Het bouncepercentage laat zien hoeveel bezoekers een pagina verlaten zonder verder te klikken naar andere pagina’s op je website of webshop.
Voor websites en webshops is dit een belangrijke maatstaf. Het vertelt je hoe goed de pagina bezoekers vasthoudt en of het ontwerp en de content duidelijk en aantrekkelijk zijn.
Een bounce gebeurt wanneer iemand op je website of webshop landt en deze weer verlaat zonder door te klikken. Dit kan zijn op een productpagina, een blog of een landingspagina.
Een hoog bouncepercentage kan een signaal zijn dat bezoekers niet vinden wat ze zoeken of dat de navigatie onduidelijk is. Voor webdesigners en website-eigenaren is het belangrijk te begrijpen hoe het ontwerp dit beïnvloedt.
Ontwerpkeuzes hebben direct invloed op het bouncepercentage:
Bij een webshop kan bijvoorbeeld een productpagina met meerdere suggesties voor vergelijkbare producten het bouncepercentage verlagen. Op een blogpagina kan interne linking naar andere artikelen hetzelfde effect hebben.
Het is normaal dat het bouncepercentage verschilt per type pagina:
Door dit onderscheid te maken kun je beter analyseren welke pagina’s aandacht nodig hebben en welke goed presteren.
In Google Analytics kun je het bouncepercentage zien in de rapporten die een gegevenstabel bevatten. Zoals bijvoorbeeld de rapporten die u kunt vinden in de tabbladen van de linker menubalk. Dit zijn acquisitie, gedrag en conversie.
Je kunt bijvoorbeeld een tabel zien die bouncepercentages weergeeft in het rapport:
Gedrag → Site inhoud → Alle pagina's.
In Google Analytics kun je ook de bouncepercentages voor afzonderlijke webpagina's zien. Dat doe je door te zoeken op de pagina naam. Je kunt ook de geavanceerde zoekfunctie gebruiken. Daarmee kun je de zoekresultaten nog verder beperken. Bijvoorbeeld door insluitingen, uitsluitingen of dimensies en metriek aan de zoekopdracht toe te voegen.
Als jouw website een pagina heeft met een hoger bounce percentage, dan kun je deze ook uitsluiten van de rapporten. Bijvoorbeeld als je niet wilt dat ze de algemene percentages beïnvloeden. Om dit inzichtelijk te maken voorzien we je hieronder van een voorbeeld:
Je wilt weten hoe de pagina’s van jouw e-commerce website presteren. Je ziet veel verkeer naar jouw blog, maar je bent meer geïnteresseerd in hoe jouw bezoekers reageren op de rest van jouw website. Om te voorkomen dat jouw blog pagina's de gegevens beïnvloeden, kun je de pagina uitsluiten van jouw rapport in Google Analytics.
Zowel het bouncepercentage als het uitstappercentage geven aan wanneer en waar bezoekers jouw website verlaten. Het verschil is dat bounces alleen worden gerapporteerd in het geval van single-page sessies. Er kan ook een exit worden toegeschreven aan de laatste pagina die jouw bezoeker bezoekt. Dit heeft invloed op het exit percentage.
Bijvoorbeeld als een bezoeker op de homepagina van terechtkomt, naar een categorie pagina navigeert en vervolgens de website verlaat via de productpagina. Als iemand op de homepagina belandt, rondkijkt en niet zinvol interageert voordat de website wordt verlaten, dan wordt er een bounce toegeschreven aan de homepagina. Dit beïnvloedt het percentage.
Het bijhouden van bounces helpt je begrijpen hoe bezoekers de individuele pagina's van jouw website gebruiken. Daardoor kun je optimalisatie- en marketing beslissingen op basis van het feit of de gebruikers wel of juist geen interactie hebben met de pagina.Het bijhouden van bounces kan relevant zijn voor landingspagina's.
Bijvoorbeeld als je investeert in pagina verkeer maar als je merkt dat de pagina vervolgens weer wordt verlaten zonder te reageren. In dat geval kun je de landingspagina optimaliseren.
