namelijk allebei een ander doel. Bij een webshop is dat verkopen, en bij een website is dat informeren en aanzetten tot actie.

Technisch gezien is het prima mogelijk om een website en webshop in één te maken. Alleen leidt dit elkaar altijd af, omdat je de bezoeker aan de ene kant wilt aansturen op het plaatsen van producten in de winkelwagen en het afrekenen. En aan de andere kant ook wilt informeren over bepaalde zaken waar contact voor opgenomen moet worden.

Wat is het doel van je website of webshop?

Het doel van een webshop is altijd verkopen. Daarom wil je producten zo veel mogelijk laten opvallen, evenals de bestelknoppen en de eenvoud om af te rekenen en eventueel nog extra producten aan je winkelwagen toe te voegen om de orderwaarde te verhogen.

Het doel van een website is mensen informeren en zorgen dat er actie ondernomen wordt. Denk bijvoorbeeld aan het invullen van een contactformulier, inschrijven op een gratis weggever of de klant telefonisch contact op laten nemen.

Website en webshop in één

Door een website en webshop te combineren loop je tegen de volgende dingen aan:

  • Menu structuur - ga je in het menu de categoriëen van je webshop laten zien? Of juist de diensten die je aanbied en het contact- of offerte formulier?
  • Call to action - ga je de klant aansturen op het achterlaten van gegevens of juist op het bestellen en afrekenen van een bestelling? Als je een webshop en website in één gaat maken is het moeilijk om een keuze te maken voor de juiste CTA's.

Keuze CMS systeem

Het CMS dat je gaat gebruiken voor je website of webshop heeft vaak verschillende functionliteiten die bepaalde voor- en nadelen met zich meebrengt. Zo is een webshop systeem gericht op het toevoegen van producten en verwerken van bestellingen en klanten. En vaak minder flexibel in het aanpassen van visuele aspecten van de webshop, of het toevoegen van informatiepagina's of blog berichten.

Een website CMS is vaak flexibeler in het aanpassen van de visuele aspecten van je website. Ook is het makkelijker om informatiepagina's met tekst en foto's toe te voegen. Maar niet geschikt om producten, bestelleingen en klanten te beheren.

Ons advies

Ons advies is altijd om een losse website en webshop op te zetten. Als je webshop niet zo uitgebreid qua functionaliteiten hoeft te zijn kun je ook kiezen voor standaard webshop oplossingen zoals Shopify. Op je website kun je dan altijd nog een webshop button plaatsen die link naar je webshop. 

Als voordeel heb je dat je website gericht is op het informeren en aanzetten tot actie (contact- of offerte formulier invullen, adres gegevens achterlaten of gratis weggever downloaden). En je webshop echt gericht is op het verkopen van producten en het optimaliseren van je orderwaarde.

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81.