Zoekvolume

Download jouw gratis SEO checklist!
70+ checks voor direct meer resultaat uit je SEO

  • Direct gratis in je mailbox
  • Mis niets en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
  • Direct toepasbare SEO tips

Wat betekent zoekvolume?

Onder zoekvolume verstaan we het aantal keer per maand dat er wordt gezocht op een bepaalde zoekterm. Omdat Google een dominante positie heeft binnen de zoekmachine markt wordt er ook bijna altijd gepraat over zoekvolumes binnen Google zoeken. Feitelijk praten we dus over een zoekvolume als we het hebben over hoe vaak er per maand op een bepaalde term in Google wordt gezocht.

Hoe check je woorden op zoekvolume?

Je kunt het zoekvolume van een bepaald zoekwoord controleren met betaalde tools zoals de Google Keyword planner, SemRush en Ahrefs. Een gratis tool om het zoekvolume van een zoekwoord te controleren is Ubersuggest van Neil Patel. Met de gratis variant kun je van een aantal zoekwoorden controleren wat de zoekvolumes zijn. Als je dit voor meerdere zoekwoorden wilt weten ben je genoodzaakt om te betalen voor de SEO tool.

  1. Ga naar https://neilpatel.com/nl/ubersuggest/
  2. Vul het zoekwoord in waarvan je het zoekvolume wilt controleren.
  3. Je krijgt een overzicht van zoekvolumes te zien voor het zoekwoord.

Ubersuggest zoekvolume checken

De kracht van zoekwoorden met een laag zoekvolume

Veel mensen zich in eerste instantie alleen op zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Vaak worden deze ook wel short tail zoekwoorden genoemd (zoekwoorden bestaande uit 1, 2 of 3 woorden). Over het algemeen geldt hoe breder het zoekwoord, hoe hoger het zoekvolume maar ook een lagere conversie. De zoekterm: "nike schoenen" heeft weliswaar een heel hoog zoekvolume maar is heel breed. Mensen die hierop zoeken zijn misschien wel op zoek naar "nike sportschoenen", "nike sportschoenen dames" of "witte nike sportschonen voor dames".

De zoekterm: "witte nike sportschoenen voor dames" zal een veel hoger conversiepercentage oplevereen dan: "nike sportschoenen" omdat deze zoekterm veel specifieker is. Als mensen zoeken op deze zoekterm en op jouw pagina uitkomen vol met witte sportschoenen van nike voor dames is de kans groot dat er iets wordt verkocht. De zoekterm: "nike sportschoenen" is veel breder, hierdoor is het veel moeilijker om op deze zoekterm hoog in Google te ranken. Daarnaast levert de zoekterm je waarschijnlijk minder conversies op dan een aantal long tail zoektermen die specifiek aansluiten op de zoekvraag van de gebruiker.

TIP! Veel bedrijven zijn alleen bezig om op SEO gebied bovenaan in Google te komen zonder dat zij weten of deze zoekterm ook echt conversies oplevert. Een goede manier om erachter te komen of een zoekterm ook daadwerkelijk conversies oplevert is om een kleine Google Ads campagne op te zetten op deze zoekwoorden. Hierdoor krijg je inzichtelijk of het voor jouw bedrijf ook echt conversies oplevert als je bovenaan staan op deze zoekterm!

Klaar om te groeien?

Neem vrijblijvend telefonisch contact met ons op via: 085 - 303 81 81.