Op deze manier krijgen jouw bezoekers een duidelijk beeld van de volgende stappen die ze moeten nemen. Je kunt ook investeren in een andere of een nieuwe pagina of campagne.
Hoge bouncepercentages hoeven niet altijd slecht te zijn. Er zijn 2 antwoorden mogelijk:
Een hoog bouncepercentage is slecht als:
Het succes van jouw website afhangt van gebruikers die meer dan één pagina bezoeken. Bijvoorbeeld als ze door een verkoopfunnel gaan. Zoals homepagina → productpagina → winkelwagen → kassa. Als bezoekers op jouw homepagina landen maar niet interactief zijn, dan is er mogelijk sprake van een probleem met het ontwerp of de gebruikerservaring (UX).
Een hoog bouncepercentage is niet slecht als:
Je een website met één pagina hebt. Bijvoorbeeld een landingspagina voor een fysieke winkel. Dat geldt ook in het geval de content op jouw website is bedoeld voor single-page sessies. Zoals een adresboek dat bezoekers uitnodigt om de website te verlaten via uitgaande links, of een contactpagina die bezoekers doorstuurt om contact op te nemen.
Bij de meeste websites ligt het bouncepercentage tussen de 26% en 70%. Als vuistregel geldt dat een bouncepercentage tussen de 26 en de 40% uitstekend is. 41 tot 55% is gemiddeld. Een bouncepercentage van 56 tot 70% is hoger dan gemiddeld. Toch hoeft dit geen reden tot paniek te zijn. Dit is namelijk afhankelijk van de website. Als alles naar behoren werkt is een bouncepercentage van 25% tot 30% waarschijnlijk het laagst haalbare.
Alles onder de 40% is een indicatie voor een goed gebouwde en professionele website die voldoet aan de behoeften van de gebruikers. In plaats van te definiëren wat een hoog, laag, goed of slecht bouncepercentage betekent, is het belangrijk om bounces in hun context te zien. Je moet begrijpen waarom gebruikers één enkele pagina bezoeken op jouw website.
Als je wilt dat bezoekers een verkoopfunnel doorlopen die begint op jouw homepagina, dan kan een hoog bouncepercentage wijzen op een probleem. Denk daarbij aan een trage laadtijd, een onlogisch webdesign of een bug. Daardoor bouncen bezoekers zonder verder te gaan door de funnel. Als vanzelfsprekend kan dit de conversie beïnvloeden.
Als je een website hebt met één pagina of als deze content bevat die bedoeld is voor single-page sessies, moet je ook rekening houden met hoge bouncepercentages. Of als je een blog pagina hebt die precies antwoord geeft op die ene vraag waar mensen op zoeken is het ook niet gek dat je bouncepercentage een stuk hoger ligt, de gebruiker heeft immers gevonden waar deze naar op zoek was.
Een website of webshop optimaliseren is vaak effectiever dan proberen bezoekers via marketing terug te halen. Enkele praktische acties:
Met deze maatregelen houd je bezoekers langer op je website en verhoog je de kans op conversie.
Google Analytics is een traditionele webanalyse tool die marketeers kan vertellen wat er op hun website gebeurt. Zoals bijvoorbeeld de bounces. Meer uitgebreide tools voor het onderzoeken van bounces en hoge bouncepercentages zijn Hotjar en LeadInfo. Met deze laatste twee kun je recordings maken om te zien hoe jouw bezoekers zich gedragen op een pagina met hoge bouncepercentages. Ook kun je gebruik maken van on-site enquêtes. Daarmee kun je bezoekers vragen hoe je de gebruikerservaring kunt verbeteren.

Het bouncepercentage geeft inzicht in hoe effectief je website of webshop bezoekers vasthoudt.
Wanneer je een website laat maken of een webshop laat bouwen, helpt deze metric je om het ontwerp te verbeteren en de gebruikerservaring te optimaliseren.
Dwayne Snoeren
Wij ontwerpen en bouwen websites die scoren in Google én klanten overtuigen. Bel ons op: 085 - 303 81 81